Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

02 December 2010

Sebak Hati Aku Bila Melihat Adik Di ICU...!!!! Inilah Dugaan....!!!!


Pukul 3.30 pagi hari Khamis... Aku baru sampai rumah di Damansara... Hari aku berkesempatan melawat adik aku yang berada di Wad ICU sejak semalam... Hari ni aku berkesempatan untuk memegangnye.... Dan hari ini juga aku menahan sebak dan tangisan bila melihat adik aku terlantar tidak sedarkan diri.... Dan hari ni juga hati aku meronta2 untuk bertenang dengan dugaan yang aku terima sekali lagi.... Sangat2 sedih dan sebak hati ni ketika aku menaip entry ini... Mata aku tak boleh lelap ketika ini mengingatan adik aku tadi... Apalah nasib yang menimpa family aku, baru reda dengan keadaan abah aku dan kini satu lagi dugaan yang diterima...

Sejak pagi tadi lagi hati aku ni meronta2 hendak melawat adik aku, tetapi tuntutan kerja dan tanggungjawab kepada abah dan mak aku juga aku kena settlekan dahulu keperluan mereka sebelum aku bertolak ke Damansara untuk melawat adik aku... 

Sejak pukul 9.00 pagi, aku dah keluar rumah untuk urusan kerja aku di Majlis Daerah Kuala Langat... Selesai pun dah dekat pukul 1.00 tengahari... Bergegas ke Tesco untuk beli pampers abah aku, kemudian ke Guardians untuk membeli susu khas abah, takde pulak stok... Bergegas pulak ke satu lagi Guardians yang berada di Bandar Banting.... Ok syukur dapat 2 tin besar... Dapat cover untuk seminggu jadual pemakanannye... Kemudian ke 3 bank untuk urusan kewangan... Kemudian balik ke rumah mak aku dekat pukul 3.30 petang juga... Rehat kejap dalam sejam, sambil makan tengahari... Baru nak makan... 

Pukul 4.30 petang bertolak ke Damansara... Hari ni boleh pulak hujan lebat giler2 sepanjang perjalanan... So, traffik punyalah tak hingat.... Sampai Damansara dekat pukul 6.15 petang... Pickup wife aku di rumah, tak sempat naik rumah pun... Terus ke HUKM Cheras.... Still jam teruk di Federal Highway... Akhirnye aku sampai di HUKM pukul 7.45 petang.... Terus ke Wad ICU, lantaklah aku nak jumpa juga adik aku... Kalau guard tak kasi memang aku akan mengamuk... 

Alhamdulillah selit punya selit aku dapat masuk ke dalam Wad ICU dengan wife aku... Terpandang jer adik aku, hati aku terus sebak... Seperti sebaknye aku pertama kali memandang mak aku di ICU ketika dulu... Kali ini untuk kali ke 3 perasaan aku sama.... Hampir 40 minit aku di dalam dengan wife aku... Dan aku mendapat penerangan serba sedikit dari nurse yang bertugas di hujung katil adik aku... Memang sukar untuk aku terangkan... Terlampau complicated keadaannye... Hanya Allah sahaja yang tahu... Setelah hati aku tenang semula barulah aku mengajak wife aku balik...

Aku tak terus balik, aku singgah sekejap di rumah adik aku untuk melihat keadaan anak2 buah aku Melly dan Raja Kecik sejak mamanye di wad... Agak kelang kabut juga bapanye menguruskan... Melly dengan perangainye dan yang kecil pulak dengan hal babynye... Kesian pulak aku tengok... Akhirye aku bagi cadangan supaya salah seorangnye ikut aku balik... Yang nak ikut pastinye Si Melly, dia nak balik Banting.... Bapanye siapkan barang keperluannye, dalam pukul 11.00 malam aku dan wife aku bawa Melly balik ke rumah aku dahulu.... 

Kononnye nak bawa balik esok tengahari, memandangkan aku ada meeting di Cheras pulak, nanti tiada siapa pulak nak tengok dia di rumah, sebab wife aku kerja maka aku bagi cadangan untuk balik ke Banting malam ni juga.... Sampai jer di basement parking rumah aku, aku dropkan wife aku, terus gerak balik ke Banting dengan Melly berdua.... Takpelah, sebenarnye aku langsung tak terasa penat, mungkin hati aku susah sekarang ni bila memikirkan keadaan adik aku setakat ni...

