Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

01 June 2012

Trip Bandung : Hari Pertama Memulakan Explorer Di Kota Bandung...


HARI PERTAMA : Pagi2 lagi phone bilik berdering... Rupa2nye x-abang ipar aku call tanya dah siap ke belum...? Dan dah pastinyelah belum... Dah masing2 semalam lambat bangun dan penat tak sudah... Termasuklah mak aku... Dia ajak minum di cafe sebenarnye... Last2 dekat pukul 8.30 pagi baru turun... 

Jadual hari ini kitaorang ikut sajer ke mana abang ipar aku tu bawa.... Dia dah arif dengan Kota Bandung ni.... Siap beli rumah kat sini lagi, tapi tak siap lagi... Bulan Julai ni baru boleh masuk... Dan memandangkan perut masing2 masih kenyang lagi sebab makan lewat pagi2 buta... So setakat jamah yang ringan2 jer pagi tu...


Wife aku pun sama setakat makan roti dan minum air jer pagi tu... Padahal dah tak sabar nak bershopping... Macam aku tak tahu...


Yang anak buah aku ni lagilah, memang sejak dari Airport LCCT lagi dah menggedik nak habiskan duit dia... Tu yang awal dah keluar ke cafe minum pagi dengan bapa dia...



Inilah x-abang ipar aku, bapanye anak buah aku Intan dengan Izzat... Dia agak berpengaruh kalau berada di Indonesia ni... Lagi2 di Solo, Jawa Tengah.... Sebabnye, biarlah rahsia... Tapi dialah yang sponser hotel kitaorang dalam percutian kali ini... Terima kasih Abang Wan...


Inilah kenderaan kitaorang beberapa hari di Kota Bandung ni... Comel jer, MPV dari Suzuki... Sewanye sebanyak Rp450,000 sehari bersama Pak Supir nye... Nama Pak Supirnye adalah Aceng Rahman... Sangat2 baik orangnye dan menjaga keselamatan kitaorang sepanjang menggunakan perkhidmatannye... Kalau ada orang datang lebih2 kat kitaorang, dialah jadi penyelamatnye... Dah rasa macam bodyguard pun ada... Destinasi pertama yang dirancang oleh abang ipar aku adalah ke Pasar Baru untuk shopping kain / telekong / t-shirt / baju Rihan dan apa2 yang patut...


So untuk Info/Tips kali ini :

1.   SHOPPING - Bangun pagi sebab waktu perniagaan kat Kota Bandung ni dalam pukul 8.30 pagi... 
      Dan diaorang kebanyakkannye mengamalkan konsep 'Pecah Telur'... Bagi diskaun untuk 
      pelanggan pertamalah... Alaaaa early bird... Waktu juga orang tak berapa ramai, so senang sikit nak 
      bergerak...


2.   DUIT - Jangan letak pada satu tempat... Contoh semua duit letak dalam beg yang sama... 
      Asing2kan sikit dalam poket seluar ker, poket baju ker atau buat macam orang dulu2 selit kat 
      ehem2... Tujuannye kalau ada pencopet, takdelah semuanye habis kena ambik... Macam aku 
      terpaksa jadi akauntan untuk mak, adik aku Anor dan untuk diri sendiri... Lagilah kena sepah2 kan 
      duit2 tersebut... Atau pakai pouch beg dan letakkan di bawah baju, itu lebih secure...


3.   MATAWANG - Sila perhatikan betul2 jumlah duit yang diberikan, sebab jumlahnye banyak 
      nombor kosong... Takut terberi lebih dari sepatutnye... Dan sebelum membeli convert dulu harga 
      dan compare kan dengan nilai RM kita... Barulah buat pembayaran... Biar lambat asalkan ianye 
      tidak ditipu... Kalau boleh bawa calculator bersama... Nak senang kira, jumlah harga kita bahagikan 
      dengan 3,000... So dapatlah harga untuk nilai Ringgit Malaysia...


4.   AMALAN - Kalau pemurah, berilah duit tips pada mereka yang layan kita sepanjang pembelian, 
      lagi2 di kedai2 kain... Baki2 duit Rp5,000 ker... Nilai sebenarnye baru RM1.50 jer... Diaorang akan 
      hargai pemberian kita dengan sangat bersyukur... Janganlah menunjuk sangat pulak yer... Dah tak 
      ikhlas dah nanti, itu dah riak... Sorok2 sikit... 


