Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

10 August 2009

'Menurun' Ke Kakak Ku....

Seawal 5.00 pagi aku dah bangun.... Bukan apa sebab aku akan ke Melaka untuk urusan penurunan harta pesaka mak aku di Brisu ke kakak aku.... Bangun siap2 apa yang patut.... Pukul 6.20 pagi kakak aku sampai di lobi rumah aku... So, aku dengan mak aku turun ke bawah.... malam tu aku dah pastikan dokumen2 penting disediakan... Pukul 6.30 pagi secara rasminye kitaorang bertolak dari Damansara ke kampung mak aku di Melaka..... Punyalah laju akak aku bawa kereta... kita orang sampai melaka dekat pukul 7.40 pagi.... sejam 10 minit je dah sampai... aku dah tidur kat belakang dah.... sakit jantung aku dibuatnye.... Sampai Melaka terus ke rumah atok saudara aku.... Sebab nak bawa dia... dia pemegang amanah untuk tanah mak aku ni.... Geran pun dia yang pegang sejak dulu lagi.... dan dia ramai geng kat Pejabat Tanah Alor Gajah.... Jadi urusan hal2 tukar nama tanah senang sikit.... Sarapan dulu kat rumah atok aku, akak aku beli kuih dan nasi lemak kat pekan Brisu tadi.... Sedap giler nasi lemak dia.. nasi lemak kampunglah katakan.... padahal perut dah lapar, benda yang tak sedap pun dikatakan sedap... hehehe.....
Tengah mengisi borang2 yang terlibat dalam penukaran nama atas geran.....

Tengah menunggu giliran... nasib baik tak ramai orang hari ni....

Turn akak aku pulak.... Setelah menandatangani borang pengesahan, serahan ke kaunter pulak.... dan permohonan penukaran ni akan mengambil masa dalam 2 minggu sehingga surat rasmi sampai di rumah.... taksiran baru juga akan dibuat dan sejumlah bayaran akan dikenakan.... tanah kampung bukan mahal sangat.... Penurunan nama dari mak aku ke kakak aku ni adalah atas 'PEMBERIAN KASIH SAYANG (IBU KEPADA ANAK)'....

Inilah mak aku dan akak aku.... So, harta mak aku sekarang ni adalah milik akak aku....

Selepas settle segala urusan pejabat di Alor Gajah ni, kitaorang singgah kejap Pasar Alor Gajah... walaupun pasarnye taklah besar sangat.... nak cari benda2 yang susah nak dapat kat KL... Dekat je dengan pejabat tanah tadi.... Sebenarnye banyak perubahan pembangunan di Alor Gajah ini kalau dibanding dulu.... Lama juga aku tak datang sini.... Abis jarang nak balik kampung....

Dewan Serbaguna Pejabat Daerah Alor Gajah.....

Inilah Pasar Alor Gajah...... Macam2 ada kat sini.... Kalau buah2 kampung ni banyaklah ada....

Salah satu ulam yang susah nak dapat... Nama dia 'Kerdas'... Kalau makan perrrhh tandas mesti macam tandas awam.... tapi sedap giler kalau makan dengan sambal belacan.....

Siap ada Dataran Keris lagi.... yang ini mungkin baru dibuat sebab cat dia masih baru... untuk tarikan pelancong ke sini...

Selesai urusan dekat pukul 10.30 pagi... selebihnye shopping buah kat pasar.... Lepas ni nak singgah rumah kampung sekejap sebab nak pasang kunci baru... kunci lama entah ke mana perginye... atok saudara aku punya kerjalah ni..... oklah nanti aku ceritakan dalam next-next entry.... Selamat Tinggal Alor Gajah.....

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...