Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

06 June 2012

Inilah Dia Dinamakan Takdir... Emergency Aku Semalam...!!!


Semalam, pukul 7.03 pagi dapat call dari mak aku yang mengatakan dia jatuh terduduk... Allahuakbar... Lepas tu talian terputus.... Aku call handphone mak semula tak berangkat... Tak jelas apa yang dikatakan pada awal percakapan tadi... Kemudian aku call phone rumah... lama untuk aku dapat jawapannye... Barulah jelas suaranye, dia kata dia jatuh terduduk di depan pintu rumah mak aku di Banting, Selangor... Jatuh pulak menggelungsur dan terus terduduk... "Kaki mak berdetup patah...!!!" Mengucap panjang aku kejap... Ok2, aku terus balik Banting, aku kata... Tapi mak aku dah call nurse yang merawat arwah abah aku dulu untuk bawa dia ke hospital... Kejap lagi nurse tu datang dengan suaminye... 15 minit aku duduk menung tepi katil... 


Terus aku bersiap mandi ala kadar jer pagi semalam dan terus drive balik sorang, adik aku Anor dan wife standby jer kat Damansara... Padahal aku ada hal untuk diuruskan di Shah Alam... Mak aku lebih penting dari urusan yang boleh ditangguhkan... Pukul 7.40 dari Damansara terus menuju balik... Macam biasa trafik jam mengambil bahagian juga dalam melewatkan aku untuk sampai... Tapi dalam hati aku terus berkata2, macamana keadaan mak aku sekarang ni.... Kalau patah takpe, jangan melibatkan pinggangnye ajer... Sepanjang perjalanan aku terus berdoa kepada Allah agar mak aku tidak ada apa2 yang membahayakan dirinye...


Pukul 9.30 pagi aku sampai  di depan rumah mak aku, aku tengok mangga rumah dikunci dari luar... Ini bermakna mak aku dengan nurse tu masih di hospital... Nasib baik rumah aku ni belakang Hospital Besar Banting jer... So dekat jer untuk sampai ke sana... Terus mengarahkan kereta di lobi kecemasan... Dari jauh aku dah nampak kereta nurse tu depan pintu Unit Kecemasan dan Trauma... Dan nampak petugas unit tersebut sorong wheel chair dari  kereta nurse tersebut.... Aku park sebelah kereta nurse tersebut dan nampak mak aku dah pun ada dalam kereta nurse tu untuk balik ke rumah... Sedih dan pucat  jer muka mak aku kat seat belakang kereta tersebut... Dah selesai dah rupanye tapi macamana keputusan dan keadaannye aku kena tunggu sampai rumah dulu....


Sampai rumah terus buka pintu depan rumah dan pintu2 lain... Tak lama lepas tu mak aku sampai... Tengok kakinye dah bersimen.... Kali kedua dah kaki mak aku macam ni... Tahun 2009 dulu pun pernah patah juga di bahagian lain... Angkat mak aku duduk di ruang tamu depan, baringkan dan lapik apa yang patut...

Dah selesai semuanye, barulah aku bertanyakan tentang keadaan kaki mak aku dengan nurse tu... Kaki mak aku patah di bahagian buku lali bawah... Ada 2 bahagian yang patah... Dan mungkin agak lama untuk pulih... Itu bergantung pada pendapat doktor pada 26 Jun nanti... Samada akan disimen semula atau dioperate tambah besi... Buat masa sekarang kaki mak aku akan disimen selama 20 hari dari tarikh semalam... 

