Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

30 May 2012

Trip Bandung : Dalam Flight, Apa Yang Perlu Dibuat...???


PERLEPASAN & KETIBAAN : Apa yang perlu dibuat sebelum dan selepas penerbangan... Kalau aku dah tentu nak bergambar dengan pramugara dan pramugari nyelah... Hehehehe... Lagi2 dari Air Asia X Indonesia... Hehehehe... Ini semasa sampai di Airport Bandara Husein Sastranegara Bandung, Indonesia... Dan aku merupakan penumpang terakhir keluar pesawat... 


Excited giler time nak berlepas ke Bandung, Indonesia hari tu... Nak tengok negara orang dan mencari pengalaman barulah katakan...


Boleh pulak family aku di belakang tunjuk peace masa aku snap gambar berlima... Tak perasan pun... 


Wife aku sempat juga snap gambar kapal terbang disebelah menggunakan iPhone dia... 



Tapi yang penting adalah yang ini.. Isi dulu borang kastam dan borang declair... Sangat2 penting... Ini bagi rakyat luar yang akan memasuki negara Indonesia... Dan borang ini akan diberikan oleh pramugara dan pramugari yang bertugas.... Selepas isi simpan baik2 untuk ditunjukkan kepada pihak imegresen / kastam Indonesia di airport nanti...



Adik aku boleh pulak nangis semasa kapal terbang take off... Dia kata takut dah lama tak fly.... Aduiiii... Mula2 tu tak tahu juga hal tu, patutlah bila aku pandang ke belakang mata dia merah...


Seat aku dan family ada 6 tempat yang dibooking, tapi seorang lagi tak dapat nak pergi... So kosong... Takdelah terasa sempit sangat... Alhamdulillah cuaca ketika penerbangan baik dan kami sampai di Airport Husein Sastranegara Bandung pada pukul 1.20 waktu Malaysia... Kira2 pukul 12.20 pagi waktu Indonesia...


Berikut adalah info / tips untuk anda :

1.  FORM - Pastikan anda telah menulis borang2 yang diberikan oleh pramugara/pramugari  sebelum 
     sampai.. Bukan apa, nanti takdelah terkial2 baru nak menulis bila dah sampai di sana...


2.  PEN - Bawa pen sendiri lebih baik dari meminjam... Senang sikit, cepat menulis...


3.  ARAHAN - Dalam penerbangan, selagi Captain kapal tak beritahu untuk matikan sebarang alatan 
     eletronik, korang nak bergambar, bergambarlah sakan.. Macam aku... Hehehehe...


4.  CHECK-IN ONLINE - Bagi mereka yang booking tiket secara online, baiklah korang check-in terus 
     secara online... So, masa di Airport boleh terus masuk ke pintu, takyah nak beratur untuk check-in...      
     Tunjuk jer boarding pass yang diprint sendiri melalui online... Senang dan melicinkan pergerakan     
     kita semasa di dalam LCCT...


Oklah sampai di sini dulu tentang percutian aku ke Bandung, Indonesia... Next entry, tentang hari pertama aku berada di Bandung, Indonesia dan apa aktiviti yang dijalankan...


10 comments:

Dkna Abza said...

sopan je pramugara n pramugari tu kan ... tak seksi ;p

Gadis Kampung said...

bestnyer pergi bandung..banyak shopping?

Chilabaey's Spot said...

To: Adylia Qarissa...

Memang sopan jer pramugari & pramugara Air Asia X Indonesia berbanding dari yang Malaysia punya... Agak friendly juga diaorang ni... Ajak bergambar, on sajer... :)

Chilabaey's Spot said...

To: Gadis Kampung...

Memang best Gadis Kampung... Saya tak banyak sangat berbanding wanita2 lain yang pergi, hehehehe.... Tapi memang seronok dan akan berkunjung semula tahun depan... Silap2 tahun ni pergi lagi... :)

luciez said...

borang tu nak amik kt mana ye?

Chilabaey's Spot said...

To: Luciez...

Borang tu nanti masa dalam flight, pramugari akan beri dan terangkan... Dia akan edarkan seorang demi seorang... Takyah risau... Siapa ni...??

icee-yah said...

tak sbr tunggu next entry:)

luciez said...

Saya Nurruzzilawati a.k.a Luciez (nama glamer..hehehe) dari Nilai,N9. Selalu singgah sini baca blog ni..bestt! Dlm perancangan nk ke Bandung dgn member2 sebenarnya, tu yg tgh survey2 blog yg bg tips psl Bandung ni.. :)

Chilabaey's Spot said...

To: Icee-Yah...

Dah banyak dah entry tentang Bandung dah ni... Baca yer... :)

Chilabaey's Spot said...

To: Luciez...

Ok... Maaf tak kenal lagi... Terima kasih sebab terjah dan baca blog saya ni...

Kena atur perancangan baik2.. Blog saya akan ceritakan serba sedikit Info / Tips yang berguna untuk percutian di Bandung ni... Teruskan membaca yer... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...