Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

11 November 2010

Inilah Projek Aku Sekarang... Buatkan Aku Busy Selama 2 Bulan...



Alat ni aku panggil kura2 panjat bumbung.... Sebab benda ni akan diletakkan di atas bumbung kereta... Ia adalah GPS Satelit Receiver... Bukan GPS tau.... Bagi mereka yang pernah melakukan kerja2 survey pasti akan tahu kegunaannye... Bagi yang tak tahu, ia merupakan alat untuk menentukan kita semasa di tapak... Maknanye setiap perjalanan akan direkod di dalam komputer... Ianye perlu disambung dengan laptop dan terdapat software yang akan support alat ini... Di sini kedudukan koordinat akan diperolehi dan ketepatan data amat penting di sini...



Yang ini pulak mungkin ramai yang tahu... GPS Navigator dari brand Garmin... Alaaa yang selalu diaorang tampal kat cermin kereta untuk memberi arahan perjalanan kita.... Sangat2 perlu bagi aku untuk pergi ke sesuatu tempat yang tak pernah kita redah... Yang bagusnye, setiap perjalanan kita akan ditandakan di dalamnye dalam bentuk garisan.... So, kalau sesat macamana pun, kita boleh ikut semula track yang telah ditandakan di dalam Navigator tersebut.... Ia sebagai backup untuk alat kura2 tadi...


Yang ini lagi penting, kalau takde benda ni pasti kerja tak dapat dijalankan... Sebab semua alatan tadi akan disambung terus ke laptop tersebut... Semua pergerakan aku akan dilakar atau ditanda di dalam pelan yang sediada di dalam laptop ini.... Memang nampak agak rumit kerja2 yang aku jalankan... Tapi itulah kemahiran yang ada pada aku dalam menjalankan kerja2 macam ni....


Ini adalah pelan perumahan atau dipanggil layout bagi mereka yang terlibat dengan kerja2 tanah dan teknikal... Dan kalau korang tengok di dalamnye terdapat tanda bintang.... Bintang2, di angkasa... Itu merupakan tanda lokasi data yang dicatatkan... Bila click sahaja bintang tersebut, terdapat maklumat terperinci tentangnye... Semuanye itu akan diisi oleh aku semasa sampai di sesuatu tapak bintang tersebut.... Haaaa dah pening dah korang... Itulah kerja aku setakat ini...


So itulah serba sedikit info tentang kerja2 survey yang dijalankan oleh aku... Baru lepas 2 minggu, ada lagi 6 minggu untuk siapkan segala kerja untuk seluruh Daerah Kuala Langat... Aku harapkan segala yang aku usahakan sekarang ni akan berjalan lancar tanpa sebarang masalah... Insyallah... Doakan untuk aku yer... Nanti boleh aku beli hadiah yang mahal sikit untuk contest yang lepas... Hehehehe... :)

14 comments:

Nur -al- Ain said...

amin aminnnn ;)

cikbedahlaser said...

dah ade pemenang ke..
rugi nye x dpt join. uhuhuhuhuhu

oowwhh juruukur ke??
GIS tu antara software juruukur kan?

Anonymous said...

baca cerita smpi abis tp kua satu gama je.huu

ciK LyndaWawa said...

jiwangle lagu tu pakcik..hehehe

izansalleh® said...

canggihnyee....;)

Unknown said...

salam..abang muz


nampak gayanya rezeki masyuk gitu

suka, bila abang kongsi info ttg apa yg ayu tak tahu lagi2 ttg gagget mcm tu..ingat mouse..hhehehehehheh

Aida Tamrim said...

Wow!! Canggihnyeee....Kagum,kagum...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur -al- Ain

Terima kasih yer Cik Ain... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cikbedahlaser

Pemenang belum ada lagi, tapi contest bersambung semula... Hehehehe... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Macy...

Iyer ker.. Kena try lagi ni... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ciK LyndaWawa igUana

Sekali sekala jiwang apa salahnye... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: izansalleh®

Takdelah canggih sangat, ada lagi canggih dari pun ada.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Siti Ruhayu Ab Rahman

Rezeki Allah untuk umatnye... Alhamdulillah...

Memang blog untuk berkongsi apa sahaja... Dalam pelbagai bentuk perbincangan dan pengalaman hidup... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: AdiaLuze

Taklah canggih sangat... Tapi, bolehlah.... Hehehehe... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...