Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

05 June 2012

Trip Bandung : Hari Kedua Di Kota Bandung, Indonesia...


HARI KEDUA (21 Mei 2010 : Isnin) :  Dah bersiap2 untuk keluar berjalan sebenarnye... Tapi memandangkan hari kedua ni masih lagi mengikut jadual abang ipar aku, rasanye macam tergendala sedikit masa yang ada... Pagi tu abang ipar aku keluar dahulu untuk menguruskan urusan rumahnye di Bandung ni... Jadi terpaksalah menunggu dia balik dulu ke hotel dan petang tu juga dia balik ke Kuala Lumpur... Flight dia pukul 3.00 petang kot kalau tak silap aku... So kena ada di Airport Bandara Sastranegara Bandung lebih kurang pukul 2.00 petang... 


So sementara menunggu dia balik ke hotel, pagi tu bersarapanlah dulu di hotel... Wife aku dan adik aku Anor tak turun minum... Depa lepak tengok TV Indonesia... Rancangannye banyak betul yang menarik... Dan yang ditunggu tentang perkembangan Pesawat Sukoi yang terhempas hari tu...


Mak aku lagilah awal bersiap... Memang dah jadi sifatnye, biar dia siap dulu dari kitaorang... 


Time ni dah turun dah dari bilik lepas dapat tahu abang ipar aku dah sampai di bilik hotel rupanye dan bersiap untuk turun... Dia terus Check-Out lepas ni... Ini pun dah dekat pukul 11.00 pagi dah... Terasa buang masa dah setengah hari,  hari tu... Nak buat macamana, ikut orang... 


Mak aku dan adik aku naik kebas bontot menunggu.... 



Sebelum berangkat keluar dari lobi hotel, aku macam biasa akan ambil gambar kenang2an bersama abang ipar aku di Hotel Guntur ni... Cuma gambar aku takde sebab aku photographernye... Dah macam barisan delegasi Comennwell pun ada sekali tengok...


 Yang ini dipanggil Angkutan Kota a.k.a Teksi Bandar lah juga... Ini dari syarikat mana aku tak tahu...


Ini satu lagi Angkutan Kota yang terdapat di Kota Bandung ni... Tambangnye memang murah... Kalau tak silap aku, Pak Supir ada beritahu tambangnye sekitar Rp1,000 sajer... Murah tapi keadaannye menakutkan... Sebab kalau di Kota Bandung ni, dialah raja di jalan... Tak kira kenderaan lain nak lalu, dia mesti terjah dulu... mentang2 van dah buruk... Dan disebabkan murah, selagi tak mahu pemandunye akan sumbat korang di dalam van tersebut... Kalah sardin dalam tin...


Sepanjang perjalanan menuju ke airport, banyak juga gambar2 yang aku rakamkan dari dalam kereta... Pelbagai aktiviti perniagaan yang diaorang jalankan... Lebih2 lagi peniaga makanan... Ini salah satu dari cara perniagaan diaorang di Kota Bandung... Ini dipanggil Roda... Macam2 jenis makanan dijual... Cuma aku tak berani nak mencubanye... Itu pun nasihat dari Pak Supir kitaorang sendiri...


Terdapat juga beca di Kota Bandung... Dan aku rasa lebih ramai dan banyak dari yang ada di Bandar Melaka... Dengan pemandangan ini juga aku terasa perasaan keinsafan dalam diri aku sekali lagi bila mana mereka ini bertungkus lumus membanting tulang untuk mencari rezeki... Walhal time ni panasnye Allah jer yang tahu... Agaknye time ni penarik beca ni tengah berehat kot... 


Info / Tips untuk kali ini :

1.   SIFAT MENCUBA - Bila kita telah sampai di negara orang, pasti kita akan mencuba makanan di 
      negara tersebut... Banyak tempat dan restoran yang boleh kita kunjungi untuk merasa kepelbagaian 
      dan makanan tradisional orang Bandung di Kota Bandung ni... Cuma nasihat aku, kalau boleh 
      elakkan dari makan di gerai2 atau Roda2 yang berada di sekitar Bandung ini... Bukan apa, 
      kebersihannye tidak dijamin... Takut sakit perut atau keracunan makanan... Mereka dah biasa 
      dengan keadaan sebegini... Bagi aku lebih baik mengelak sebelum terkena...


2.   UBAT-UBATAN - Aku terlupa sebenarnye untuk memberitahu persiapan sebelum berlepas hari 
      tu... Macam aku, ubat-ubatan aku telah sediakan sejak awal lagi untuk dibawa ke Bandung... 
      Beberapa jenis ubat2an penting yang perlu di bawa adalah Ubat Cirit Birit, Ubat Keracunan 
      Makanan, Ubat Demam, Ubat Pening, Ubat Tahan Muntah dan ENO... Minyak angin pun 
      penting... Ini semua adalah untuk menghadapi sebarang kemungkinan semasa di Bandung nanti... 
      Lagi satu biarkan ubat2 tersebut di dalam plastik sarung Klinik dan plastik tersebut ada 
      menunjukkan Alamat Klinik dan discription pemakanan ubat tersebut... Jangan korang keluarkan 
      dari plastik takut di airport ubat2an tersebut ditahan dan tidak dapat dibawa bersama...


3.   MINUMAN - Kalau boleh elak dari minum minuman yang dibuat seperti Teh Tarik ker, Teh Susu 
      ker dan sebagainye di warung2 ditepi2 jalan... Kalau haus sangat, pilihlah dari minuman berkotak 
      atau dari dalam botol... Lebih selamat... Bawa sendiri air mineral dari hotel atau yang dibeli di 
      kedai2 24 jam di sekitar Kota Bandung...


4.   ANGKUTAN KOTA - Ini juga aku elakkan dari menggunakannye, sebab keadaannye tak selesa dan 
      pengusaha Angkutan Kota ni akan cuba mengenakan charge yang berlebihan terhadap kita selaku 
      pelancung luar... Dan cara pemanduannye memang merbahaya... Dan lebih takut, kalau2 diaorang 
      bawa ke tempat lain dari yang kita harapkan... Masalah besar tu.... Tak payahlah nasihat dari aku... 
      Naik teksi jerlah.... Kalau naik teksi pulak malam2 janganlah pulak ajak pemandu pergi Discotek.. 
      Tempat berlibur... Dangdut asiikkkk... Alaaa Discolah...


Ok lepas ni entry yang korang pasti suka, entry aktiviti bershopping family aku... Di mana tempatnye nanti aku akan ceritakan yer... Aku pun suka juga.... 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...