Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

10 November 2010

Aku Tak Join Business MLM Sebab Aku Dah Join MLS...!!!


Dah nak kecoh dah...!!! Dia ni buat report Polis dan yang ni pulak pun buat kerja yang sama, report Polis juga... Makin bertambahlah tugasan pihak Polis Di Raja Malaysia kita... Kepada abang penyiasat, selamat menjalankan tugas.... Abang2 polis ingat nak relaks sikit menjelang Raya Aidiladha kali ni, dah nak buka kes lain pulak... Kes orang business.....

Pagi tadi lepas aku hantar wife aku ke office, sempatlah singgah kejap kat gerai jual surat khabar... Tempat biasa aku beli kat Damansara ni...

Tukang Jual                     :  Encik... Paper aper, Metro...?? Lama tarak nampak...??
Chilabaey (Join MLS)     :  Aney, kasi Metrolah... (sambil hulur duit RM1.50)... Busylah...
Tukang Jual                     :  Ada apa cerita ini hari....??? (sambil sengeh2)...
Chilabaey (Join MLS)     :  Ini cerita orang business lah aney, saya ingat sudah kena sembelih...
Tukang Jual                     :  Saya tarak pandai melayu, sikit2 baca, saya ingat itu title potong orang juga...
Chilabaey (Join MLS)     :  Tadak lah, ini orang business report polis sebab ada orang sudah kacau 
                                           sama dia punya company... Itu company piramid punya orang... 
                                           Banyak kaya tau... Aney ada join itu MLM business ka..??


Tukang Jual                     :  Takmau joinlah... Duit tadak... Encik ada join ka....???
Chilabaey (Join MLS)     :  Ada, sudah lama join.... Tarak payah cari oranglah aney... Mau join ka..??
Tukang Jual                     :  Tara duit lah Encik... (dengan muka sedih)....
Chilabaey (Join MLS)     :  Aney tak kena duitlah.. Ini free seumur hidup...
Tukang Jual                     :  Ya ka...?? Mau join... business MLM juga ka...??
Chilabaey (Join MLS)     :  Itu MLM shortform untuk Multilevel Marketing kan, saya punya MLS 
                                           shortform untuk MALAS... Malas mau joinlah aney.... Hehehe....


Tukang Jual                     :  Bagus2.... Encik punya idea bagus... Sekarang saya join encik juga... Boleh?
Chilabaey (Join MLS)     :  Boleh, sekarang kita sudah jadi partner... Aney business paper, saya business 
                                           lain, untung sendiri makan... Kalau malas tarak duit...
Tukang Jual (Join MLS) :  Butul2... TQ encik aaaaa....
Chilabaey (Join MLS)     :  Okey aney... See u....



Macam tulah kisah aku pagi tadi... Beli Harian Metro terpandang pulak artis ni... Rupanye cerita yang berkaitan dengan dakwaan menipu pelanggan di Malaysia ni... Aku ni pihak berkecuali kalau bab business macam ni... Tak minat langsung.... Beli barang boleh tapi nak join ni memang malas... Harap maaf yer....

Yang menarik perhatian aku sebenarnye adalah dakwaan fitnah tu datang dari beberapa orang blogger ni... Tak pasti siapa kah gerangannye... Tapi rasa2 nye aku tahu siapa dia... Memang tindakan berani dalam menegakkan pendirian dan mengambilberat tentang kepenggunaan... Serta hak2 kita sebagai pengguna... Yang mana yang betul, dan mana yang salah itu aku tak pasti dan aku malas nak ambil tahu... Sebabnye yang bertelagah tu bangsa aku sendiri... Bangsa Melayu.... Yang rugi pun bangsa Melayu, dan yang untungnye juga bangsa aku sendiri.... Yang bestnye bangsa lain goyang kaki melihat bangsa kita bertelagah.... Siapa yang untung...???



Memang tak dinafikan zaman dan alaf kita sekarang ni, duit memainkan peranan penting dalam kehidupan... Bagi mereka yang memang berada di kalangan orang berada atau kaya raya, itu semua takde menjadi masalah yang besar.... Untuk mereka yang mahukan kehidupan yang sempurna, mencari duit tambahan amatlah perlu... Pelbagai cara dibuatnye, samada dari sumber2 yang halal ataupun dari sumber yang haram... Itu semuanye kena kita selidik sebelum buat sesuatu... Kat sini aku tegaskan siapa yang menang, makhluk di dalam gambar di atas....!!!


Macam aku, join business MLM ni memang aku tak join setakat ini... Malas.... Lagi2 yang kena nak cari orang bawah... Uissshhh... Banyak kerja lain yang aku boleh buat untuk dapatkan duit tambahan... Aku akan menggunakan kepakaran aku dalam dunia grafik dan photography khususnye dalam mencari duit.... 

Alhamdulillah dengan usaha ibubapa aku menghantar aku belajar ke universiti, minda aku belajar dan mencari jalan bagaimana untuk mendapatkan duit tambahan... Bukan menggunakan jalan yang mudah yer... Semua hasil adalah dari hasil titik peluh aku sendiri.... Incomenye seperti di atas... Bukan semuanye aku punya, sebab aku akan berkongsi dengan rakan aku yang lain... Aku kongsi biar sama2 merasa, tapi sama2 buat kerja.... Samalah juga yang aku usahakan sekarang ni... Kalau takde usaha, semuanye takkan berhasil.... Rezeki Allah pada kita....

7 comments:

Khairul Onggon said...

wah mr chilabaeys.. banyak kaya.. bila mau open table kawan2 blogger lain? hehe..

eMMe said...

skrg nih, org dah makin berani berbunuh pun sanggup, takpe, janji leh kaya...

Unknown said...

salam abang muz

semalam ayu ada terbaca...hal nie, ac beli gelang baru rm 75, tapi jual sampai ribu riban,

hari nie baca metro terbaca tentang hal nie pulak...

alahai..macam2 hal lah..

memang setuju. yang malu kaum kita sendiri, bangsa kita sendiri...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wa Kaljis....

Insyallah kalau ada kesempatan dan kalau duit ada lagi...Hehehehe... Bagus sangat cadangan tu... ;)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: eMMe...

Betul apa yang dikata.... Mnusia sekarang dah tak hirau dah dosa dan pahala... Janji dapat duit yang banyak... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Siti Ruhayu Ab Rahman...

Susahlah nak dikatakan.... Itulah cara perniagaan masa kini... Modal kecil tapi pulangan lumayan... Keuntungan yang lebih dari sepatutnye... Ishh takutlah... Baik berniaga restoran makan macam Ayu... Untung sendiri makan, tak libatkan ramai orang...

Tapi apa2 pun semuanye itu, siapa yang untung...???

Semarak Api said...

mcm2 mslh lak ac mizal nhi.org ckp sb x berkat.kbjikn ank2 terabai.Allah byr cash.wallahuallam..

eh sy bru dropping by here..mau folo blog abg laa :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...