Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

31 May 2012

Trip Bandung : Sampai Sudah Di Bandung, Indonesia...


HARI KETIBAAN : Alhamdulillah penerbangan ke Bandung, Indonesia mengambil masa lebih kurang 2 jam... Kami sampai di Airport Bandara Husein Sastranegara Bandung, Indonesia hampir pukul 12.20 pagi (waktu Indonesia)... So gambar airport takde yer sebab dah gelap... Dan kami merupakan pesawat akhir untuk hari tu... Dari airport kononnye nak ambil teksi sendiri tanpa menggunakan jockie di dalam airport tu sendiri, sekali bila ditanya berapa tambangnye diaorang kenakan Rp40,000... Uishh banyak giler nak kena keluarkan duit ni... Mahal ker... Time tu tengah bodoh2 alang lagi nak convertkan matawang... 

Kitaorang pergi semula ke kaunter teksi di airport semula, charge yang dikenakan baru Rp35,000... Oooo maknanye diaorang nak charge lebih Rp5,000... Beli kupon kat kaunter kemudian terus ke kawasan teksi tersebut... Laaaa rupanye teksi yang sama juga yang ditanya pada mula2 tadi... Harammmm.... Untungnye murah Rp5,000.... Kami dihantar ke Hotel Guntur di mana di sinilah aku akan tinggal untuk beberapa hari di Bandung.... Hotel ini di sponser oleh x-abang ipar aku... Dia pun join juga dalam trip ini dan juga dalam rangka kerja dia juga di Bandung ni... Biasalah businessman...


Inilah bilik aku untuk beberapa hari di Bandung ni... So far, agak selesa dengan kemudahan yang disediakan... Menurut abang ipar aku, hotel ini dulu merupakan rumah kediaman dan kemudiannye dijadikan hotel penginapan... 




Masa untuk mengemas beg yang dibawa... Bukan bawa baju banyak pun.... 2 helai seluar, 3 helai baju t-shirt, 4 helai spentot... Hehehehehe... Maaf.... Dan yang lain2nye toiletries... 


Dah kemas baju semua bagai, termenung kejap tengok rancangan TV Indonesia... Memang dahsyat iklan2 dia... Walaupun barang tu murah, tapi cara iklannye memang mahal dan menarik perhatian orang untuk membelinye... Cewek2 nye aduhh... Ganteng2...


Dan dalam masa yang sama terfikir apa yang nak di makan pagi tu sebab masing2 belum lagi makan malam sebenarnye... Masa on the way ke hotel tak nampak pulak gerai2 atau warung2 yang buka berhampiran hotel ni...


Takkan nak makan ubat gigi dengan berusnye sekali.... So tengok2 atas meja bilik, ada pamplet tentang cafe di dalam hotel ini.... Dan yang pentingnye ia 24 jam... Alhamdulillah... Bila tengok menu dia, mak aii nama pelik2 tapi menarik dengan gambar yang dipaparkan.... Bolehlah order makan untuk malam ni... Mahal sikit takpelah janji kenyang.... Maklumlah harganye ribu raban.... Takut nak order.... Tapi bila di convert sebenarnye jauh lebih murah berbanding hotel2 di Malaysia yang pernah aku duduk... 

So pagi2 tu kitaorang order makan di cafe hotel tu ajer... Senang... Semua berkumpul di bilik aku untuk makan malam di pagi2 buta... Next entry aku tunjukkan apa yang aku makan pagi2 buta tu dengan family aku... Menu yang sangat2 menarik dan tak pernah cuba semasa di Malaysia...

So info/tips untuk entry kali ini :

1.   TEKSI - Kalau jadual penerbangan sampai pada waktu malam, baiklah korang terus jer beli tiket 
      teksi yang berada di airport... Takyahlah nak memandai2 nak cari teksi2 di luar... Takut korang 
      kena tipu jer... Lagi satu korang ambillah nombor contact teksi2 yang korang naik tu, senang kalau 
      ada masalah transportation nanti... Pasti korang akan ada masalah nanti kalau korang takde pakai 
      pak supir... Serius...


2.   SIM KAD PHONE - Yang pasti bila korang keluar jer kat lobi airport, mesti ada orang yang jual 
      sim kad telefon... Korang belilah siap2... Senang untuk hubungi family di Malaysia... Lagi satu 
      senang nak contact pak supirnye... Line korang Maxis ker, Celcom ker kalau tak roaming, baik 
      simpan jerlah... Memang sah takde line punya... Aku beli line SimPATI dengan harga Rp30,000 
      lebih kurang RM10 starter pack... Mahal sikit kot sebab dah tengah malam...


3.   WANG RUPIAH - Duit kalau korang belum tukar ke Rupiah, korang memang cari masalah... 
      Tukar awal2 di Malaysia sebab di Malaysia nilainye terkawal walaupun bertukar dari masa ke 
      semasa tapi tak jauh sangat berbanding di Indonesia... Tapi ada tempat2 yang boleh kita pergi untuk 
      tukar matawang tersebut kalau2 tak cukup... Maklumlah bershopping selalunye tak sedar diri... 
      Nanti aku beritahu kat mana nak tukar pada nilai yang terkawal di Indonesia... Kat depan airport tu 
      pun ada juga kaunter tukar  wang asing tapi melampau harganye sebab malam tu aku dah try tanya 
      dah... Jangan sekali2 tukar di sana.... Kalau kat Malaysia 1 Juta Rupiah = RM338/340 tapi kat sana 
      diaorang boleh kenakan kita sampai 1 Juta Rupiah = RM500... Giler ker aper, mentang2 dah  
      malam...


4.   MAKANAN - Bawalah sedikit dari Malaysia seperti Maggi ker, biskut ker... Kalau2 flight sampai 
      malam... Kat Bandung ni, waktu perniagaan dia tutup agak awal sebab waktu dia berlainan... Pukul 
      5.30 petang dah tutup dah... Sebab aku dah kena dah masa di Bandung hari tu... Lepas tu waktu 
      pukul 5.30 dah macam pukul 7.00 malam dah kat Malaysia... Dah start gelap dah... Dan usha2 juga 
      semasa nak teksi di mana ada kedai runcit 24 jam... Senang redah jer kat sana...


5.   WAKTU SOLAT - Aku rasa dah macam aku kat Arab pulak masa buat Umrah dulu, masanye 
      cepat... So korang carilah masa yang sebenar untuk waktu2 sembahyang tu yer... Macam hotel aku 
      ni, masjid dekat so boleh dengar azan berkumandang... Kat TV pun ada juga...


Ok setakat ini sahaja cerita aku setibanye aku di Kota Bandung, Indonesia... Macam2 perasaan sebenarnye sebab kita di negara orang dan tidak mengenali keadaan keliling tapi yang penting kita kena sentiasa elert dan peka... Janji kita selamat... Jumpa lagi...



2 comments:

Elly Othman said...

bestnyaaa :O

Chilabaey's Spot said...

To : elly Othman...

Memang besy Elly... Rasa nak pergi lagi lepas ni...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...