Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

31 October 2012

Trip To Bali Day 2 : Gunung Batur & Lunch di Suling Bali, Kintamani...



Day 2 : Bali, Indonesia (11 Oktober 2012)
Acara : Makan Tengahari Di Restoran Suling Bali & Gunung Batur
Tempat : Kintamani, Bali, Indonesia


Jadual kami seterusnye adalah untuk melihat pemandangan gunung berapi yang masih aktif iaitu Gunung Batur di Kintamani, Bali.... Ketinggian yang dicatatkan adalah 1717 meter di atas paras laut.... Perjalanan agak memabukkan bagi mereka yang mabuk... Perjalanan mendaki tanah tinggi menagmbil masa sejam lebih juga... Naik mabuk aku dibuatnye...


Tapi bila dah sampai di atas, perghhh hilang mabuk aku terus... Sangat cantik pemandangan tersebut... Terdapat kisah sedih kepada penduduk di kawasan ini... Gunung ini pernah meletup dan menenggelamkan kampung2 yang berada di bawahnye... Ia berlaku kalau tak silap aku 20 tahun yang lepas... Dan gunung ini masih lagi aktif... Beratus nyawa telah terkorban di sini... Dan kebanyakkannye adalah mereka yang menjadi penjaga gunung tersebut dan telah diarahkan berpindah tetapi mereka kuat dengan kepercayaan mereka... Tidak mahu berganjak sama sekali...


Pemandu pelancaong aku memang suka mengambil gambar... So banyak sungguh gambar aku berdua dengan wife kali ini... Tourist Guide merangkap Photographer aku di Bali... Hehehehe... Thanks Pak Yasa...


Yang nampak tanah berwarna hitam itu sebenarnye adalah Lava gunung berapi tersebut yang telah sejuk dan mengeras... Nampak tak berapa luasnye lava tersebut mengalir...


Dan sebelahnye merupakan sebuah tasik besar... Di situlah lava tersebut mati dan terhenti... 


Selepas puas melihat pemandangan Gunung Batur dan tasik tersebut... Kami disajikan makan tengahari di Restoran Suling Bali di Kintamani... Padahal restoran tu depan gunung tu jer... Seberang jalan jer dari tempat kami bergambar...


Untuk tempahan sila ambil nombor yang tertera.... Hehehehee...


Beginilah pemandangan dalam restoran tersebut... Di sini hidangan disediakan secara Buffet... So, ianye dah termasuk dalam package tour aku... Korang nak mencekik seberapa banyak mana yang korang suka, korang cekiklah... Hehehehe...



Penyambut tetamu restoran tersebut... Sangat mesra dan baik budi bicara...


Ini hidangan aku... Ambil yang simple2 jer sebab kepala masih ada mabuk2 lagi... Yang ada kayu tu adalah sate ikan... Sedap... Siap letak kuah kacang lagi.. Mula2 tu ambil satu jer, lepas tu ambik lagi...


Yang ini pulak hidangan wife aku, sama jer... Tapi tambah sup ketam... 


Muka mabuk campur lapar... 



Sebenarnye tempat makan ni mengadap Gunung Batur... So sambil makan sambil menikmati pemandangan kononnye... Mula2 tu ok jer, lepas tu pemandngan tersebut telah bertukar kepada yang lain pulak...



Nahhhhh.....!!!! Pemandangan baru, peniaga2 kecil bertaburan menjual barangan cenderahati... Punyalah ramai... Siap menjual depan tingkap restoran lagi... Main signal tangan jer dengan aku tentang harga barang... Nombor satunye yang pakai baju oren tu... Tak sudah2 offer aku baju 'I Love Bali' ... Dari 5 helai (RM50) sampai 7 helai (RM50)... Bukan aku taknak beli, tapi menurut Pak Yasa kualitinye kurang bagus, sekali basuh habis dah baju tu rosak.... Baju kualiti murah... Masa sampai lagi aku dan tengok dah kualitinye... Memang betul apa yang dikatakan oleh Pak Yasa... 


Selesai makan sementara nak menunggu perut reda sikit, aku ke belakang restoran tersebut.... Ada garden dan pemandangan gunung2 disekeliling kawasan ini...


Di sini agak sejuk juga sebenarnye sebab ianya berada di atas gunung.... 


Wife aku tak sudah2 bergambar... Layan jerlah...



Beginilah pemandangan struktur bangunan2 yang terdapat di sini... Terasa berlainan dari Malaysia...


Salah sebuah kedai menjual cenderahati yang terdapat di sini... Tak masuk pun...


Yang aku agak rimas sebenarnye adalah dengan kerenah peniaga yang aku maksudkan tadi... Mereka ni adalah agresif dalam menjalankan urusan dengan pelancong yang datang... Cara mereka agak memaksa sehingga nak tutup pintu pun susah... Lagi pintu kereta dah nak rapat, harga pun makin murah.... Siap letak dalam kereta lagi.... Aduiiiii.... Dah memang itu agaknye cara mereka, time nilah mereka mencari rezeki...


Sepanjang perjalanan turun dari Gunung Batur tersebut, banyak terdapat kedai2 menjual buah2an masam seperti limau, limau bali, salak dan pelbagai jenis yang lain... Cara susunan buah tersebut memang menarik... Sebab daerah Kintamani ini merupakan kawasan tanaman Jeruk @ Limau di Bali ini... So tak hairanlah banyak gerai menjual benda yang sama...

Oklah setakat ini dulu entry kali ni, banyak lagi tempat yang menarik yang akan aku kongsikan bersama... Dan banyaklah gambar2 yang aku akan upload dalam entry2 selepas ini... Next entry yer lepas ni...




4 comments:

Cik Da said...

wife u ni mcm kenal la ....dia belajar di mane dulu...

Chilabaey's Spot said...

To: Aida78...

Oooo iyer ker... Wife saya belajar di UiTM Manjung & UiTM Shah Alam... Kami satu batch... :)

Cik Da said...

oooowh patut arr aida pun UITM shah alam kolej seroja patut arr mcm kenal...hik2 dok damansara juga tapi kota damansara

Chilabaey's Spot said...

To: Aida78...

Hahahaha... Kecik jugak dunia ni yer... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...