Sampai Banting pukul 1.00 pagi, tekan loceng rumah... Mak aku terkejut, siapalah yang main loceng malam2 ni... Bila buka lampu depan rumah baru dia sedar yang tekan tu aku... Kesian mak aku kena kejut pagi2 buta... Bawa keluar barang2 Melly dari kereta, rehat kejap sambil menerangkan keadaan adik aku sekarang... Cuma sekarang ni yang boleh family aku lakukan hanyalah memanjatkan doa... Lagi2 doa dari seorang ibu.... Itu sahaja yang mampu dilakukan... 

Pukul 2.00 pagi aku pulak bersiap untuk balik ke Damansara semula.... Dan sampai di Damansara pukul 3.40 pagi.... Baca Yaasin sekejap.... On iMac, buat entry ni sekejap dan sekarang ni dah pukul 5.30 pagi, mata masih belum terasa mengantuk, hati masih berdegup2, otak tak keruan sebenarnye.... Air mata berlinang bila teringat adik aku... Aku harapkan kepada Allah SWT, agar segalanye berjalan lancar dan selamat hendaknye... 


36 comments:

Fazira said...

Fazira doakan semoga adik diberikan kekuatan untuk menghadapi dugaan yang menimpa begitu juga dengan ahli keluarga ya lain.

Cute Oven said...

semoga terus tabah menghadapi dugaan dan abah serta adik anda sembuh sehat semula....beruntung mak abah adik dan wife anda punya anak abg dan suami seperti anda...
Hope ALLAH memberikan ganjaran yg besar kepada anda... yg penting banyakkan sabar dan doa...jaga diri juga...

Hazzy Ishak said...

pak ngah,

sedih hazzy dengar apa yang berlaku kat mama melly. hazzy doakan mama melly akan sembuh dah sihat seperti sediakala.

pak ngah pun kena kuat ya

joijoi80 said...

minta bersabar dan berdoa..sesungguhnya ujian dari Allah ada hikmahnya

ninieZUERYANNIE said...

Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.. mudah2an, dipermudahkan semua urusan & semoga cepat sihat..

eMMe said...

mE pun doakan adik bro muz segera sembuh...jgn sedih2 sgt...jaga kesihatan...

cikbedahlaser said...

smoga adik abg muz kembali sihat.. u take care of urself tu.. ok...

Ummu~Ishak said...

'Allah tidak akan memberi ujian sekiranya kita tidak mampu menanggungnya'

Tiap satu yang Allah datangkan sebagai ujian, tu semua adalah tanda kasih sayangNYA yang tak terhingga.

Mudah2an adik incik dipelihara kesejahteraannya oleh Allah SWT, begitu gak ahli keluarga yg lain.

Allahumma istijib du'aana

blogciknissa said...

sebak hati saya baca entry awak...

bersabar lah...

awak sebagai abang perlulah kuat ye...

saya doakan segalanya selamat....

ღKekunangpelangiღ said...

InsyaAllah, akan kembali ke pada yang normal. Allah maha mengetahui lagi maha berkuasa. Ada hikmah disebaliknya. Bersabar..

pipoq said...

saya doakan semoga Allah meneguhkan iman bro sekeluarga..
banyakkan berdoa, dekatkan diri padaNya..
kita sebagai makhluk ciptaanNya pasti tak terlepas dari dugaan dan ujian..

Nur -al- Ain said...

sabar pakngah.. semua yg berlaku pasti ade hikmah.. sabar ye

icee-yah said...

sabar ye pak ngah..icee tau pak ngah boleh mengharunginya..u're so tabah..and hope Allah mempermudahkan urusan.amin

Kuronofu91 said...

Sabar abg Chilabaey's smua org ada dugaan masing2, tp mmg abg punya masalah besar...tp bersabar byk berkatnya....
Semoga adik abg sembuh......dan seluruh keluarga abg dijauhi dgn perkara sebegini kelak...amin....salam~~~

Marya Hana said...

wah betol2 susah hati bro..
tgk gambo atas sekali tu..

ape2 pon hope adik cepat sembuh :)

Unknown said...

ABANG MUZ

sebaknya ayu membaca kisah adik abang..

terasa ayu ditempat abang saat dan ketika ini..

icu, tempat yang banyak tinggalkan kenangan untuk en zalie...17 hari di pakar putri..
ayu ulang alik dari jam 7 pagi hingga 12 malam di sana..
makan minum tak terjaga..

alhamdullilah,..semuanya dah berakhir..

amalkan alfatihah atas roh adik abang...
doakan kearah kebaikan..insyallah


PS: ayu tahu, abang tabah dan kuat..

