Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

21 April 2009

Alhamdulillah.... Segalanya Berjalan Lancar.....


Inilah wajah terbaru bapa aku... Haji Zainal Bin Haji Osman... 29 April 2009 ni genap umurnya 70 tahun...

Alhamdullilah, syukur kepada Allah S.W.T kerana memberi peluang serta memanjangkan umur bapaku... walaupun mengharungi kesakitan yang tidak disangka2... Penyakit yang berpunca dari Batu Dalam Hempedu, kemudian membabitkan Pankreas, mengganggu sistem penghadaman, mengecutkan kedua2 Paru-paru dan mengandungi air, serta mengusik perjalanan Jantung dan akhirnya pembedahan terpaksa dilakukan dengan keputusan yang amat berat bagi aku untuk menerimanya.... Organ Hempedu bapa aku terpaksa dibuang selama2nya..... Kalau itu yang telah ditentukan aku redha sepenuhnya.... usaha telah dilakukan cuma yang aku mampu bertawakal dan memanjatkan berdoa semoga segalanya berjalan dengan lancar.....

Walaupun masih lemah tapi banyak perkembangan dalam dirinya selepas pembedahan hari tu....

Semalam petang aku ke HUKM untuk melawat bapa aku dan untuk mengetahui perkembangan selanjutnya keadaan bapa aku.... segala doa dan permintaan kepada-Nya aku harap termakbul bila melihat bapa ku sudah kelihatan sihat, cuma masih lemah untuk bergerak kemana-mana.... Tiub saluran air kencing pun telah ditanggalkan... cuma sekaran tiub kumbahan dari dalam perut sahaja yang masih terlekat di rusuk kanan bapa ku..... bagus2.... banyak perkembangan nampaknya....


Tengah giat membuat latihan paru2... Mak aku kata kadang2 tu dia malas juga nak buat... ni pasal aku datang dibuatlah.... kalau tak aku akan bisingkan....

Bapa ku sudah mula didudukkan di wheel chair dan dibawa berjalan2 di kawasan hospital.... Tugas aku sekarang, aku akan mengangkat dan menolong bapa aku untuk turun dari katil ke wheel chair tersebut... ini kerana bapa ku tak mampu untuk berdiri sendiri.... ini biasa terjadi kepada pesakit yang telah lama baring di atas katil wad... otot2 kaki akan lemah selemahnya... tiada keyakinan untuk melakukannya sendiri.... takut untuk berjalan dan macam2 lagi.... dengan kekerapan yang dilakukan, Insya-Allah ianya akan pulih seperti sedia kala.....


Sempat juga bergambar walaupun tak dibenarkan oleh pihak hospital.... senyap2 bolehlah....


Dengan keadaan bapa aku yang sudah sihat, mak aku sering senyum sekarang ni... dah pandai bergurau dah dengan bapa aku.... bapa aku ni kalau nak tahu sukan sangat kacau mak aku semasa dia sihat.... bila bapa aku kacau mak aku, mak aku mula tersentap...

Aku bersyukur ke Hadrat Ilahi kerana memberikan aku dan keluarga aku dapat bersama lagi dengan bapaku.... jadi aku harapkan kepada adik-beradik ku agar berikanlah sokongan penuh dan keyakinan kepada bapaku untuk menjalani kehidupan selepas pembedahan..... walaupun bukan dalam bentuk wang ringgit tapi motivasi dan sokongan moral kepada bapa ku.... itu yang aku harapkan.... Insya-Allah.... Amiin Ya Rabbal Alamiin....

6 comments:

Wawa_Nadwa said...

Syukur Alhamdulilah..
bapa kamu dh kembali sihat.
senang hati tgk mak kamu kembali tersenyum.

(*_*)

Anonymous said...

emm syukran ..:)semuge diberikn kesihatan yg pjg ok,,

everthins can ok chilabaeys

Anonymous said...

alhamdulillah...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wawa_Nadwa - Senyum kegembiraan dan hati semakin senang.... yelah siapa tak sayang suami.... :)


To: Khalifah Fedi - Ye segalanya boleh dilakukan dgn berkat doa dan harapan yg tinggi... TQ... :)


To: PJSelamba - Terima kasih... ucapan tu pun dah cukup bagi saya untuk dapat harapan untuk bapa saya....

starlight said...

b tgk muka ayah x pucat lgi...da nmpk merah2...p'kembangan yg bgos...itu yg kita semua harapkan...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Bee - Ye dah semakin merah mka berbanding dulu.... sekarang ni dah pandai complain lauk hospital tak sedaplah, itulah, inilah... macam2 lagi... makan dah ok... cuma tak boleh makan yg berat2 dan keras serta berminyak.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...