Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

24 October 2012

Trip To Bali Day 2 : Batik Bali & Perusahaan Silver di Celuk Village, Bali...



Day 2 : Bali, Indonesia (11 Oktober 2012)
Acara : Perusahaan Batik Bali & Silver
Tempat : Celuk Village, Bali, Indonesia


Dari persembahan Barong Dance, kemudiannye aku di bawa ke Celuk Village iaitu satu perkampungan yang menjalankan perusahaan Batik Bali... Di sini terdapat pusat membeli belah barangan dari batik yang dihasilkan sendiri di perkarangan pusat tersebut...


Cara peniaga2 di Bali ini yang aku nampak, mereka akan menyediakan suatu tempat untuk dijadikan sebagai kawasan demo pembikinan sesuatu produk... Contohnye kedai batik, so mereka akan menunjukkan cara2 dan demo tentang pembuatan batik tersebut dan kaedah2 yang diaorang lakukan... Jadi secara tidak langsung kita akan faham akan kesukaran mereka membuat sesuatu barangan jualan tersebut... Jadi janganlah nak minta harga murah sangat, dan itulah tujuan mereka sebenarnye...


Cara mencanting batik sebenarnye sama seperti di Malaysia, cuma motif dan rekacipta sahaja yang membezakannye.... Di sini mereka suka menggambarkan tentang masyarakat dan keadaan masyarakat Bali itu sendiri.... Tidak hairanlah kalau kita tengok batik yang dihasilkan more pada motif2 pemandangan dan kampung2...


Merekalah antara pekerja yang membuat batik... Sangat2 mahir... So bila dah tengok demo di luar perkarangan pusat tersebut, aku dibawa masuk ke dalam pusat jualan batik pulak... Perghhhh naik giler juga mata memandang... Banyak sungguh barangan yang dijual... Dari baju, seluar, kain untuk di tempah, beg tangan, topi, t-shirt dan macam2 lagi dijual dengan harga yang berpatutan sangat.... Serius pada mulanye aku beritahu Pak Yasa (my tourist guide), yang aku kena control wife aku membeli... Tapi sebaliknye, wife aku yang kena control aku... Serius... Banyak barangan yang cantik2 dan dengan harga yang berpatutan.... Aduhhhh kaget gue...


Dari perusahaan batik, aku di bawa pula ke sebuah perusahaan Perak @ Silver.... Sama juga seperti di pusat batik tadi... Ada staff mereka yang akan entertain aku sepanjang berada di perusahaan tersebut... Yang bestnye mereka ini, boleh bertutur dalam pelbagai bahasa.... Kiranye pelancong dari Jepun, mereka akan cakap Jepun... Fasih giler.... Kalau pelancong dari France, akan ada antara mereka yang pandai berbahasa France... So kalau pelancong dari Malaysia, mereka pun berbahasa Key Ell.... Hahahaha...

Di pusat Silver ini aku tak beli apa2 pun sebab aku tak berapa minat dengan barangan Perak sebenarnye... Tapi di sini, pelbagai barang seperti cincin, rantai, loket, gelang, silver yang diukir untuk di framekan ada banyak... Harga aku tak pandai sangat sebab aku tak pandai menilai harga Silver... Tapi yang pasti hasil ikiran mereka sangat2 berkualiti tinggi... Dan di sini diskaun akan diberikan, itupun Pak Yasa dah bagitahu sebelum turun van... Kena mintak lebih lagi....

Oklah, lepas ni aku akan cerita tempat persinggahan aku seterusnye dalam Percutian Bali aku kali ini... Tunggu next entry...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...