Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

12 August 2009

'Menurun' Pesaka Mak Aku Ke Kakak Ku....

Entry kali ni adalah entry sambungan aku ke Melaka hari tu..... 'Menurun' Dari Mak Ke Kakak Ku.... tempohari.... Lepas dari urusan di Pejabat Tanah Alor Gajah, kita orang singgah ke Pasar Alor Gajah dulu hari tu kemudian baru bergerak ke kampung semula... nak tengok rumah kejap.... selain tu nak repair balik kunci rumah kampung sebab dulu rumah tu adalah atok saudara aku duduk sekejap.... tapi rumah macam tongkang pecah jadinye.... lepas tu kuncinye entah kemana2 perginye.... Time ini lepak kat rumah satu lagi dalam kawasan yang sama.... Yang ini rumah waris atok saudara aku.... Sekarang ni dah pindahmilik kat anak dia dah.... Dan untuk kali ini pula rumah kampung mak aku pula ditukarmilik kepada akak aku....
Mak aku tengah menyembang dengan atok aku di luar rumah..... Sementara makan tengahari....

Bawa kereta akak aku, baru lepas hantar atok aku balik rumah dia.....

Yang inilah rumah peninggalan arwah nenak aku kepada mak aku..... Kalau nak diceritakan... tanah di dalam kawasan ini mempunyai banyak nama.... kalau tak silap aku ada 10 nama... ini orang tua dulu2 lah punya kerja.... punyalah ramai dimasukkannye.... dan terdapat bahagian masing2.... Keluasan taklah besar sangat adalah dalam 2 ekar lebih..... Mak aku mempunyai bahagian paling besar dari keseluruhan tanah ini, majoriti besar.... Itupun sebab bapa aku ada beli tanah pada salah satu nama di dalam kawasan ini.... Rumah ni pun dah usang sikit tapi masih kukuh sebab bapa aku dulu gantikan dengan kayu yang mahal dan dah dimasak.... Jadi untuk anai2 makan tu sangatlah lambat.....

Seingat aku dulu, dinding rumah ni diperbuat dari buluh sebagai dindingnye.... sampailah satu masa bapa aku tukarkan dan repair balik rumah ni bagi elok dengan papan kayu baru.... Sejak tu rumah tu menjadi best sangat bila balik kampung.... kalau tak dulu takut je nak pijak dan sandar..... Kat sinilah mak aku dibesarkan..... sehinggalah bapa aku berkahwin dengan mak aku... barulah time mak aku berhijrah dari kampung ni......

Mak aku ni, anak tunggal.... Lepas 4 hari mak aku dilahirkan, nenek aku meninggal.... so, dijaga oleh moyang aku (nenek mak aku)..... Tapi mak aku panggil moyang aku tu sebagai mak sebab moyang aku yang jaga..... kesian mak aku.... dan bagi kami adik beradik pun secara automatik memanggil moyang aku tu sebagai nenek... naik pangkat moyang aku time tu.... Mak aku kalau dalam kampung ni semua orang kenal.... dan ramai sangat yang minat... tapi yang berjaya dapat mak aku adalah bapa aku dari Selangor.... hehehe....

Tengah berbincang macamana nak repair balik rumah ini.... tapi apa2 pun nak kena kemas dulu.... Kata akak aku, dia nak beraya kat kampung tahun ni.... mentang2 dah dapat rumah ni dah.... bagus juga buat macam tu.... terjaga semula rumah ni nanti.... dia nak masukkan perabut IKEA katanye....

Karpet gambar Ka'abah tu aku rasa dari kecil lagi dah ada tergantung kat situ..... Sampai sekarang masih lagi bertahan....

Ini pulak sebahagian pinggan mangkuk antik yang masih disimpan dalam gobok lama ni.... Ini adalah harta Wan aku yang kat Singapore sekarang ni..... Barang2 dari Singapore time tu.... Ini pun dah banyak hilang sebab bagi orang lain duduk dulu.... semuanye dibawak balik... tak puas hati langsung aku.....

Gambar aku dengan akak aku.... Lepas ni kena mintak izinlah dulu dengan aka aku kalau nak balik kampung.... kalau dia tak bagi aku balik rumah makngah aku tempohari.....

Gambar kandid dari abang ipar aku.... Time ni aku rasa kat Pasar Alor Gajah....

Kitaorang balik dalam pukul 1.30 petang...... Rumah pun dah siap dipasang kunci baru.... Makan tengahari pun dah selesai..... Kitaorang singgah sekejap rumah makngah anku kejap nak ambil cili api dan sayur kampung..... Lepas tu terus ke Damansara balik.... Sampai dalam pukul 3.00 petang..... punyalah penat..... bukan aku yang bawa kereta tapi duduk belakang dengan mak aku, dah lama tak menumpang balik kampung jalan jauh2.... sakit pinggang dibuatnye... malam tu mak aku siap demam urat lagi..... Oklah.... aku nak siap pergi tengok wayang kat Cinelaisure... cerita DISTRICT 9..... Arios Amigos....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...