Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

15 March 2010

Road Trip 1st Week Part 1... Aku & Buaya Paya Indah Wetlands...


Cerita ni dah lama basi sebenarnye.... Awal tahun dulu.... Tugasan photography aku di hujung minggu.... Selama 3 hujung minggu aku kena selesaikan.... Aku dengan 2 lagi member aku Bert (yang aku cucuk beli iMac tempohari) dan seorang lagi Firdaus a.k.a Fido.... Untuk kali ni aku bertiga ke Daerah Kuala Langat untuk mendapatkan data dan gambar daerah tersebut...

Jam 7.00 pagi lagi dah keluar rumah menuju ke rumah member aku Fido di Setia Alam, Shah Alam.... Sebab pakai 1 kereta jer... senang.... Sampai Shah Alam dekat pukul 7.30 pagi.... Lepak kejap, lepas tu gerak ke destinasi pertama untuk projek ni iaitu di bahagian Utara Daerah Kuala Langat....


Tengah drive ke Setia Alam, Shah Alam....


Inilah destinasi pertama kitaorang iaitu Paya Indah Wetlands, Dengkil.... Inilah kali pertama aku masuk sejak dibuka.... Padahal ratusan kali lalu di kawasan tersebut langsung tak masuk pun... Disebabkan projek ni, akhirnye aku dapat juga peluang.... Satu kawasan yang sangat menarik untuk di kunjungi bagi mereka2 yang mengutamakan kehijauan flora dan faunanye... Tempat macam ni memang aku suka.... Tenang dan jauh dari tamadun manusia... Cewah ayat tak hingat donia...


Kat sini ada terdapat kolam buaya yang berpagar.... terdapat juga aktiviti memberi buaya makan.... tapi mengikut time nye... Tidak seperti kolam buaya yang terdapat di Malaysia, kerana buaya2 ini hidup secara neutral/semulajadi disebabkan keluasan kolamnye.... Kalau kita berada di sekitar kolam tersebut kita boleh lihat sarang2 buaya tersebut, kawasan berjemur dan cara serang hendap yang dilakukan....


Pemuda ni bakal menjadi mangsa buaya tersebut... Kalau2 terjatuh ke dalam kolam tersebut memang sukar untuk diselamatkan.... Kitaorang lepak dan berborak2 kejap kat area situ jer, tak lama lepas tu tiba2 jer beberapa ekor pak bedal dah datang... senyap jer.... Kalau korang hulur tanganlah jawapnye ke hospital perginye....


Yang ni Pak Bedal yang paling besar aku lihat di dalam kolam ni.... Cara dia menyerang hendap dan kuakan air memang menggerunkan.... dan buaya2 lain akan ke tepi tak berani hampir dengan dia.... Otai kot.... Tengok ekornye saje dah menggerunkan... Lebih besar dari kepalanye.... Ini dari jenis buaya tembaga....


Yang ni sekor lagi tengah menunggu mangsanye... Aku kot... hehehe... Terdapat berpuluh2 ekor dalam kolam yang sebesar lebih dari 10 padang bola.... Memang seronok kalau kita tengok cara kehidupan dan habitat buaya tersebut.... Selalunye informasi tentang buaya ni aku pelajari dari Crocodile Hunter jer.....

Selain buaya terdapat juga kandang yang menempatkan Badak Air a.k.a Hippopotamus... Yang ni pun menarik perhatian aku, badak2nye ada 3 ekor dan saiznye sangat2lah besar... Tak seperti di Zoo Negara.... Itu kecil jer tapi kat sini Masya-Allah besar giler, dahlah tu garang giler langsung tak boleh kita hampir dengan kawasan kandang.... Maklumlah dari Afrika Selatan.... Original tau....


Bagi aku bolehlah dicadangkan untuk membawa keluarga ke sana.... Terdapat pelbagai aktiviti dan kawasan2 yang disediakan untuk pengunjung... Lagi2 untuk mereka yang inginkan menjalankan aktiviti berkumpulan atau dalam kadar jumlah peserta yang ramai, memang sesuai sangat kat sini.... Selesai kat sana kitaorang meneruskan perjalanan mengumpul data2 pula.... Tunggu sambungannye nanti yer.... Tunggu.....
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...