Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

14 January 2013

Gunung Nuang Day 2 : Ular Sawa Balik Habitat Semula...


Perut dah kenyang, camp site dah kemas dan bersih... Masa untuk turun semula... Cukuplah untuk kali ini... Dapat 2 hari di dalam hutan pun kira dah bagus untuk rehatkan minda dan sakitkan badan... Gambar di atas cara pemakaian orang yang takut dan geli dengan pacat sebenarnye... Habis semuanye bertutup....

Aku ni banyak hutan dalam Selangor dah masuk... Ini semuanye sebab ikut arwah abah aku masuk hutan buat sempadan pembalakan... Arwah abah aku merupakan Pegawai Perhutanan Negeri Selangor, so kerja selalu sangatlah masuk hutan, so bila cuti2 sekolah aku selalulah ikut... Walaupun selalu masuk hutan, pacat tetap takleh layan... Tengok pun tak boleh... Kalau hinggap kat badan dah sure memberlah yang aku panggil... Tak boleh tengok, kalau tengok boleh tahap pengsan.... Serius... 

Tapi tetap jugak suka masuk hutan.... Dah sebati dalam jiwa.... 



Yang Otai, takyah nak tutup bagai, simple jer... Sebab dia tak takut pacat... Buat2 main jer lagi... 


Setelah 30 minit menuruni laluan belukar dan anak sungai.... Kami sampai pada kawasan rehat... Kat sini menjadi tempat untuk mandi sebab sungainye besar sikit... Dan kawasannye agak luas....


Cuba tengok kat belakang tu, sure diaorang tengah cabut pacat tu... Errrrr..... Geli siut....



Ramai juga yang turun hari tu.. Maklumlah hari Ahad... Tapi kebanyakkannye dah turun awal... 


Ini dah setengah perjalanan aku... Rehat kejap... Take 5 (padahal 15 minit)... Biasanye diaorang berdua tunggu aku kejap... Lepas tu diaorang gerak dulu.... 10 minit lepas tu baru aku gerak sorang2... Diaorang takleh tunggu lama2 nanti badan sakit2.... Samalah dengan aku, takleh duduk lebih 15 minit pada satu2 tempat, sure nak start gerak balik jadi kejang2 otot....


Time ni dah dekat nak sampai dah... Dalam 20 minit jer lagi.... Masih dapat meneruskan walaupun segala otot2, urat2 dan sendi2 semuanye sakit... Sebab kali ini aku push sikit diri untuk bekerja kuat sepanjang perjalanan.... 


Alhamdulillah kali ini dapat pecah rekod peribadi... Dari Kem Lolo sampai ke Start Point mengambil masa 3 jam lebih... Sebelum2 ni 5 jam lebih... Maklumlah muatan besar, lagi satu selalu ikut sorang lagi kawan yang lagi berat dan lambat dari aku... Sebab tunggu menunggu, tu yang jadi sampai 5-6 jam tu...


Walaupun nampak mudah tapi struktur jalan yang berbatu2 tulah yang buat sendi2 kaki sakit.... Terpeleut jangan cakaplah... Nasib baik pakai half cut hiking shoes.... Time ni memang dah tinggal sorang2 jer... Apa lagi, bergambar sorang2lah jawabnye... Hehehehe....

Sampai kat base pukul 5.00 petang lebih kurang kalau tak silap aku... Alhamdulillah takde apa yang berlaku... Perjalanan yang selamat... Cuaca pun ok hari tu, tak hujan... Cuma panas sikit...

So lepas ni masih akan ke sini untuk training satu event besar bulan Oktober 2013 ni... Jawabnye mahu juga 2 minggu sekali kena datang sini... Tapi mungkin balik hari.... Panjat sampai Kem Lolo, rehat kejap, lepas tu turun balik petangnye... Insyallah... Moga badan dan kesihatan baik2 sahaja lepas ni.... 

Oklah itu sahaja yang nak dikongsi bersama.... Tapi kalau nak ke sini kena ada orang yang dah biasa dengan Gunung Nuang ni yer... Takut sesat... Banyak jugak kes sebelum2 ni... Lagi satu jangan riak dan takbur semasa perjalanan... Itulah salah satu sebab boleh sesat tu.... Sebab kita ni berada di tempat orang....

Sepanjang perjalanan sebenarnye banyak jugak benda2 yang luar jangkaan kita memerhati dan tunggu masa jer untuk kita buat kesilapan... So hati kena bersih dan muhasabah diri perlu ada... Dan jangan pulak putus asa dalam perjalanan... Sure down habis nanti... Ok, selamat beramal... :)



4 comments:

Khairul Onggon said...

Assalamualaikum tuan.. Kebetulan aktiviti badna kebajikan ofis nak buat aktiviti ke Gunung Nuang ni pada bulan Februari.. Entri2 tuan ni banyak membantu.. Terima kasih :)

Chilabaey's Spot said...

To : Khairul Onggon

Waalaikumsalam En.Onggon... Lama tidak dengar berita... Entry tak seberapa dari saya... Belum sampai puncak pun... Sekarang ni dah start training di Gunung Nuang untuk event besar pada bulan Oktober ni...

Insyaallah, silap2 boleh bertembung masa saya memanjat nanti... Nak try sampai puncak jugak tak lama lagi... :)

MsHartini said...

As Salam tuan,

Group kami akan ke Gunung Nuang pada 15 hingga 17 Mac 2013 nanti..entry ni sebanyak sedikit memberi guideline kepada kami..tq :)kalau ada rezeki kita boleh jumpa di Nuang :)

Chilabaey's Spot said...

To: MsHartini...

Waalaikumsalam,

Oooo iyer ker, moga selamat mendaki dan selamat turun yer...

Insyaallah kalau ternampak saya, tegur2lah... Hehehee... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...