Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

21 September 2010

Cerita Raya Aku : Aku Pun Nak Cerita Juga...!!!


Ini adalah malam pertama kita berhari raya... Orang yang apling ceria dan sangat bergembira adalah anak buah aku Melly.... Tahun ni adalah tahun pertama dia beraya dapat main bunga api... Sebelum ni dia tak pandai lagi, so takdelah nak ajar main bunga api tu.... Bila dia dilihat, dah besar dah rupanye anak buah pakngah ni...


Tahun pertama main bunga api ni, aku ajar juga main bunga api kucing.... Dulu masa aku kecil2, inilah bunga api kegemaran orang ramai... Dulu takdelah macam sekarang ni, macam2 jenis... Sebab tulah ramai yang putus jari tu... Dulu setakat melecur jari, terbakar kain jer... Sekarang lebih dari tu....


Walaupun dalam suka2 dia mian tu, pengawasan dari pakngah dan abahnye kena ada... kalau tak entah apa2 dia buat nanti...  Mahu terbakar kain bajunye nanti.... Tapi dalam masa yang sama pakngah dengan abahnye pun tengah gian nak bakar mercun sebenarnye... Hehehe... Tunggu masa jer.... :)





Dari sebelah tangan, lepas tu dua2 belah tangan pegang bunga api... Punyalah sukanye dia... First time mainlah katakan....



Walaupun dalam aku dan ahli keluarga yang lain merasakan sedikit kegembiraan menyambut raya, dalam hati tetap risaukan dan sentiasa berjaga2 dengan kesihatan bapa aku.... Kejap2 aku masuk jengok abah dan check suhu badannye... Takut demam lagi.... Sebab 2-3 hari sebelum raya tempohari, kondisi bapa aku kurang menyenangkan hati aku... Kejap2 demam, kejap2 demam.... Macam tulah perasaan aku dan keadaan hati aku dalam menjaga ibubapa yang sakit.... 

Ada juga anak2 sekarang ni yang langsung buat tak tahu jer pada ibubapa mereka dan tak perlu ambil tahu tentang keadaan ibubapanye.... Senang sangat melepaskan tanggungjawabnye, dan mungkin sebab taknak menanggung kos2 harian.... Mungkin duit tu nak buat pergi Mekah kot... Kat sana nanti boleh minta ampun atas segala dosa yang dilakukan, kononnye kot.... 

Bagi aku dalam apa keadaan sekali pun, ibubapa sangat2 penting dalam hidup aku dan keseluruhan perjalanan kehidupana aku.... Tak boleh nak diketepi2kan... Dosa sebenarnye mengabaikan tanggungjawab pada kedua ibubapa kita sebenarnye.... Budak sekolahpun tahu akan perkara tersebut.... Kalau yang tak sekolah tu, tak tahulah aku macamana pemikirannye... 

8 comments:

Hazzy Ishak said...

hazzy pun tak suka main mercun, takut tgk jari orang lain putus...

Khairul Onggon said...

wow.. best2 le gambo mr chilabaeys nie.. Gambar2 mcmni lah yg bestkan wat kenangan raye.. Teringat min bungai api kucing ni ms kecik2 hehe..

Slmt Hari Raye Maaf zahir dan batin ye :)

Nurmala Mazlan said...

Wahhh!! Yang penting gambar cun hocay...sgt nostalgia

Unknown said...

abang,,,

ayu suka sangat layan pic nie...

msa melly main bunga api dengan lampu terpasang tak lah cun...

but, bila dh dimatikan lampu elektrik...terbaik ooooo...memang syok layan pic yang nice2 kat sini...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Hazzy Ishak...

Bagus Hazzy, nanti kalau main terputus jari, dah kurang duit hantaran nanti...

Bila nak bertunang...??? Ehem2...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: kaljis aka onggon...

Takdelah best sangat, en onggon punya gambar lagi kelas.... Saya punya buat kenang2an jer...

Memang best kalau kita ingat balik main bunga api kucing ni kan...

Selamat hari raya juga untuk bro.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: nUR_rOsALiNdA....

Terima kasih.... Takdelah cun sangat, main petik jer.... Ha'aahh boleh buat nostalgia untuk budak tu bila dah besar nanti... :)

Selamat hari raya....!!!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Siti Ruhayu Ab Rahman....

Terima kasih Ayu...

Alaaaa malam tu takde kerja, so layan anak buah main bunga api... Padahal diri sendiri tunggu masa nak main juga... Hehehehe....

Sebenrnye tak pasang lampu pun, 2 suasana yang berbeza... Yang terang tu pakai flash kamera dan yang gelap tu flash off pakai setting kat kamera jer...

Selamat hari raya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...