Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

28 July 2009

Emak Aku Ke HUKM Pulak.....

Semalam aku menguruskan appointment HUKM mak aku.... Dah lama mak aku takde appointment.... Ini sebab mak aku dah pulih seperti biasa setelah menjalani operation 2 tahun lepas.... Penyakitnye adalah hati bernanah disebabkan jangkitan kuman.... kalau discan di hatinye, bentuk hati tu tak seperti orang biasa dah mengikut kata doktor... sebabnye banyak belahan semasa operation dijalankan...
Satu tu nombor ambil sample darah dan yang satu lagi untuk Ultrasound....
Seingat aku, mak aku dimasukkan ke wad kecemasan kerana telah seminggu demam menggigil... tapi sekejap2 je... Itu yang menghairankan aku... sampailah satu tahap mak aku dah tak berdaya bangun dan keadaannye tak keruan... Kebetulan adik aku balik ke kampung dan memberitahu supaya mak aku dibawa ke hospital... Cadangan pertama adalah Hospital HUKM, Cheras.... Sebab sebelum ni Hospital Banting tidak memberikan keputusan pemeriksaan yang meyakinkan... dahlah tunggu separuh mati... keputusannya langsung tak meyakinkan...

Muka penuh kerisauan... nak kena buat Ultrasound....

Pakat adik beradik time tu, adik aku Azu bawa mak aku ke HUKM, dan kakak aku bawa bapa ke rumah aku, manakala aku menunggu bapa aku sampai sebab time tu pun bapa aku dah tak sihat untuk berjalan... Sesampai je bapa aku di rumah aku, aku pulak terus ke HUKM untuk handle mak aku di bahagian kecemasan.... Satu demi satu pihak HUKM check.... keputusan awal yang diperolehi, gula dalam darah mak aku memberikan bacaan 29... terlampau tinggi... Ini bermakna sekiranye kitaorang lambat hantar ke sini, kemungkinan sistem dalam badan boleh terhenti dengan sendirinye.... Time tu mak aku dah sedarkan diri dan meracau tak ingat... Pihak HUKM stabilkan gula dalam darah mak dulu... dalam masa yang sama mereka mencari punca dan sebab mengapa ia boleh terjadi walaupun pemakanan harian mak aku dikawal... dan kenapa badan panas tetapi mak aku rasa sejuk teramat sangat...

Bayangkan dari pukul 7.00 petang adik aku bawa masuk mak aku, pukul 10.30 malam baru doktor pakar dapat kesan puncanye... rupa2nye hati mak aku mempunyai nanah di dalam dan di bahagian luar juga... beberapa tompok nanah dapat dikesan bila di scan... kaedah MRI Scan.... Itulah sebab dan punca mak aku demam yang tak baik2 selama seminggu.... aku ikut mak aku sepanjang dalam bilik kecemasan tu sehinggalah dimasukkan ke dalam wad malam tu.... Alhamdulillah aku amat bersyukur kerana tindakan kami membawa mak ke HUKM dengan segera....

Nombor punyalah jauh lagi.... tapi kenapa bilik empat nombornye tak timbul2 ni...

Macam2 prosedur untuk mengeluarkan nanah telah dijalankan.... Cara tebuk terus ke hatilah, antibiotik peringkat ketigalah dan macam2 lagi.... Sampailah satu hari tu, adik aku bagi tahu dan call bagitahu mak aku mula menggigil macam dulu.... aku suruh dia bagitahu nurse segera.... doktor datang check, ini mesti disebabkan jangkitan nanah tadi dan merebak semula.... Tengahari tu doktor call aku untuk beritahu sesuatu... mak aii, ni yang aku tak suka ni... mesti ada perkhabaran yang kurang enak... Untuk pengetahuan blogger, aku sebenarnye tidak bersedia dari segi mental dan fizikal sebenarnye bila mak aku dimasukkan dalam wad.... sebab kalau dilihat dengan mata kasar, mak aku ni memang sihat dan tidak mempunyai penyakit selama ini... Tapi tiba2 je sakit teruk... Setelah mendapat call tadi aku pun segera ke HUKM, dan doktor memberitahu bahawa mak aku terpaksa menjalani operation dengan kadar segera kerana mak aku sekarang ni ditahap kritikal sekarang ni... Masya-Allah terperanjat betul aku time tu.... aku pun tanya apakah prosedur yang akan dijalankan.... doktor menerangkannye dengan panjang lebar... tapi sebelum itu mak aku akan dipindahkan ke wad High Detension Unit untuk penjagaan rapi... Macam ICU juga... Dalam wad tu mak aku nampak sihat semula tetapi penyakitnye itu masih lagi tahap kritikal.... mak aku tidur semalam dalam wad tu...

