Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

20 June 2012

Trip Bandung : Hari Akhir - Check-In Bagasi Dan Selamat Tinggal Bandung, Indonesia... Sedih Siut....


HARI KEEMPAT (23 Mei 2012) :  Pukul 5.00 petang kaunter Air Asia X dibuka untuk check in bagasi... Setelah menunggu selama 2 jam tadi dah sampai masanye untuk berangkat ke Malaysia semula... Cantik2 cewek2 dan cowok2 Air Asia X ni.... Hehehehe...


Bagasi aku semuanye ok takde masalah... Cukup2 25 kilogram... Dari kaunter bagasi ni, kitaorang terus ke kaunter kastam dan imigresen Indonesia pulak... Kat sini agak menakutkan... Garang2 jer rupa diaorang ni... Beg yang dibawa masuk kabin akan discan sekali lagi... Alhamdulillah semuanye berjalan lancar.. Takde yang memusykilkan... 

Dari ramai2 family aku, anak buah aku Intan yang tak lepas... Beg hand carry dia kena tahan... Apasal pun aku tak tahu, kitaorang semuanye dah lepas dah dan dah siap duduk kat ruang menunggu di tingkat atas... Mana pulaklah budak ni... Tak nampak pun masa aku tunggu depan alat scan tadi... Rupanye beg dia kena diselongkar oleh pihak kastam... Mesti dia ada bawa benda yang bukan2 ni... Lepas 15 minit, dia muncul... Katanye takde apa2 pun cuma diaorang buka beg dan bawa keluar semua barang dalam beg tersebut... lepas tu diaorang lepaskan... Nasib baik takde apa2 hal... Agaknye dia buat muka berlagak depan pegawai bertugas kot... Ameeekkkk engkoooo....


Ini semasa di bahagian menunggu di tingkat atas.... Tengah keluarkan duit nak beli air...


Wife aku pun tengah penat.... Dia yang paling excited bershopping di Kota Bandung ni... Berjuta2 dia habis... Sebelum ke Bandung lagi dah berjuta2 juga dia dah habis...


Adik aku Anor kata syok dan bagus trip ke Bandung... Lain kali nak pergi lagi.... Dalam pukul 6.10 petang, pengumuman untuk penumpang yang mana flight kitaorang diawalkan jadual penerbangannye... Bagus.... Takdelah buang masa sangat menunggu...


Pukul 6.30 petang kalau tak silap aku, semua penumpang diarahkan ke kapal terbang... Uishh awalnye... Tapi kat Bandung, waktu ni dah macam pukul 8.00 malam dah... Cepat gelap... Dan ini sahaja gambar flight kitaorang yang sempat aku snap... Sebab time tu tengah start gerimis...


Nampak tak kat tingkap, hujan dah turun time tu...



Husband and wife yang menjadi perancang dalam trip kali ini... Insyaallah tahun depan akan ke sana lagi...



Yang lebih seronok sebenarnye adalah mak aku... Trip ini sebenarnye untuk dia, bukan untuk yang lain2... Yang lain2 ni cuma pengiring jer... Nak bagi mak aku rehat setelah bertahun terperap di rumah menjaga arwah abah aku dulu... Bagi rehat minda....


 Masih tengah menunggu penumpang dan check terakhir sebelum berlepas...


Inilah flight yang digunakan oleh kitaorang untuk berangkat ke Malaysia semula...


Dah nampak dah lampu2 perumahan di area Sepang ni... Time ni dah sampai masa untuk mendarat dah... Terasa rindu aku dengan Kota Bandung sebenarnye... Rindu dengan makanannye, warganye, pengalamannye, kehidupannye dan macam2 lagi... 



Akhirnye dalam pukul 10.30 malam waktu Malaysia kitaorang sampai di LCCT... Walhal hari Rabu tu, ramai betul orang kat sini malam tu... Tengah menunggu pak2 supir pick up kitaorang time ni... Alhamdulillah trip kali ini sangat2 berpuas hati walaupun ada beberapa perkara yang tersemat di hati... Segala perancangan berjalan lancar dan tidak ada apa2 yang mendatangkan masalah... Insyaallah aku akan datang lagi.....

Selepas ni ada 2 lagi destinasi Percutian Indonesia yang akan muncul sekiranye tiada aral melintang.... 


9 comments:

ms_potato said...

Seronok baca blog nie..dan banyak tips dan info berguna untuk pembaca blog....tak sabar rasanya trip saya pulak ke jakarta-bandung bulan 9 nanti...

cinta hati buncit said...

salam ..
sy nk tye berapa banyak perbelanjaan sepanjang abg berada di bandung ye termasuk tiket kpl terbang dan hotel sekali .. sbb sy ade merancang utk berbulan madu disana .. sy dh baca trip bandung nie dr hari pertama abg n fmily ke sana .. rasa seronok sgt ..

Chilabaey's Spot said...

To: ms_potato...

Terima kasih... Mana yang dapat saya kongsi di sini, saya akan share sebaik mungkin... Selamat berlibur di sana yer... :)

Chilabaey's Spot said...

To: cinta hati buncit...

Waalaikumsalam....

Tiket saya murah sebab beli on9 semasa Airasia buat promosi... Dan bagi saya seorang lelaki, duit perbelanjaan takdelah banyak sangat.. Saya seorang jer, saya bawa dlm Rp3juta lebih (RM1000) itu pun dah termasuk duit makan sekeluarga... Tapi kalau perempuan Rp6-7juta pun tak cukup... Serius...

Hotel saya agak mahal juga iaitu dalam RM220 semalam di Hotel Guntur tapi bilik besar, ada juga bilik yang murah lagi dari tu...

Yang penting, bila dah puas berbelanja, airport tax (Rp79,000 seorang) dan bagasi kenalah reserved yer... :)

nadia said...

agk2 bulan 1 taun dpn naik x airport tax die? fix ke Rp 79k? klu 2 org Rp150 ye..kt mane & bile mase perlu byr? sesudah smpi airport nk check in ke?

Chilabaey's Spot said...

To: Nadia...

Airport Tax tu fix harga (Rp79,000) seorang...

Ada kaunter dalam Airport tu, boleh nampak bila kita dah masuk... Kena bayar sebelum masuk dan pemeriksaan kastam... Boading pass kena tunjuk kat kaunter pembayaran Tax tu yer... Diaorang akan cop atau akan tampal stiker...

Check-in bila kaunter Airasia/Pesawat Lain di buka... Kena datang awal 2 jam sebelum flight, bersiap sedia dari awal takut org ramai...

Unknown said...

hari nie sy isi masa sy baca blog nie..adehhh waduh2..pening mata sy..ini blm pegi lagi..dan tips/info yg ada tu..mmg amat berguna..sy nak take note..esok2 sy nak ulang tgk balik..In Shaa Allah hujung januari dpn sy akan ke sana (family day tmpt keja)..nak bawa angkatan kecil 3 org n mr hubby.. ohh x dpt bayangkan nak kawal angkatan kecil nie masa kat sana..

Chilabaey's Spot said...

To: Risna Idris...

Info dan tips tu mana yang ada ajer tu... Kalau dah pergi ke sana nanti, sure ada banyak lagi... Takpe berhati2 bawa angkatan kecik yer... Selamat pergi dan selamat pulang dengan selamat... :)

catatan i am nieta said...

tq ya tuan rumah bg tips dan experience yg sgt details...gaya bahasa pun menarik buat saya tak sabar nak ke entry seterusnya..mcm saya dah ada di kota bandung pulak rasanya.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...