Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

11 March 2011

Inilah Ganjarannye Kalau Buat Sesuatu Last2 Minit... Ambik Engko....!!!


Salam semua blogger kesayangan aku.... Maafkan aku sebab 2 hari aku meninggalkan blog aku ni... Tapi tak kesah sangat sebab blog aku ni bukanlah blog pilihan ramai pun... Blog picisan di tepi gantang jer... 

2 hari ni sangat2 sibuk dalam mengurus hal family dan beberapa urusan kerja yang lain... Tapi hari ni memang buang masa betul.... Dan tersangatlah penatnye.... Sebabnye, kesilapan pada diri sendiri pun.... Siapa yang suruh buat bayaran saman last2 minit.... Kononnye malam tu, aku dari Banting nak bayar kat IPD Kuala Langat.... Tapi last2 tak sempat juga sebab dah pukul 10.00 malam.... Pagi tu memang takleh nak buat aper pun sebab aku kena hantar mak aku appointment doktor di Hospital Banting.... Itu jer dah makan masa setengah hari... 



So pagi2 lagi aku dah keluar untuk ke Balai Polis TTDI... Nah punyalah ramai umat manusia.... Terus ke Pejabat Pos di Ikano Power Centre pulak.... Time tu dah pukul 10.00 pagi.... Post office lambat buka lagi tapi orang dah beratur giler punya ramai... Masalah ni.... Berlari2 anak (padahal jalan santai2 jer) pulak ke Kaunter Trafik di The Curve... Fuhhh lega takde orang sangat... Cuma ada 7 orang jer... Sampai2 jer time tu diaorang mula berdiri... Ohhh dah nak bukalah kot ... Aku pun join sekali... Rupanye kaunter buka pukul 2.00 petang.... Masya-Allah lamanye... Jam kat tangan baru nak masuk pukul 11.00 pagi.... Memandangkan aku dah masuk Q, takpelah aku teruskan Q... 



Tak sampai 10 minit, aku toleh ke belakang, mak aii dah ramai rupanye orang.... Aku rasa dah dekat 50 orang dah... Nasib baik aku masuk barisan terus tadi... Kalau tak pasti aku berada di belakang2... Bermulalah penantian satu penyeksaan... Yang aku takutkan, kalau2 polis tak buka kaunter jer... Memang ada yang aku bakar kaunter polis tu.... Tapi kalau aku buat, pasti aku ada dalam lokap polis lepas tu... Hehehehe....


Menjelang pukul 12.30 tengahari aku rasa dah dekat 300 orang kat belakang aku.... Giler punya ramai manusia yang sama perangai dengan aku, bayar last minit.... Pukul 2.10 petang baru nampak batang hidung anggota polis yang bertugas.... Ada satu polis wanita ni datang dari depan sambil bertanya dah ada slip ke belum pada semua orang.... Siapa yang takde slip kena buat semakan dulu, lepas tu baru boleh bayar.... Yang paling bodohlah aku rasa, boleh pulak diaorang buatkan 2 barisan.... 1 untuk semakan dan satu lagi untuk bayaran.... So sesiapa yang buat semakan dan dah dapatkan slip, baru kena Q dalam barisan pembayaran.... Maknanye kena beratur di belakang semula yang umat manusianye yang beratus2.... Bangang betul... Penat beratur jelah tadi kalau ikutkan... 


Orang ramai dah mula complain.... Bagi aku sepatutnye, 1 lagi kaunter bayaran kena dibuka di sebelah atau kaunter semakan boleh menerima bayaran juga.... Barulah berjalan lancar.... Hampeh tulllllll....!!! Lepas tu dekat 20 minit komputer pulak system down.... Tunggu lagi..... Last2 dekat pukul 2.45 petang baru mula berjalan.... Tapi nasib aku dengan 10 orang yang pertama tadi agak bernasib baik sebab kitaorang diberi laluan oleh mereka2 yang berada laluan kaunter bayaran sebab diaorang tahu kitaorang dah lama beratur... Alhamdulillah.... Terima kasih diucapkan.... Jadi tak perlulah aku beratur dibelakang yang Q nye beratus orang lagi...