Aida Tamrim said...

Banyak2 bersabar ye Muz...Setiap dugaan tu akan disusuli dgn 1001 hikmah...Insyallah...

Kengkawan...Jom kita doakan semoga Adik Muz akan kembali sihat dgn secepat mugkin....Doa kan senjata orang Islam...Insyallah...Segala2 akan pulih cam biasa...Aminnn...

Sabo ye Muz :-|

Aida said...

bro..
semoga tabah melalui ujian ALLAH ini..pasti ada hikmah disebalik smua ujian ini.Dia yg lebih tahu apa yg terbaik tuk dia...sabar and kuatkan semangat..


your silent reader

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Fazira....

Terima kasih Fazira... Doakan untuk saya yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: CuteOven...

Thanks sis... Banyak harapan saya untuk mereka... hanya doa yang dipanjatkan sahaja sekarang ni.. Terima kasih sekali lagi... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Hazzy Ishak....

Terima kasih Hazz.... Saya sedih bila melihat Melly dan Raja Kecik malam tadi... Walaupun dia tak tahu apa2 pun.... Dakan untuk family saya yer.. :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: joijoi80...

Insyallah saya akan tabah mengharungi segala dugaan-Nya... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ninieZUERYANNIE

Memang berat sebenarnye bahu ni memikul... Tapi berkat doa dari korang semua, itulah kekuatan saya sebenarnye.... Terima kasih sekali lagi... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: eMMe..

Terima kasih sis... Memang saya harapkan doa kalian untuk kesihatan adik saya... terima kasih sekali lagi yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cikbedahlaser

Insyallah saya akan jaga kesihatan juga... Tapi dalam keadaan sekarang ni, susah nak diaturkan... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Ummu~Ishak

Harapan saya pun macam tulah... Segala ujian yang dturunkan ini untuk kebaikan saya juga kelak... Insyallah saya akan sentiasa tabah dan menhadapinye bersama family saya secara rasional.... Terima kasih sekali lagi yer... Doakan untuk adik saya juga yer... Sangat2 saya harapkan sekarang ni... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: belogmummy...

Sebak hati saya bila ada blogger yang prihatin dengan keadaan saya... terima kasih sekali lagi... korang adalah kekuatan saya untuk menghadapi segalanye... Doakan untuk saya agar segalanye berjalan lancar yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: EpoLღKunang2

Segala yang diaturkan oleh Allah bersebab.. Hanya kita sahaja yang mampu mengharungi nye atau tidak... Insyallah saya akan sentiasa tabah dan mengharungi sebaik mungkin... Doakan untuk saya juga yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq....

Terima kasih... memang saya harapkan sangat doa2 dari korang semua... Insyallah semuanye akan berjalan lancar serta semuanye adalah yang baik2 sahaja... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur-Al-Ain...

Insyallah Ain... Pasti ada hikmah atas segala yang berlaku... Doakan saya yer Ain... Sangat2 saya harapkan... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: icee-yah

Itulah yang saya harapkan untuk masa sekarang ni... Doa kan untuk family saya dan juga untuk diri saya yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Kuronofu91

Thanks bro... Itulah yang say harapkan sekarang ni... Doakan segalanye baik2 sahaja untuk saya dan family saya yer... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Marya Hana

Memang sekarang ni tengah susah hati... Maklumlah adik sendiri yang sakit... Apa2 pun Marya doakan untuk saya yer sis... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Citarasa Rinduan

Ini kali ke tiga saya berada dalam ICU... Perasan yang sama sahaja bila masuk ke dalam wad tu... Sebak menyelubungi hati...

Doakan segalanye berjalan lancar dan baik2 sahaja untuk saya yer Ayu... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: AdiaLuze

Insyallah... Saya akan tabah... Doakan untuk saya yer... Sangat2 mengharapkan doa2 dari kalian sebenarnye.... :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: CiK AiDa

Terima kasih sis... Saya harapkan yang baik2 sekarang ni... Selain doa yang dipanjatkan.... Insyallah semuanye akan selamat hendaknye....

Thanks sebab jadi silent reader saya... Lepas ni tampillah seperti follower2 saya yang lain... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...