5.   MANIS MULUT - Ini pun penting, macam aku ni memang manis mulut punya orang... Suka 
      bercerita dan bertanya.... So, dalam masa yang sama kalau bab tawar menawar ni memang aku 
      antara kakinye selain dari wife aku... Sepanjang aktiviti membeli belah ni, Alhamdulillah bila kita 
      minta kurangkan harga, aku dapat... Biasanye aku dapat tahu bila pekedai memberikan balance 
      duit... Tapi aku tanya balik samada betul ke tidak dulu dia berikan diskaun tersebut... Tapi itulah 
      hakikatnye... Murah rezeki.... Buat apa nak sombong2 dengan orang... Rugi...


Dan di sana nanti bermacam2 orang yang akan kita jumpa dan bermacam2 cara diaorang mencari rezeki yang halal untuk mengharungi tuntutan kehidupan... Tak macam di Malaysia, sampai yang minta derma pun demand... Itulah satu keinsafan buat diri aku, dan aku bersyukur dengan apa yang aku ada setakat ini... Tak perlulah kita berlebih2 dalam kehidupan, tidak perlulah mencari kekayaan dengan pelbagai cara sekali hanya untuk kepuasan diri sendiri... Sebab ramai lagi orang di negara kita mahupun di negara luar yang masih susah dan susahnye yang luar jangkaan kita... Nanti aku ceritakan tentang kehidupan warga Bandung yang aku nampak tapi aku tak sanggup untuk diukirkan di lensa kamera aku...

So lepas ni, aku akan entrykan tentang Toko pertama aku habiskan duit sepanjang percutian di Kota Bandung, Indonesia... Tunggu lagi...



11 comments:

KM7 said...

Wah seronok makan angin kat BANDUNG....

Chilabaey's Spot said...

To: KM7...

Memang seronok Tuan... Boleh rekomen untuk sesiapa yang mempunyai perancangan percutian selepas ini... Shopping Heaven.... :)

Anonymous said...

Nk taye..klu kt sane prefer gune pengangkutan apenye ntuk 2 org..klu bley ntuk bajet yg murah dr airport smpi hotel & ntuk jln2 kt sane..better supir @ angkutan @ tut tut? Tq for answering....;)

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Kalau dr Airport better pakai teksi jer ke hotel... Kat airport tu ada kaunter untuk teksi... Harga dikawal, kalau cari sendiri diaorang main2 harga... Mcm saya hari tu, mula2 tu cari sendiri (Rp45,000) tapi kat kaunter airport (Rp40,000) jer...

Saya prefer pakai supirlah, lebih secure... Kalau angkutan kota (van kecik), takutlah sikit sebab ramai2 dalam angkutan tu.... Lagi satu diaorang pun main2 harga juga utk pelancong luar... Bawak laju pulak tu...

Baik keluar duit lebih sikit tapi keselamatan terjamin... Pak supir pun boleh bawa barang... Hehehehe...

Lagi 1 nak dapatkan teksi ni agak sukar juga bila waktu2 diaorang balik kerja... Susah dapat dan suka2 letak harga... Serius... :)

Anonymous said...

Ok tq..bln 1 ni sy pegi sane..

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Ok... Selamat bercuti... Lagi satu kalau memang nak shopping baju, takyah bawak baju banyak2 dr Malaysia... Kat sana baru beli, baju sana murah2...

Anonymous said...

Salam,
Nak tumpang tanya....ada tak contact no atau email pak supirnya?

TQ

Anonymous said...

salam,
Saya first time nak pergi bandung. lagi bagus tmpah supir dr sini or ambil supir yg disediakan oleh hotel..tq for reply :)

Chilabaey's Spot said...

To: Anonymous...

Ada... Nama dia Pak Aceng (081322333892 @ 081802001815)... Try call dia utk tempah... Dia bagus dan jaga kita dengan baik... Kalau ada peminta sedekah dia akan control tak bagi sangat dekat dengan kita... So selesa sikit nak berjalan...

Chilabaey's Spot said...

To : Anonymous...

Kalau first time pergi eloklah jugak tempah awal2 sekiranye ada package dgn hotel... So, takdelah susah nak call cari Pak Supir nanti dan hotel akan bertanggungjawab kalau Pak Supirnye tak datang2....

Tapi kat sana pun memang ramai Pak Supir... Lagi2 kalau tanyakan pada pihak hotel, mesti ada punya... Tak perlu risau...

Kalau nak untuk simpanan, sila ambil nombor salah seorang Pak Supir yang boleh saya rekomen : Pak Aceng (081322333892 and 081802001815)..

Insyaallah, service dia memang bagus...

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi kami di:

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati di Indonesia. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour dan Bali Muslim Tour.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...