Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

12 January 2011

Burger Kampung VS Burger Bandar... Mana Lagi Bagus...???


Selamat pagi semua... Apahal.....!!! Dah dekat tengahari dah ni... 

Tiba2 pulak pagi2 dekat tengahari ni aku nak cerita pasal burger pulak... Terasa bangga sebenarnye industri burger kita di Malaysia ni... Nampak perkembangannye dari bawah kemudian naik sikit demi sikit sehinggalah malam tadi.... Malam tadi balik dari UiTM Shah Alam singgahlah kejap aku di stall burger di Damansara Perdana... Kalu korang yang berada di Lembah Klang ni pasti kenal akan Stall Burger Otai ni.... Sekarang ni stall sebegini ada di mana2 jer... Branded peniaga / usahawan tempatan.... 

Sebenarnye dah lama tak makan burger tersebut.... Masa di Shah Alam malam tu, aku dah terjeling sebenarnye stall Otai ni... Memandangkan takde parking, so tutup selera nak makan burger Otai... Dah dekat sampai rumah aku di Damansara, baru aku teringat stall Otai ada satu di sana... Buat tak reti jer aku dengan wife aku drive terus ke sana... Dah dekat sampai baru tanya nak burger apa... Macam biasalah kitaorang makan burger daging special... Order sampai 4 ketul... Habis ramai pulak malam ni kat rumah aku....


Yang aku nak cerita sebenarnye bukan pasal burger tapi perkembangan Brand Otai ni.... Mula2 aku makan burger ni pada tahun 2002... Masa tu di Damansara Damai... Cuma pakaian dan stall jer ada logo Otai, selebihnye mereka dapatkan bekalan dari brand lain seperti Ramly Burger... Itu pun hidup segan mati tak mahu... Tapi aku still beli juga burgernye sebab cara pemasakannye dan skill budak2 tu sama jer kalau kita pergi ke stall Otai yang lain...  

Cara tersebut yang membuatkan daging burgernye lembut jer bila di makan walaupun kalau dah sejuk... Dan sekarang ni mereka dah ada daging/ayam/hotdog/roti dan juga cili/tomato sos dari brand Otai itu sendiri... Bagus2... Daging/ayam/hotdognye lebih tebal... Bila tanya sebab apa tak pakai brand dari Ramly, budak tu kata dagingnye sekarang dah nipis kemudian bila dah dimasak ianye kecut serta liat sikit.... Aku setuju dengan kenyataan budak tu... 


Dan kalau sesiapa yang berminat nak buka francais pun boleh... Cuma kita perlu cari tempat yang sesuai dan lokasi yang bagus, francais tersebut dah boleh dibuka... Modal untuk join francais tersebut adalah sebanyak RM18,00.00... Kita akan dapat stall dan segala peralatan seperti di atas... Dan juga latihan memasak daging burger dengan betul... 

Pada pandangan aku, brand Otai ni dah semakin popular dan semakin dikenali... Jadi untuk menembusi pasaran dan mendapatkan market, dah tak payah susah dah... Pasti ramai yang datang.... Macam semalam, ada 2 orang bangsa cina ni pun order burger sampai 3-4 ketul seorang untuk dibawa balik... Bukan malam tadi jer, dah selalu dah tengok kalau area Damansara Perdana ni.... Itu maknanye apa...??? Business ni dah diterima oleh masyarakat keliling kan... Aku bukanlah nak promote lebih2 sebab aku pun bukannye dapat apa2 pun, cuma aku bangga dengan business anak tempatan sekarang... Tak macam dulu2... Susah untuk diterima...

*Aku lebih suka burger kampung dari burger bandar... Cepat muak... Gambar semuanye ehsan Google... Tak sempat ambil gambar sebab dah masuk perut... Hehehehehe....



20 comments:

Unknown said...

kedai burger tu cm kat bangi..hehehe..tapi burger kat mane2 pon sume sedap!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nazatul Shima...

Alaa gambar dari google jer tu... Betul kat mana2 pun stall dia rasa sama jer kan... Sedap...!!!

Unknown said...

salam abang muz.....

bab suka kan? sure bandar..sebab paking cun gile,

tapi bab kesedapan ayu pilih kampung.....lebih enak, lebih sedap di makan, cukup rasa.....

pendek kata burger kampung tetap dihati

but, beger otai nie first time ayu tau....but, kalau guna daging ramly burger...memang lah dah tau..sure rasanya stail burger di kampung ayu juga


(tiba2......aku teringin nak makan burger, dah 6 bulan ayu tak jamah..............abang muz nie..bab promosi..adioooooooooo...)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Citarasa Rinduan

Burger bandar cepat muaklah Ayu... Kalau burger kampung punya setakat 3 ketul takde jadi hal lah... Hehehe... :)

TimMie said...

betul3.
burger kat stall tepi jln camtu lg murah, sedap, lemak berkrim. pendek kata lebih berbaloi-baloi. ^^

tetibe rs nk mkn beger plak.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: TiMmie..

Hehehehe... Itulah tujuan entry ni, sajer jer nak kasi tekak nak makan burger... :) Thanks ebab jadi followers saya... :)

cikbedahlaser said...

burger tepi jalan mmg best... mungkin cara masak die kot.. fresh.. "ko nak? ok aku masak"
kalau kedai segera.. "ko nak? nah aku dh masakkan"

burger otai tak pernah try lg.. tp mat salai pernah.. abg muz pernah makan mat salai?

pipoq said...

bro..RM18,00.00 tu nak sebut camne ? adakah lapan belas ribu atau seribu lapan ratus atau lapan belas kosong kosong ringgit ? Arghh..kompius lak aku..

ape pun aku suka burger banjo..hahaha..tak kesah la banjo kampung atau bandar..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cikbedahlaser...

Betul seperti yang dikatakan... Kadang2 tu ada juga persa baru kalau kat tepi2 jalan yang baru berniaga, perisa 'Hangus Pahit'... Hehehehe... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: pipoq...

RM18,000.00 (Lapan belas ribu ringgit shaja)... Ada sahaja tu.... :)

Anonymous said...

kat shah alam ada 1 kedai yg jual burger daging buat sendiri tau...bebudk yg jual ni ex student hotcats..kena try..kawasan sekitar pintu uitm syeksen 7...

dgg burger yg diorg buat pun dah terjual kat kedai frozen area bintang...ngeeeee

Nur -al- Ain said...

burger otai mmg sedap.pastu ade lade hitam ke kot dlm tu..enak bangattt..haha

Unknown said...

burger otai mmg best...depan rumah je ni..huhu

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cik bebel sentiasa...

Saya dengar juga, tapi terlalu ramai yang jual burger kat situlah... Yang mana satu yer...???

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur -al- Ain

Memang sedapkan... Stall lain saya dah tak pergi lagi dah... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Edy...

Cayalah... Kalau saya hari2 makan burger... Boleh kirim burger daging special 2...!!! Hehehehe... :)

gunsirit said...

Sya datang sini....err...dengar lagu jer..ehhehe

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Gunspirit...

Takde hallah... Buat halwa telinga jer lagu tu, thanks sebab terjah blog saya... :)

daHLia said...

ofcos laaa..burger kampung...
hehehee..cedapnye tak jemu tau...

waaa...ngidam makan burger kampung nie...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: daHLia...

Betul dengan apa yang dikatakan... Burger kampung juga pilihan hati... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...