Macam biasalah kalau kat area rumah aku ni, jiran2 mulalah datang ke rumah untuk melawat mak aku... Tak putus2 sejak sampai dari hospital tadi... Dan aku pulak tak putus2 membuat air minuman untuk mereka... Dah biasa dah, sebelum kahwin lagi... Lagi2 time raya... Dalam masa yang sama juga mulalah berkemas pakaian mak aku yang akan di bawa ke Damansara... Selain kemas baju, macam2 lagi yang aku kena uruskan di rumah mak aku sebelum ditinggalkan untuk sekian kalinye... Kena buang air kolah, buang sampah, lipat baju, tutup apa yang patut, setkan timer untuk lampu, cabut kepala gas, kemaskan peti ais, kemas katil, semua bantal2 kena simpan supaya tak berabuk, mop lantai, lap perabut, beritahu jiran2 keliling yang mak aku takde di rumah, beli anak ikan dan udang untuk ikan mak aku, keluar beli makan tengahari, taburkan ubat jentik2 kat barang2 berair, kunci pintu2 bilik, buang sampah dan akhir sekali kunci meter air depan rumah...


Jiran2 still tak putus2 datang, nasib baiklah ada masa dalam pukul 3.00-5.00 petang untuk mak aku tidur dan berehat... Aku non stop mengemas semuanye... Sampailah pukul 7.30 petang, barang keperluan dan penting dah start susun dalam kereta... Tak teringatpun nak makan malam... Pukul 8.15 malam akhirnye barulah aku bertolak dari Banting ke Damansara... Bawa slow jer malam tadi.. Kaki mak aku dah mula berdenyut2 dan sakit... Maklumlah ubat tahan sakit dah habis agaknye... Dan aku sampai Damansara pukul 10.00 malam... Adik aku Anor, adik aku Azu (Mak Melly & Raja Kecik) dan wife aku dah menunggu di basement parking dengan wheel chair bagai... 

So sekarang ni mak aku terpaksalah duduk di rumah aku sehingga sembuh... Nak buat macamana, itulah yang dikatakan takdir yang telah ditentukan... Aku sebagai anak haruslah redha dan menerima seadanye keadaan ini... Inilah tanggungjawab sebagai seorang anak lelaki tunggal dalam family... Dan inilah juga pesanan dari arwah abah aku dulu yang telah diterapkan dalam diri aku untuk menjaga family sebaik mungkin walaupun telah berkahwin... Doakan agar mak aku cepat sembuh yer... Insyaallah...

Dan entry tentang Percutian Di Bandung akan aku ceritakan dalam next entry yer... Tunggu....



10 comments:

Lia Hasty said...

semoga ibu pakngah cepat sembuh.
lia kalau orang sakit je lia terasa.
sebab penah rasa sakit tu camne.

banyak doa & tawakal.

;-)

eMMe said...

Salam Bro, saya harap ur mum cepat sembuh, risau gak saya baca status kat facebook Bro, masa tu doa2 minta2 la tak pape yg tak diingin berlaku... Syukur la... tgk gambar kat atas tu... ur Mum kene banyak rehat la, n tak boleh byk bergerak... sape jaga ur Mum yea?

KM7 said...

semoga cepat sembuh.

❤Mrs. Myra❤ said...

moga cepat sembuh...

No name said...

nasib baik tak melibatkan pinggang. Tapi kesian jugak lar kan, sebab pergerakkan dia terbatas.

Chilabaey's Spot said...

To: Clara Emily Cancer...

Terima kasih dear Lia... Insyaallah.. Itu yang saya harapkan... :(

Chilabaey's Spot said...

To: Emme...

Waalaikumsalam Emme... Memang saya amat2 risau bila dapat tahu mak saya jatuh... Otak ni dah macam2 fikir tapi taknak fikir yang buruk2 jer...

Sekarang ni duduk dengan saya di Damansara... Senang tengok2.. :)

Chilabaey's Spot said...

To: KM7...

Insyaallah tuan... Itu yang saya harapkan... :(

Chilabaey's Spot said...

To: ❤Cik Myra❤...

Insyaallah Cik Myra.. Terima kasih... :(

Chilabaey's Spot said...

To: Lizzie Yasmin...

Alhamdulillah tidak melibatkan pinggang... Itu lah perkara yang saya taknak fikir bila dapat tahu mak saya jatuh... Pergerakan dah sure terbatas punya... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...