Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

31 May 2012

Trip Bandung : Sampai Hotel Perut Lapar, Intercom Ajerlah....


HARI KETIBAAN : Bersambung semula kisah malam aku sampai di Bandung, Indonesia.... Pagi2 buta tu kitaorang order makanan di Cafe Hotel Guntur tu... Sebab tak makan malam lagi... Lapar siut.... So intercom Cafe dan order mengikut menu yang ada atas meja bilik hotel... Masing2 naik pening nak order makan sebab semuanye pelik2 dan semestinye tak pernah makan pun hidangan2 tersebut... Cadangan aku, kita order berlainan hidangan dan nanti kita tahu yang mana yang sedap dan yang mana yang tidak...


Order punya order, bila dikira uishh banyaknye duit kena keluar... Beribu2 raban... Masih tak berapa faham lagi nilai sebenar... Pagi2 buta tu order kitaorang sampai dalam masa 20 minit jer... Mak aiii cepatnye... Iyerlah, mana ada orang order makan pagi2 buta, semuanye dah tidur... Jumlah harga makanan pagi tu sebanyak Rp186,000... Banyakkan, padahal baru RM62.00.... 


Inilah hidangan yang kitaorang order... Ini wife aku punya... Namanye NASI TIMBEL... Nasi dibungkus dalam daun pisang, ayam goreng, tempe, ulam2an, sambal perahan limau dan sup asem... Dalam sup tu ada sayur2an dan jagung... Tengok pada gambar yang pertama baru boleh nampak isi dalamnye... Memang sedap...


Yang ini pulak hidangan mak aku... Namanye NASI RENDANG... Ada rendang daging, masak lemak nangka dan sambal hijau... Pun sedap juga....


Ini hidangan aku pulak... Nama hidangan ini memang memeranjatkan... Namanye AYAM GILER XTRA PEDAS... Betul bukannye aku tipu.... Itu yang tertulis pada menu... Nampak simple tapi Masyaallah sedap giler... Pedasnye pulak tahap giler juga.... Serius.... Sekuat2 aku makan cili padi ulam macam tu jer, tapi tak terlawan aku dengan sambal kat ayam ni.... Last2 aku serah pada mak aku jer untuk settlekan... mak aku emmang suka sangatlah makanan yang pedas2 macam ni....


Yang ini pulak hidangan anak buah aku Intan.... NASI GORENG GUNTUR... Sempena nama hotel tu kot... Pun sedap, ada ayam goreng, ulam2an, telur mata kerbau dan keropok... Tapi kurang pedas...


Dan yang terakhir, hidangan adik aku Anor... Namanye SAPI MASAK LADA HITAM... Dari banyak2 yang diorder, ini merupakan hidangan yang mendapat pujian.... Kat sana, lembu dipanggil Sapi... So daging dimasak black pepper... Lembut giler dagingnye dan rasanye sedap sungguh... Tak pernah aku rasa... Bukan paprik ok... Memang lain sangat...



Budak tak sabar nak makan... Yang aku sibuk nak tangkap gambar... Nasiblah...


Inilah hidangan kitaorang pada pagi2 buta tu... Selesai makan masing2 mulalah dah nak jadi ular sawa... Maklumlah badan masih penat dilambung kapal terbang... Wife aku dah pening2 dah pagi tu... Adik aku pun dah selamat di ulit mimpi... Tinggallah aku dengan mak aku terkebil2... Takleh lelap mata pulak time tu.. Mungkin perut tengah kenyang kot... Aku jarang lepas makan terus tidur... Berboraklah dengan mak aku sambil gosip2 apa yang patut... Hehehehehe...


Tengah borak2 tu, tiba2 terdengar azan... Mak aii cepatnye.... Tunggu dulu aku kata, ini azan pertama ker atau azan ke dua... Bila dengar rupanye azan Subuh... Teruslah aku solat dulu sebelum mata ni mengantuk... Lepas aku solat, giliran mak aku pulak...


Dalam menemankan mak aku sembahyang... Macam biasalah mencuba2 menangkap gambar sendiri untuk dijadikan profile picture..... Takde kerjalah katakan... Selesai mak aku sembahyang... Barulah mata ni mula mengantuk dan badan pun mula terasa kepenatan... Sedar2 terdengar telefon bilik berbunyi.... Kelang kabut bangun... Siapa yang telefon...??? Nanti aku ceritakan... Tak surprise pun... 

Info/tips untuk entry kali ini :

1.  Tidur awal sebab siang cepat kat Bandung ni... 6.30 pagi dah terang macam pukul 8.00 pagi... Nanti 
     korang terasa macam tak cukup tidur jer...


2.  Jangan makan kenyang sangat kalau dah lewat sampai di hotel, sebab esok pagi dah kena breakfast 
     kat cafe hotel... Dah masuk package kan....


3.  Cuba makanan yang tak pernah kita rasa semasa berada di negara orang, kalau setakat nak makan 
     nasi goreng, kat Malaysia pun ada.... Tak sedap takpe, janji kita pernah rasa variasi makanan negara 
     serumpun kita... 

So, setakat ini sajer dulu kisah kitaorang pada hari ketibaan kami dalam percutian di Kota Bandung, Indonesia.... Banyak lagi cerita yang menarik yang hendak dikongsikan dalam next entry... Tunggu...


2 comments:

~LoVE PiNk~ said...

syoknye g bandung...

tips2 yg sangat berguna..

mane tau nk g bandung 1 ari nnty kan..

Chilabaey's Spot said...

To: ~LoVE PiNk~

Memang syok giler di sana.. Barang murah2... Memang entry kali ini untuk panduan sesiapa yang bercadang untuk ke Bandung... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...