Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

12 June 2012

Trip Bandung : Hari Ketiga Ke Pasar Baru Kali Kedua... Pecah Telur Weiiii...!!!...


HARI KETIGA : Hari ketiga ni aku luangkan masa agak lama juga di Pasar Baru... Hari tu rasa tak puas sebab orang lain yang buat rancangan... Kali ni aku ke Pasar Baru semula untuk beli barangan yang dipesan dan juga untuk diri sendiri.... Barulah puas...


Kedai pertama yang aku singgah adalah di Toko menjual baju2 Melayu Indonesia dan Raihan... Gilerlah kat sini... Harganye murah betul.... Lagi2 kalau kita ni 1st costumer dan kalau di sana diaorang panggil Pecah Telur... .... Diaorang tak berkira sangat... 


Kat sini harganye jauh lebih murah berbanding yang di jual di Malaysia...



Rambang mata aku dibuatnye... Aku kalau bab2 baju macam ni memang ada nafsu sikit..


Dari kedai tadi aku mencari semula Toko Telekong yang aku datang hari tu.... Kali ni mak dan wife aku nak borong telekong untuk family di Malaysia.... 


Biasalah kalau dah datang untuk kali kedua, pastinye harga yang diberikan lebih lagi murah.... 



Wife aku jer dekat 10 helai, mak aku 6 kot... Untuk anak, cucu dan jiran yang banyak membantu dan merawat Arwah Abah aku dulu... Jasa mereka masih aku hargai... 


Sempat juga bergambar dengan cewek2 toko telekong di Pasar Baru ni... Nama budak yang jaga tu Eka... Biasalah aku nikan peramah dan ada gatal2 sikit...


Kemudian ke Toko Kain Vogue hari tu... Kali ni nak menambahkan lagi berat beg yang nak dibawa ke Malaysia... Wife aku nak belanja kain untuk mak mertua dia pulak... Kain untuk buat baju Maxi ker apa namanye... Dalam masa yang sama, wife aku beli juga lkain lain... Yang aku pun sama beli kain belanja wife aku untuk raya... Beli kain kat sini tapi tempah kat tempat lain... Sebab dah janji kat tukang jahit yang menjahit baju wife aku dan mak aku hari tu... Kali ni tak melalui kedai.... Kalau melalui kedai, diaorang dapat sikit jer upahnye sebab dah dipotong dek toko ni... So aku pakat dengan tukang jahit tu untuk ikut jalan lain... Direct terus dengan dia...

Yang bestnye tengahari tu, kain yang dibeli diambil oleh tukang jahit di hotel aku menginap jer... Bagi baju contoh sekali... Dan yang lagi best, malam tu dalam pukul 9.00 malam dah siap dah baju tu... Tak sampai setengah hari pun aku rasa... Efisien betul diaorang cari rezeki halal... Bukan sehelai tapi 3 helai kalau tak silap....


Mak aku dah kepenatan.... Tapi tetap nak berjalan lagi ke setiap tingkat... Semangat betul mak aku... Inilah tujuan aku merancang dengan wife aku untuk bercuti ke Bandung ni... Kalau bercuti santai2 di pantai, mak aku kurang sikit... Tapi kalau macam ni, ada tempat shopping2 memang itu kesukaannye... Nak bagi mak aku rehat sikit setelah beberapa tahun menguruskan Arwah Abah aku yang sakit dulu...


Adik aku Anor ni kalau bab bergambar rasa nak bagi lempang jer... Suka benar nak buat muka macam tu... Lempang nak....??? Dah settle kat toko kain Vogue ni kita orang merayau pulak di tingkat lain....


Dalam jalan2 tu kedai menjual baju Bandung menang banyak... Cuma nak pandai memilih kedainye yang beri layanan dan harga yang bagus... Selain tu kena tengok juga kualiti kain yang digunakan... Ada tu nipis sangat dan kat kedai ni kualitinye agak baik... So aku berhenti untuk beli beberapa helai untuk adik2 ipar pulak... 


