Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

03 November 2012

Trip To Bali Day 2 : Spicey Garden, Tahi Musang Pun Buat Kopi....



Day 2 : Bali, Indonesia (11 Oktober 2012)
Acara : Spice Garden
Tempat : Sri Batu, Bali, Indonesia


Setelah makan tengahari di Gunung Batur, aku dibawa dek pak supir ke satu tempat penghasilan kopi iaitu Spice Garden di Sri Batu... Perjalanan taklah jauh sangat... Dalam 15 minit perjalanan... Sampai jer yang kita nampak adalah kebun tanaman kontan... Macam masuk kebun di Malaysia...


Tapi tanaman yang ditanam di sini sangat2 subur berbanding di Malaysia... Maklumlah tanah dari gunung berapi... Kat sini kalau nak tengok pokok2 seperti kopi, koko, vanilla, ginseng, herba2 dan sebagainye memang banyak... 


Yang ini pokok koko yer adik2... Ini belum boleh di proses lagi sebab muda...


Di sini seperti tempat2 yang lain... Terdapat ruang demo dan tempat sebenar pemprosesan kopi di hasilkan secara tradisional... Yang ni anak-beranak... Yang maknye menumbuk dalam lesung, sementara anaknye pulak menyangai kopi menggunakan dapur kayu... Wanginye mak aiii sedap betul....


Sempat jugak aku bergambar sebagai kenang-kenangan... Mula2 tu ingat nak bergambar dengan anaknye jer... Kesian pulak kat maknye, so sekali harunglah... 


Wife aku try jugak menumbuk kopi, hasilnye banyak keluar dari yang ditumbuk...


Inilah dia kopi2 yang masih belum ditumbuk... Terdapat 2 bahagian kopi rupanye... Satu jantan dan satu lagi betina... Tak tahu pulak aku... 


Kopi yang sedang disangai oleh awek Balinese... Traditional method... Tu yang buat sedap tu...


Setelah di bawa melihat cara pembuatannye, kami akan dihidangkan dengan kopi2 dan juga teh2 yang pelbagai perisa... Punyalah banyak cawan kopi yang dibawa untuk kami test...


Nah ambik engko... Habis semuanye aku telan... Kalau dicampurkan, seteko jugaklah.... Semua ini diberikan secara percuma untuk kita merasa.... Tapi yang paling aku suka adalah Kopi Kelapa dan Kopi Ginseng... Kalau teh pulak, Teh Serai dan Teh Roszell...


Tapi yang menjadi perhatian aku dan inilah tujuan sebenar aku datang singgah di sini adalah untuk mengetahui dan melihat sendiri sejenis kopi yang termahal di dunia iaitu Kopi Luwak.... Kopi yang dihasilkan dari najis sejenis musang yang terdapat di Indonesia ni... Sebelum ni aku hanya tengok di dalam National Geography 5-6 tahun dulu.... So akhirnye dapat juga tengok apa yang dimaksudkan tentang Kopi Luwak ni...

Musang ni akan memakan kopi2 tersebut dan dalam tempoh 2-3 hari, ia akan mengumbahkannye semula sebab perut musang tersebut tidak dapat menghadamkannye... Dari hasil kumbahan tersebut, masyarakat Balinese ini akan mengutip dan mengumpulkannye semua... Dibersihkan dan kemuadiannye menjadikannye sebagai kopi seperti biasa.... Tapi menurut mereka yang dah mencubanye, rasanye lebih sedap berbanding kopi2 yang mahal... Sebab tulah ia merupakan kopi termahal di dunia setakat ini...


Inilah musang yang dimaksudkan... Bukanlah dari musang ini... Tapi musang2 liar yang terdapat di sekitar Spice Garden ni.... Hasil secara semula jadi... Ini musang malas... Tidur jer kerjanye... 

Tapi time tu aku tak berani mencubanye sebab terpaksa memikirkan tentang halal dan haramnye proses pembuatan serta hukum2nye... Menurut Jakim, kita boleh minum kopi tersebut dan dihukumkan sebagai Harus... Dan ianye dihukumkan sebagai Mutanajis dan bukannye najis... Tetapi dengan beberapa syarat yang telah disyaratkan... Antara syarat yang telah ditetapkan adalah :

1.  Buah kopi tidak pecah dan dalam keadaan tidak berlubang...
2.  Buah kopi tersebut sekiranye di tanam boleh tumbuh...
3.  Buah kopi tersebut hendaklah dibersihkan dan disucikan dari najis.....

Syarat ke-3 ni yang aku agak was2... Adakah mereka mensucikan kopi2 tersebut mengikut syarat2 yang telah ditetapkan dalam Islam atau sebaliknye... So, bila dah was2 tu, baiklah tinggalkan ajer... Dan masa test tu, diaorang tak bagi pun tester untuk Kopi Luwak tu, kalau nak rasa dikenakan bayaran lain.... Kalau tak silapa aku untuk cawan kecik tu RP50,000...


Bila dah test dan ada yang berkenan di antara tester2 tadi, kita bolehlah membelinye di kedai di dalam kebun tersebut... Naik rambang jugak mata aku bila masuk ke kedai tersebut sebab aku ni penggemar kopi... 


Ganteng2 cowok2 Balinese ni sebenarnye... Aku rasa anak tokey kot...


Inilah dia Kopi Luwak yang dijual di sini... Harga RP250,00 bersamaan RM84.00... Untuk peket besar ni cuma dalam 3 cawan sedang jer bila dah dibancuh... Mahal ker murah...??? Memang mahal sebenarnye...


Ini pulak dari hasil teh.... Ada pelbagai jenis yang boleh dibeli di sini...


Ada jugak barangan lain berteraskan hasil tanaman di sekitar kebun ini seperti sabun, lilin dan sebagainye selain minuman kopi dan teh...


Macam nilah sekitar kebun tersebut.... Bangsal di hujung tulah tempah kopi2 tadi diproses... Satu konsep yang menarik dalam sektor pertanian yang boleh diserapkan di Malaysia untuk tujuan menarik pelancong luar ke negara kita.... Kalau di Indonesia ada Kopi Luwak dari musang, di Malaysia kita hasilkan Kopi Lawak dari najis kucing pulak.... Boleh...??? Kalau ada korang minumlah aku taknak...!!!!

Oklah next entry aku ceritakan tempat2 lain yang lebih menarik.... Tunggu...



4 comments:

Bitt (double IS) said...

wahh nice...masuk bookmark ni...

Chilabaey's Spot said...

To: Bitt (double IS)...

Terima kasih banyak2... Blog tak seberapa dari saya... :)

Unknown said...

Tumpang tanya, pakai kamera apa ye ambil gambar kat bali? lawa gambar...

Chilabaey's Spot said...

To : Mohd Azmeer Omar...

Terima kasih... Saya pakai Canon 7D + 17-40mm 4L lens...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...