Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

29 May 2012

Trip Bandung : Perjalanan Bermula... LCCT, Sepang...


PERLEPASAN : 19 Mei 2012 (Sabtu) - Bermulalah suatu perjalanan percutian buat aku dan family yang lain... Perancangan lebih 8 bulan akhirnye sampai juga pada tarikh 19 Mei 2012 (Sabtu)... Pada mulanye jadual penerbangan pada pukul 7.45 malam, tapi seminggu sebelum tarikh tu pihak Air Asia X Indonesia call wife aku yang waktu telah bertukar pada pukul 11.15 malam... Flight terakhir ke Bandung, Indonesia... Dan waktu penerbangan balik pun telah dipostpone... 


Macam biasa kalau hari Sabtu maka Airport LCCT penuh dengan manusia yang nak terbang dan yang dah balik... So kitaorang lepak dulu di McDonald LCCT, kena ada untuk check in 2 jam sebelum penerbangan... Sebelum tu, kerja menimbang beg2 yang dibawa dilakukan... Beg mak aku lebih 7 kilogram, so kena buat pengurangan dan kena masukkan ke dalam beg2 yang ringan... Beg aku dah sah lebih 10 kilogram dah, tapi sebab beg jenis galas so tak diambil kira... Yang akan diambilkira kalau kita bawa beg kotak travel... Kena kurang2 7 kilogram jer untuk dibawa masuk kabin... Hand carry laggage lah katakan...


Family aku yang pergi hari tu adalah wife aku, mak aku, adik aku dan anak buah aku Intan... Kami berlima jer... Yang lain2 cuma hantarkan kitaorang jer... Nombor satu budak ni si Raja Kecik...


Anak buah aku Intan... Antara yang excited nak pergi... Nak beli baju tunang dan kahwin sekali katanye... Dah nak melangkah ke alam perkahwinan pulak lepas ni...


Adik aku Anor tak sudah2 update status Facebook dia... Yang Raja Kecik memang betul2 raja sebab dari awal duduk atas meja jer kerjanye...


Mak aku melayan cucunye sebelum berlepas... Lepas tu mulalah rindu kat cucu2 nye.... Tujuan sebenar perancangan ke Bandung, Indonesia ini adalah untuk mak aku... Bagi mak aku berehat tengok negara orang sambil bershopping... Maklumlah jiwanye masih belum rehat sebenarnye setelah lebih setahun menjaga arwah abah aku yang sakit terlantar dulu... Dan sekarang ni dah lebih setahun arwah abah aku meninggalkan kami sekeluarga... Jiwa aku dan mak aku masih lagi ada saki baki lelah dan kepenatan... Harap dengan percutian ini, walaupun sedikit sebanyak dapat memberikan kerehatan secukupnye jiwa dan minda kami berdua...


Sebagai info/tips untuk korang yang pertama kali ke luar negara menggunakan penerbangan Air Asia :

1.  Beg untuk dibawa ke atas (hand carry) tidak boleh melebihi 7 kilogram seorang...
2.  Barang2 cecair seperti syampoo, lotion, sabun mandi dan sebagainye tidak melebihi 100 ml..
     (So, kenalah cari botol 100ml dan diisi kedalamnye)
3.  Kalau nak bawa pisau cukur ker, ketip kuku ker atau benda2 tajam di dalam beg hand carry,
     baik tak payahlah, sampai kat destinasi barulah beli... Kalau nak bawa juga kena masuk dalam beg
     dan kena melalui kargo... Bila kargo ni, korang kenalah bayar... Sebab pakai penerbangan Air Asia..
4.  Passport pastikan tarikh luput tidak kurang dari 6 bulan... Kalau tinggal lagi 6 bulan nak luput,
     korang balik dulu renew baru, tahun depan beli tiket baru yer...
5.  Check-in 2 jam sebelum penerbangan, kalau penerbangan MAS setahu aku 1 jam sebelum...
     Kalau guna penerbangan Air Asia, kat tiket ada tulis 2 jam sebelum... Check betul2...

Oklah itu sajer serba sedikit info/tips sebelum penerbangan ke luar negara... Next entry nanti aku ceritakan yang lain pulak berserta info/tips...


2 comments:

pipoq said...

pernah sekali check in paling terlewat..waktu tu hari pertabalan sultan Mizan jadi YDP Agong..tu yang banyak flight delay..tapi sib baik la masa tu gate belum bukak dan ada orang masih menunggu dah bagasi pun belum dibawa ke kapal terbang jadi dengan bantuan petugas AA yang baik hati tu, lepas jugak walaupun rasa macam dah nak nangis masa tu..

Chilabaey's Spot said...

To: Pipoq...

Nasib baik sempat walaupun sebenarnye dah terlambat... Tapi betul, kalau dah terlambat silap2 kena beli tiket semulalah jawabnye... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...