Hampeh rupanye diaorang panggil nama..... nasib baik tak duduk jauh2....

Esoknye doktor call lagi sekali, suruh datang dengan kadar segera.... Rupa2nye diaorang nak jalankan operation tu hari ini juga... aduhai.... rasa nak menangis aku time tu.... macam aku kata tadi aku tak bersedia dengan kejadian ni.... Doktor yang beritahu aku tadi kata sekiranye Wad ICU kosong sahaja, operation ke atas mak aku akan dijalankan bila2 masa... Aku pun call adik beradik aku... dan bagitahu bapa aku yang mak nak kena operate dah kejap lagi.... bapa aku cakap nak buat macamana, dah begitu ceritanye... bapa aku time tu memang dah tak boleh berjalan sangat terpaksa pakai tongkat 4... tapi aku tahu bapa aku memang risau time tu cuma taknak tunjukkan kerisauannye je dan redha dengan apa yang berlaku.... siapa yang tak sayang isterikan... Kalau dia sihat, dah sure dia tunggu kat HUKM ni.... Pukul 6.45 petang, pihak wad bawa mak aku ke Dewan Bedah ditingkat 1... Kitaorang pun ikut ke sana... petang tu kebetulan ramai juga jiran2 dan saudara mara dekat datang.... diaorang pun ikutlah sampai ke dewan bedah.... Sampai di dewan tu, doktor pun suruh jumpa untuk kali terakhir sebelum mak aku dibawa masuk... aku dah menangis dah time tu tapi control taknak mak aku risau.... Aku bisikkan kat telinga mak aku ayat2 yang perlu dibaca dan ajar dia 2 kalimah syahadah.... ingatkan siapa yang mencipta kita dan juga siapa pula suruhannye... sebab operation ni berisiko tinggi, peringkat umur juga memainkan peranan penting... time tu aku dah tak boleh menahan sebak di dada... menitis juga akhirnye... siapa tak sayang mak...???? Setelah semuanye berjumpa dan salam mak aku, doktor dan staff nurse pun bawa masuk ke dalam dewan bedah tersebut... Sekarang ni aku bertawakal kepada Allah dan berdoa agar segalanye berjalan dengan lancar... Aku tunggu di dalam kawasan dewan bedah dan sementara yang lain tunggu diluar.... Sementara tu aku bacakan Surah Yassin dan memohon semuanye berjalan lancar.... air mata aku tak berhenti2 menitik sepanjang aku menunggu di dalam dewan tu....