Cantik2 design kat sini... Kat sini harganye lebih kurang jer kat kedai2 lain... Rp100,000 (RM33.00) untuk 5 helai... Murahkan... Jatuhnye sehelai RM6.60... Murahkan.... Kalau rajin tawar menawar kat kedai2 lain, boleh dapat 6 helai... Macam aku senang, kalau dah harga semurah itu takyahlah nak demand lebih2, bagilah rezeki sikit kat diaorang... Kalau kat Malaysia ni dah sure RM10.00 - 15.00 sehelai... Kali ni aku dapat beli untuk baju keenam dengan separuh harga jer...


Info/Tips untuk entry kali ini :

1.   BEG BARANG - Kalau ke Pasar Baru ni cuba bawa beg besar atau beg galas belakang untuk 
      disenang membawa barang yang dibeli... Tapi kat sini pun ada juga mamat2 yang akan jual beg 
      untuk sumbat barang yang kita beli... Tak payah risaulah kalau korang tak bawak pun... Cantik2 
      juga beg tersebut...

2.   COMPARE HARGA - Kena rajin sikit untuk dapatkan kepuasan membeli... Dapat lebih dari harga 
      yang ditawarkan... Contohnye baju2 Bandung untuk dibuat cenderahati... Harga kebiasaannye 
      adalah Rp1000,000 untuk 5 atau 6 helai... Kena pandai manis mulut....

3.   ELERT - Sentiasa berwaspada dengan keadaan keliling semasa mengharung orang ramai... Sentiasa 
      meletakkan beg di bahagian hadapan kita... Supaya tidak dicopet... 


Settle jer di Pasar Baru, kitaorang balik semula ke Hotel Guntur untuk hantar barang dulu sebelum meneruskan aktiviti shopping kitaorang lagi petang tu... Faham2 jelah, penat bawa barang... Dengan telekongnye, baju Raihannye, baju Bandungnye dan barang2 sampingan lain... Biasalah aku sorang jer lelaki macho time tu... So petang tu lepas hantar barang, kitaorang ke suatu tempat lain pulak... Tempat yang pasti disinggah kalau datang ke Bandung ni... Next entry please....




8 comments:

MalizaMah said...

2 tahun lepas, saya pergi Bandung.. pergi pasa baru ni jer dh hbs stgh hari..
ada kain yg diberi 2 tahun lepas kat bandung, masih belum ditempah. haaaa
murah2 kan kat sana. harga kain ada yg kat sini ratus2.. tp sana 20-30 jer...

Chilabaey's Spot said...

To: Alieza Dayasari....

Ooooo... Iyer ker.. Bestkan di sana.. Dah sure saya akan datang lagi ke sana tahun depan... Insyaallah... Baik tempah terus jer kat sana kalau beli kain... Macam wife dan mak saya buat hari tu... Hantar petang malam dah dapat dah... Cepat giler...

Harga memang murah giler kalau compare dengan harga di Malaysia...

Anonymous said...

kt kedai mana hantar kain tu?
sy akan ke bandung minggu ni

Anonymous said...

Berape upah tempah baju?

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Kedai @ Toko kain tu berada di Pasar Baru... Tingkat berapa tak ingatlah... Tapi boleh cari dengan senang... :)

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Harga upah kalau kat kedai murah juga... Tapi bila kita dah dapat tukang jahitnye lagi lebih murah... :)

Anonymous said...

macam mana kita nak deal dengan tukan jahit tu sendiri? ada cantact dia tak?

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Kalau dah sampai di sana dan dah beli kain bolehlah contact tukang jahit tu.... Nama dia : (Tatang : 085860285476)... Try deal harga dia, kalau dapat harga yang sama kat Malaysia pun takpe, tapi kita dapat baju dalam sehari jer... Mana boleh dapat service secepat tu... Kurang2 pun seminggu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...