Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

20 June 2012

Trip Bandung : Hari Akhir - Sampai Dah Di Airport Bandara Sastranegara Bandung...


HARI KEEMPAT (23 Mei 2012) :  Berakhirlah Percutian Bandung aku bersama family untuk kali ini... Dari Jalan Cihampelas, kitaorang terus ke Airport Bandara Husein Sastranegara Bandung untuk check in bagasi... Agak awal juga sebenarnye kitaorang time tu... Tapi takpe sebenarnye senang nak check apa yang patut... Faham2 jerlah kat negara orang, kita tak tahu akan prosedur dan polisi diaorang ni... Lagi2 negara2 seperti Indonesia, India dan sebagainye... 


Sampai2 jer di airport, salam2 dengan Pak Aceng... Berilah sedikit tips tambahan untuk dia yang menjaga kitaorang sepanjang berada di Bandung ni dan bye2... Sedih pulak rasanye bila nak meninggalkan dia... Orangnye baik dan suka bercerita... Bergurau dan mesra... Thanks Pak Aceng...


Masuk jer kat pintu Airport dah terus di check oleh pihak Berkuasa Indonesia... Beg2 terus di scan... Alhamdulillah semuanye berjalan lancar... Takde apa yang sangkut... Kaunter semuanye lengang sebab belum ada penerbangan... So cari kerusi untuk melepak sementara menunggu jadual penerbangan... Flight kitaorang pukul 7 lebih sebenarnye... Check in 2 jam awal... So pukul 5.00 dah boleh check in bagasi... Yang lain aku dah check in secara online lagi... Masa sampai di airport tadi dalam pukul 3.00 petang... Ambik engko dekat 2 jam melepak di dalam airport...

Ada eloknye sebab kalau lambat nanti takut terlepas pulak.. Lagi pun pukul 4.30 petang time tu memang time pick hour... Dah sure trafik jam punya.. Time aku ke sini pun dah start jam... 


Nah ambik engko, beg2 dan barang2 kitaorang... Punyalah banyak... Wife aku dah tempah siap2 25 kilogram lagi berat bagasi untuk di masukkan ke dalam kargo... So ada 3 beg besar akan masuk ke dalam perut kapal terbang... Yang lain hand carry jer... Setiap seorang diperuntukkan 7 kilo jer untuk di bawa naik... Tapi beg aku jer sebenarnye lebih 15 kilogram... Wife aku punya aku rasa 10 kilo ada...


Inilah hasil shopping selama 4 hari di Kota Bandung... Ini first time datang so banyak juga perkara yang belum fimilier.. Lepas ni kalau datang lagi, Insyaallah dah faham selok belok di Kota Bandung ni... Pasti akan lebih teratur perancangannye... Insyaallah... 



Anak buah aku Intan... Banyak beli barang untuk bertunang.... Hurmmmm...


Adik aku Anor pulak katanye, duit dah habis so kena minta sedekah di airport... Bukkk...


Waktu untuk menunggu ke kaunter check in bagasi.... Risau sebenarnye, takut terlebih berat... Kena bayarlah jawabnye... Tapi sebelum kaunter buka, aku dengan wife dah timbang siap2... Ada banyak alat timbang disediakan... So agak senang juga untuk penumpang membuat persediaan sebelum beg2 di masukkan ke dalam kargo....


Tapi kaunter ini sangat2 penting... Counter Airport Tax.... Ini adalah wajib... Kena bayar dulu sebelum check in masuk.... Untuk setiap penumpang antarabangsa, sebanyak Rp75,000 dikenakan... Anggaran dalam RM25.00 seorang.... So bagi mereka yang dah bershopping sakan, silalah tinggalkan sedikit duit untuk tax ini yer... Jangan jadi kat penumpang yang satu flight dengan aku... Masa di dalam airport amboi suka sangat... Gelak2 tak hingat Malaysia... Bila tengah beratur nak check in, adalah pembantu di airport ini bertanyakan pada budak2 ni, dah buat pembanyaran untuk Airport Tax tak...??? Berubah muka masing2... Haaaa barulah terkial2 cari duit2 lebih letak kat mana... Ada yang tak cukuplah... Ameekkkk engkoooooo.... Suka2 lagi... Time shopping tak hingat....

Lepas ni ada satu lagi entry tentang Percutian Bandung aku.... Letih pulak rasanye asyik buat entry tentang Kota Bandung tak sudah2... Dah dekat 2 minggu aku rasa... Itulah jadinye kalau photographer jadi blogger... Gambar memamg sure beriban2 disnap... Itu belum lagi videonye lagi tu... Video nye nanti2 lah aku upload... File besar.... Oklah tinggal 1 jer lagi entry Bandung, lepas ni back to normal semula... Insyaallah...



4 comments:

Anonymous said...

slm..tgh search pasal bandung then jumpa blog ni.sy & family nak ke sana mid october ni...nk tanya yg airport tax tu dari umur brapa kena bayar tax tu ye?lg 1 travel bag kat sana murah x kalau banding dgn msia?thank you..

Chilabaey's Spot said...

To : Anonymous...

Waalaikumsalam... Rasanye ikut per individu dan tak kira umur... Kalau bag traveller memang murah sangat berbanding di Malaysia... Saya sendiri pun pergi 1 beg tapi balik tambah 2 beg... Hehehehe.... :)

Unknown said...

Nak minta no tlipon supir buleh tak?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...