Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

28 July 2009

Lantaklah Biar Diaorang Masak....

Time ni aku tak berapa ingat bila.... Inilah 2 adik perempuan bawah aku.... Diaorang ni selalu je bertekak kalau jumpa.... Dua2 pemalas.... hehehe.... jangan marah.... Tapi entah apa kenanye malam tu diaorang boleh berkerjasama untuk memasak Mee Sup.... Lantaklah korang janji lap balik dapur aku balik.... Yang adik aku sorang ni Anor, entah apa rajinnye dia tukang potong apa yang patut.... Budak ni tangan kidal jadi apa yang korang nampak tu, itulah hakikatnye... Kalau bab makan serah kat dia.... pasti habis dia kerjakannye.... Berikut adalah bahan2 yang telah disediakan oleh adik aku yang seorang lagi Si Azu.... Apa bahan2nye tu korang tengoklah sendiri.... Rasanye korang lagi arif dari aku dalam bab masak memasak ni.....
Bawang putih yang telah diblended... bahan2 lain tu aku tak tahulah apa... sebab aku tak tengok hari tu...

Kiub pati ayam Maggi.... Berapa ketul aku tak tahu untuk setiap masakan....

Bahan utamanye mee kasar dan juga kue tiaw... mengikut citarasa kitaorang.....

Fish ball pun boleh, fish kek pun boleh, kalau aku, aku masukkan dua2 sekali... Tapi malam tu ada satu je kat kedai bawah....

Sayur sawi penting bagi menyedapkan masakan dan mencantikkan hidangan....

Selain itu juga daun sup dan daun bawang juga dipotong halus untuk ditaburkan di atas hidangan.... Alamak bekas plastik tu dah pecahlah.... Baru aku perasan ni....

Tapi segalanye di atas tidak akan sedap sekiranye tiada bahan ini iaitu cili kicap.... inilah rahsia kesedapannye....

Semua bahan telah tersedia maka kotorlah dapur ku sekali lagi kali ni.....

Semua bahan yang diblend tadi ditumis dengan minyak, kemudiannye setelah hampir wangi dan keemasan barulah dimasukkan bahan2 lain seperti kiub pati ayam dan sebagainye.... lepas tu dah tak tahu apa diaorang buat..... Yang aku tahu, diaorang bagitahu dah siap.....

Posing tetap posing, walaupun di dapur..... Nombor satu yang berbaju putih tu... pantang nampak kamera di tangan.....

Inilah hasilnye masakan kedua2 adik perempuan aku.... Nampak enakkan.... Walaupun mudah je nak buat tapi kerjasama kedua2nye yang sebenarnye penting.... Bukan apa, supaya diaorang masak cepat, jadi cepat jugalah abangnye makan.... hehehe.... Tapi aku cukup marah diorang ambil sudu garpu yang berlainan.... pantang betul, penat beli mahal2 kat Ikea tapi kedua2nye lain jenis..... Aku sendiri pun tak perasan semasa tangkap gambar ni..... Cubalah masakan ini...

8 comments:

Raihanna said...

salam muz..
aip tak tido agy ke..
rajinnya update blog...
bagus2..
tapi cerita awak mmg semua best2..
wah..
kali nie ..adik2 pula yang masak ke...
nampak cam sedap la mee tu...
wat rai lapo je la malam2 nie..isk2..
pos la sket sini.hihihi

Chilabaey's Spot 2 said...

Waalaikumsalam Rai....

Belum lagi sebab tgh buat kerja off... Sambil2 tu update blog...

Nak pos malam ni pun boleh... tapi ada ke pos office yang buka malam2 ni...?? Hehehe...

Tak tido lagi ker..??

ciK LyndaWawa said...

alamak ai...
nampak sedapla....
hehehe
naakkk....

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ciK LyndaWawa igUana...

Alamak cik lynda... dah habislah... nanti saya buat saya ajak awak ye... Hehehehe....

ayien.. said...

nak jugak mee tu...
syedap jek nampak....
;]

Anonymous said...

ape yg penting kerjasama..!!!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Ayien..

Boleh juga tapi dah sampai kat kolam ehem ehem lah... hehehe... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: khaLifah feDi...

Yaaa... betul... ape yang penting...!! kerjashame.... hehehe... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...