Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

19 May 2010

Kisah Seram : Kalau Takut Jangan Baca.... Kisah Benar... !!!

Lama aku tak buat entry dalam blog aku ni (padahal baru 2 hari)... Entry aku kali ni lain sikit.... Aku nak kongsikan pengalaman tentang aktiviti paranormal.... Maksudnye perkara yang kurang normallah... Bagi mereka yang rasa2nye kurang senang dengan entry aku kali ini, bolehlah scroll terus ke bawah (bukannye nak suruh tutup... disuruh baca lagi ada... )....

Hari Sabtu lepas, aku dengan wife aku jadi baby-sitter anak buah aku sorang ni Si Melly.... Ambil giliran membelanye untuk minggu ni... Minggu lepas kakak aku yang jaganye.... Sebabnye adik aku Azu ditahan wad HUKM sebab bleeding... Kata doktor uri turun... Sekarang ni dia tengah mengandung 5 bulan dah.... Dah dekat 2 minggu dia kat Wad Nilam, HUKM.... So, budak ni kenalah kitaorang pakat2 jaga memandangkan bapa dia menguruskan wife dia a.k.a adik aku....

Kalau korang biasa tengok cerita2 pencarian entiti paranormal kat TV seperti Seekers di NTV7, Pemburu Hantu di Astro Ria, Ghost Lab di Discovery Channel Astro dan banyak lagi... Tentu korang akan tengok tentang satu gambaran yang dikatakan entiti paranormal tu.... Selalunye benda ni akan diaorang dapat capture dalam siri2 rancangan tersebut.... Kali ini aku pulak yang merasaikan pengalamannye.... Kalau dalam TV tu aku selalu kurang percaya dengan perkara tu, tapi bila diri sendiri yang memperolehinye susah untuk aku perkatakannye lagi....


(Sumber : Diambil dari blog pemberita Mazidul Akma Sidek... Yang ni gambar pengalaman dia sendiri)

Kejadian tu aku sedarinye pada petang semalam bila aku check kamera Sony aku.... Tergerak pulak hati tu nak tengok apa gambar yang ada dalam kamera tersebut.... Sebabnye pada Sabtu lepas tu aku sakat anak buah aku Melly yang tengah nak pakai baju... Baru lepas mandi dengan makngahnye.... Nak bawa dia keluar jalan2 supaya dia tak berapa ingatkan maknye.... Belek2 punya belek satu persatu gambar dalam kamera tu, terperasanlah pulak satu gambar ni... Aku hairan kenapa baju wife aku ni bertompok2 macam kena clorok.... Lepas tu aku tengok sofa aku pun sama... Alamak...!!! terus meremang bulu roma tengkuk aku.... Fuyooooo banyak siutttttt..... Ini kot benda yang dinamakan 'ORBS' yang digembar gemburkan dalam siri2 rancangan TV tu.... Satu persatu gambar lain aku check.... Dalam posisi lain terdapat juga benda yang sama tapi tak banyak macam gambar di bawah ni.... Setakat 2 -3 buah/biji/ekor/helai (tak tahulah aku nak namakan apa)..... mungkin habuk yang berterbangan... Tapi bila dah terlalu banyak, melampaulah pulak....


Sila click pada gambar di atas untuk melihat dengan jelas.... Gambar censored sikit yer....

Sila lihat di dalam bulatan merah yang telah aku tandakan.... Betapa banyaknye dia.... Dan dalam 2 bulatan merah/kuning tu, yang 1 tu colournye terang sangat dan 1 lagi tu bentuknye memanjang atau bujur sikit.... Dan semalam juga aku test sekali lagi tangkap gambar dalam posisi yang sama, pencahayaan yang sama, setting kamera yang sama cuma masanye jer lain.... Tak pulak kelihatan 'Orbs' tu.... Hairan2... Wife aku dah cuak dah sebenarnye bila aku bagi tahu perkara tersebut... Tapi lama2 dia faham yang kita ni bukanlah hidup di kalangan manusia jer, banyak lagi makhluk2 Allah di sekeliling kita... Kalaulah betul akan benda ni, Alhamdulillah itu adalah rezeki aku..... 

Rezeki2 juga, tapi malam esoknye berlaku satu lagi kejadian menyeramkan tengkuk terjadi kat aku.... Nanti aku ceritakan dalam entry akan datang.... Sedikit informasi mengenai benda yang dipanggil 'ORBS' ni....


Apa Itu 'Orbs' ?

Menurut [ ghoststudy ] ‘orbs are believed to be ghosts in the form of balls of light. They are life forms that travel in groups and are believed to be the human soul or life force of those that once inhibited a physical body here on earth’. 

Manakala menurut petikan di [ vampmalaysia ] ‘positive orbs are believed to be the spirits of the dead by many. However, other theories suggest that they might be separate life forms or even nature spirits. The problem is that many orb photos are false positives'. 

Petikan dari [ shadowlands ] mencatatkan ‘orb is the energy being transferred from a source (i.e. powerlines, heat energy, batteries, people, etc) to the spirit so they can manifest’.