Turn aku jer dah dekat pukul 4.30 petang, aku rasa aku orang yang ke 13 buat bayaran... Korang bayangkan, ada beratus orang lagi kat belakang aku tengah Q... Pukul berapa nak siap.... Pukul 6.00 petang kaunter dah tutup.... Aku rasa confirm tak sempat habis punya.... Aku hari ni dah berdiri sejak pukul 11.00 pagi hingga 4.30 petang, dekat 5 jam setengah berdiri tak bergerak... Kaki dah bengkak, pinggang jangan ceritalah, tekak dah haus, perut berkeroncong, kepala dah pening tengok orang ramai, hati sakit punyalah lambat.... 


Bila settle di kaunter pembayaran, nak berjalan pun rasa tak pijak lantai, sakit semua anggota badan.... Tapi aku rasa kepuasan bila semuanye dah selesai dan adalah beberapa orang mamat ni yang masih jauh beratur di belakang menegur aku dan diaorang bertanya "Dah lega dah yer Bang....???"... Aku jawab dengan rasa puas, "Alhamdulillah lega...."... Mamat tu senyum jer tengok gelagat aku....


Bila difikirkan balik, semuanye salah pada diri aku sendiri juga.... Siapa suruh bayar last2 minit.... Tapi saman aku takdelah banyak sangat, ada 2 jer... 

1. Saman Speedtrap pd tahun 2004 
    - Masa aku pakai Waja AEH9888 : RM150.00 (kompaun)
    - dapat diskaun menjadi RM70.00

2. Saman Parking pd tahun 2008 
    - Parking motor ADP363 kat Low Yat : RM30.00
    - tak dapat diskaun, so bayar penuh RM30.00

Total bayar hari ni cuma RM100.00 jer.... Nampak tak baiknye kerajaan sekarang menolong dan membantu rakyat Malaysia.... Aku budget saman aku lebih sebenarnye.... Jadi lepas2 ni kalau ada saman bolehlah buat macam aku yer, bayar last2 minit tapi kena tanggunglah risikonye.... Hehehehe....

10 comments:

Khairul Onggon said...

Alhamdulillah wlupun penat menunggu akhirnya lepas jugak.. Saya pun pernah kena saman moto di Low Yatt hehe.. ALhamdulillah kete takde lagi kena saman.. Pemandu berhemah kot, klu tak pun pemandu drive slow mcm siput kot hehehe

cikbedahlaser said...

sarip..lansung x bayar.. sbb kena beratur pjg nye pasal la.. die gi rabu lepas.. ke selasa.. org ramai... die x leh tgu.. die pon balik.. sudah nye. x bayar la tu.. ish ish ish. tp... klu byr pon xde diskaun.. sbb kena saman thn 2009..
tp x de slip la.. camne nk bayar..
akak sy kena bayar 2 kali ..sbb x de bg slip.. adoi la.

pipoq said...

huiyooo..dah berkarat punya saman tu..kalo budak baru lahir dah masuk tahun satu..

eMMe said...

huhuu....RM100 je, ape de hal kan bro
saya RM200, kete kecik tu pun leh bwk laju, kat hway, mmg la ade speed trap, dengki la polis nih, hehehee...

nabilah_2908 said...

jenuh menunggu.....

sy rasa...mmg sengaja je polis tu buka kaunter kul 2.10 ptg..sj nk menyiksa kot... :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
MOSQUES AROUND THE WORLD

Chilabaey's Spot 2 said...

To: wa khairul onggon...

Penat tapi selesai segalanye... Pemandu berhemat ni... Memang parking kat Low Yat tu port polis mengaman sebenarnye.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cikbedahlaser...

Laaaa macam tu plak yer... Saya pun mula2 tu ingat dah takde diskaun sebab saman tu dah kira kompaun, tapi bila diaorang check sistem, boleh dapat... Dapatlah sikit... haa'aaah kalau takde slip rasmi, kena dapatkan dulu lepas tu baru boleh bayar... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: pipoq...

Jangan kata berkarat, dah lunyai dah... Hehehehe....

Chilabaey's Spot 2 said...

To: eMMe...

Alaaaa ... Duit juga... Banyak benda boleh beli... Tapi Alhamdulillah dapat juga diskaun... Kalau tak kena RM180.00... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nabilah_2908

Memang jenuh menunggu... Betul2 menguji kesabaran sebenarnye.... Pasal takut banyak sanyak saman atau blacklist, sebab tu kena gagahkan juga... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...