Sedar tak sedar jam ditangan dah menunjukkan pukul 11.00 malam, masih tiada khabar berita dari dalam dewan bedah... hati aku berdengut laju... macamana keadaan mak aku...?? Tiba2 pintu dewan terbuka dan aku bangun terus tengok siapa yang keluar.... Akhirnye mak aku selesai juga menjalani operation tersebut tanpa sebarang masalah.... tapi mak aku tidak sedar dan terpaksa menggunakan alat bantuan pernafasan... mereka khuatiri pernafasan mak aku tidak stabil sebab jangkitan tersebut telah mengganggu bahagian paru2... separuh daripada paru2 kiri dan kanan mak aku telah mengecut... so, pernafasannye pun separuh dari orang biasa... itu yang menjadi kebimbangan pihak doktor... menangis aku tengok mak aku semasa mereka menyorong ke Wad ICU... Diaorang tak benarkan lagi kitaorang jumpa mak aku sebab diaorang nak prepair dulu alatan bantuan dan doktor akan menerangkan semula kepada kami tentang keadaan mak aku sekarang ni... buat masa sekarang semuanye berjalan lancar... Alhamdullillah... Mak aku dijangka sedar mungkin esok harinye, itu bergantung kepada mak aku juga.... Sejam lepas tu barulah kitaorang dibenarkan masuk... Cuma dua orang sahaja masuk dalam satu masa... aku masuk dulu dengan kakak aku.... lepas tu barulah diaorang lain pulak... kesian betul aku tengok mak aku time tu... darah masih di masukkan ke dalam badan mak aku... sebab banyak darah yang keluar semasa operation dijalankan... manakala morfin sentiasa ada di sebelah mak aku.... untuk menahan kesakitan sekiranye dia sedar nanti... Keesokkannye mak aku sedar sebelum tengahari tapi dalam keadaan masih khayal.... Bantuan pernafasan masih lagi diperlukan.... Pucat sangat muka dia.... Sekali lagi aku bersyukur ke Hadrat Illahi kerana masih memanjangkan umur mak aku.... aku masih tak puas lagi menjaga mak aku..... Syukur Alhamdullillah..... Mak aku berada di wad HUKM selama 2 bulan, dan dalam tempoh itulah bermacam2 dugaan dalam keluarga... time nilah baru tahu macamana dengan tanggungjawab masing dengan ibubapa kita.... berbagai kerenah dan perangai yang ditunjukkan... dari sinilah penilaian boleh dibuat..... tapi aku dah berjanji dengan diri aku sendiri, walaubagaimana payah dan susahnye aku, aku akan menjaga ibubapa aku seboleh mungkin... itulah tanggungjawab anak kepada ibubapanye.... Appointment semalam ni adalah untuk sample darah dan juga Scan Ultrasound untuk abdomen dalaman.... Aku kata cuma ambil darah je kat mak aku... jadi cuma borang warna hijau dan kuning je... tapi aku perasan yang ada satu lagi borang kat belakangnye... alamak aku terlupa, mak aku kena buat Ultrasound juga hari ni.... mak aku dah risau gile... senyap je hari ni, takutlah tu.... takut macam2 jumpa.... dekat pukul 1.30 petang baru selesai sebab ramai orang... On the way balik tu aku bawa mak aku pegi beli barang dapur kejap kat Giant Kota Damansara... saje bagi dia jalan2 cuci mata... So, settle tugasan aku untuk hari ni... semua keputusan tadi akan diketahui pada minggu depan.... Ada lagi appointment, kali ni jumpa doktor tentang keputusan tadi.... Minggu depan appointment bapa aku pun ada juga.... Oklah itu je... Arios Amigos.... Aku Nak Tidos....

8 comments:

joegrimjow said...

hope everythg ok!

Lia said...

sabar banyak2 dengan dugaan Allah s.w.t..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

orang tua kita dlm usia camni, byk sakitnya kan...ibu ayah nuar pn dgn hsptl dah mcm rumah kedua...huhu

Chilabaey's Spot 2 said...

To: joegrimjow...

So far semuanye masih ok... harap2 lah semua selamat... Tq...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ShariLia...

Ye memang saya banyak bersabar dengan dungaan-Nya... Insya-Allah...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Blog Anuar Kamaruddin™...

Betul cakap awak tu, usia memainkan peranan dalam menentukan kesihatan... HUKM tu dah macam rumah dan pejabat saya yang kedua dah rasanye... Tq... :)

Raihanna said...

semoga mak muz cepat sembuh...
saya doakan...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Raihanna....

Sekarang ni hampir sembuh sepenuhnye... tapi masih dengan bantuan ubat.... serta pemeriksaan doktor...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...