19 comments:

♥♥ eija ♥♥ said...

eiii takut nyer pakngah...

kadang2 kamera laa yang beritahu kita macam2 kan?

Khairul Onggon said...

hehehe... seram gak.. tapi gambar mazidul tu sama mcm gambar saya ambik masa kat rumah panjang di Betong, Sarawak.. Bintik2 itu terjadi sebab hari hujan.. hehehe..

Pastu yg gambar anak buah tu, mungkin orbs tu terjadi sebab debu yg melekat atau melintas depan lens.. hehehe..

Itu pandangan saya je la sbb tiap kali ada debu gambar saya selalu byk orbs tu... hehehe..

miss lolly a.k.a luvfareda said...

betoi ka pakngah ?

gambo lolly ada gak yg jadi camtu haih.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ♥♥ eija ♥♥...

Jangan takut.... itulah risiko seorang photographer sebenarnye... Susahlah nak diperkatakan... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Kal-Jis....

Yang mazidul punya gambar mungkin disebabkan hujan... Itu saya pun rasakan....

Mungkin juga disebabkan habuk, tapi beberapa saat lepas tu saya still snap dari posisi yang sama, takde pulak orbs tu... Tu yang hairan tu... Tapi takdelah fikir yang bukan2... Semalam pun saya test juga sekali lagi, saya tepuk2kan carpet dan saya tabur sikit bedak kat kawasan yang sama... Tak pulak ada apa2 yang kelihatan.... lagilah saya musykil....

Takpe2 mungkin ada sebab lain yang menyebabkan orbs tu kelihatan... Yang penting fikir positif yer En.Onggon... Nanti terpaks apulak jual kamera.... takut punya pasal... hehehehe... Tahnks bagi pendapat... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: miss lolly a.k.a luvfareda....

Entahlah Lolly... Sukat untuk diperkatakan...
Lens bersih, reflex pada barang2 rumah pun takde, tapi gambar sekeping ni yang paling banyak benda2 tu.... Tapi lepas tu capture lagi takdelah pulak... adalah tuhhhhh..... :(

Unknown said...

mula2 mcm takut...tapi baca gak

serius...ttg hal nie kan...photogafer yang biasa merasai..samada mendiamkan atau kongsi ngan kawan2..

abang...nanti sambung balik..ayu suka..

Chilabaey's Spot 2 said...

Tulah amaran telah diberikan... Hehehehe....

Sukar untuk ditafsir dan diperkatakan tentang
kewujudannye... Kalau berupa senang sikit nak
namakan, tapi setakat ini sahaja memanglah payah...

Memang ada sambungannye.... Tunggu.... :)

Khairul Onggon said...

ye betul.. kena pikir positif.. bukan salah kamera dikendong ehekk..

Nur -al- Ain said...

dulu pernah bace gak pasal orbs ni. gambar ain pun ade gk yang ade orbs, pernah gak bace yang tu malaikat. sebab malaikat kan cahaye. tak tau la kebenaran nye. heheeee ;)

Nurmala Mazlan said...

saya sangat buta tentang camera ni..hiks~ orb apa pon saya x tau..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Kal Jis....

Betul tu... Bukan salah kamera yang dikendong yer En.Onggon, kita salahkan orbs yang gatal melintas.... hehehehe.... Thanks bro...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur -al- Ain...

Susah untuk diperkatakan... Malaikat kita juga sukar digambarkan sebab diluar kotak fikiran manusia sebenarnye... So, kita fikirkanlah... Tapi jangan terlalu taksub sudahlah... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: nUR_rOsALiNdA....

Ooohhh yer ker, kena jadi photographerlah lepas ni...
Orbs tu sebenarnye rakan taulat para photographer...
Sebab rajin sangat tangkap gambar... Kawan2 pun
nak posing juga... hehehe... :)

Frodo Baggins said...

ye ker pakcik?
selama ni ada jer ...
tp wa ingatkan "kesilapan"
teknikal masa amik pic.
slunya wa delete jer


wakakakkaka


>>___<<


weeee
saambung arr stry ni

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Frodo Baggins...

Susahlah nak diperkatakan...

Kalau setakat satu dua mungkin disebabkan habuk, atau pantulan cahaya dari mana2 barangan kaca atau benda2 berkilat... Tapi kalau dah berpuluh2... entahlah tak tahu nak cakap... lagi2 kalau kita kaji serba sedikit tentangnye, mungkin ada kebenarannye... Kita fikir2lah sendiri yer... :)

Muhamad Iskandar Ahmad said...

jujur aku cakp ni bukan orbs... sbenarnye ni adelah biasan cahaya embun, atau maybe partikel air yang ade di ruangan udara.. untuk pengetahuan ko lah.. orbs bukan mcm nie.. biasanya bila korg amek gmbr kt tmpt sejuk gunakan flash msti akan tertangkap partikel air ni.. orb yg sebenar bkn mcm nie.. sila kaji dulu

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Muhamad Iskandar Ahmad...

Maaf takde masa nak kaji benda alah macam ni... Engko kajikan untuk aku....!!!!

Unknown said...

Dah pernah dah kena benda ni .. Masih simpan gambar tu , gambar-2 tu diambil waktu senja .. :O

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...