Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

30 August 2010

Ke MAYCARE To Take Care My Abah...???


Ini kisah hujung minggu aku menguruskan family.... 2 minggu lepas punya cerita, dah basi kot... Aku ke Shah Alam pada hari Sabtu sebab nak ke MAYCARE... Apa itu MAYCARE, kedai pembekal barangan dan alatan perubatan dan kesihatan... Dari wheelchair, alatan pembedahan, alatan sedut kahak, pampers orang dewasa, sparepart peralatan hospital dan macam2 lagi... 


Seronok sebenarnye bila datang kedai ni, pelbagai barangan yang tak pernah kita terfikir ada untuk kegunaan pesakit2 di hospital mahupun di rumah... Hari tu aku dapatkan alatan sedut kahak dan tilam angin untuk bapa aku kat sinilah... Kali ni aku cari Tiub Sedut Kahak @ Suction Catherer pula.... Sebab bapa aku ada masalah kahak dalam paru2 sejak darah dijangkiti kuman... So, kena sedut secara manual dan benda tu pula boleh pakai sekali sahaja setelah digunakan... Kat sini jauh lebih murah kalau dibandingkan yang dijual di farmasi2 di luar sana... Sebab nak pakai banyak terpaksalah aku ke sini...


Lagi satu aku nak survey katil hospital untuk bapa aku... Tengah kira2 budget... Sebelum ni aku ada call pembekal melalui nombor yang ada tertera pada katil hospital, harga yang dikatakan sangat2lah mahal... Mencecah RM6000.00 seperti yang bapa aku pakai sekarang ni.... Bila aku tanya kat MAYCARE pula, harganye murah separuh dari yang aku call hari tu... Model yang sama pulak tu.... Sekarang ni tengah budget membudget nak cari juga ni... Sebab memudahkan mak aku handle bapa aku nanti di rumah.... Senang nak erengkan ke kiri dan ke kanan... Siapa yang menjaga orang tua macam keadaan bapa aku pasti tahu pentingnye katil seperti ini....


Tengah discuss tentang harga, cara penghantaran, maintanent yang perlu dilakukan dengan staff MAYCARE.... Mamat ni bagus sebab dia terang dengan jelas tentang katil tersebut... Kalau yang Jepun punya memang lagi mahal sehingga mencecah RM10,000.00... Tapi memang berbaloi kalau pesakit yang berbadan besar sebab tahan lasak.... Tak laratlah aku nak beli sampai macam tu.... Kalau ada yang nak kongsi dengan aku, oklah.... Korang nampak tak lapik tilam yang bolat2 tu, sangat2 penting untuk orang sakit terbaring sebab ia memberikan pengudaraan yang baik pada badan pesakit... Selain itu ia bagai ada urutan lembut jika kita baring atasnye... Aku dah ada satu untuk bapa aku hari tu...


Naik giler juga bila datang ke sini sebenarnye.... Sebab aku dah jaga kedua orang tua aku sejak 4 tahun lalu lagi... Dari mak aku dan sekarang ni bapa aku pulak.... So, keperluan2 mereka ketika sakit aku dah tahu dan apa yang patut ada... Takpe Insyallah aku akan belikan juga, duit boleh dicari... Ibubapa cuma itu sahaja yang kita ada.... Aku akan jaga kebajikan mereka berdua semampu aku boleh.... Yang lepas tangan tu persetankan mereka.... 

13 comments:

eqbalzack said...

Tuan nampak sedikit susut skrg...hehe

Chilabaey's Spot 2 said...

To: eqbalzack...

Tak cukup tidur, tak cukup rehat, jadual harian bertukar dan bulan puasa Tuan... Pasti susut dibuatnye.... :)

huri said...

salam...
saya selalu ikut perkembangan blog tuan...takziah dr sy atas keadaan ayah tuan.. semoga semua yang tuan lakukan dipermudahkan oleh ALLAH...dan semoga tabah dalam menjaga ayah tuan...duit boleh cari tp belum tentu duit boleh balas jasa ibu bapa kita. berbaktilah kepada mereka selagi mereka ada disamping kita...

Redbloodsnow said...

Alhamdulillah chila...bgus prinsip ko tuh bro. yup...duit boleh di cari. parents...x leh. Alhamdullillah..berbakit lah dgn org tua kte slagik kte still berkesempatan kan chila kan :)

ღKekunangpelangiღ said...

semangat pejuang seorang anak itu,
yang sangat diperlukan.
Alhamdulillah sejuk hati mak ayah,
dapat anak bertanggungjawab. :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Huri...

Salam Huri.... Terima kasih kerana mengikuti blog saya yang tak seberapa ini.... Insyallah saya akan tabah menjaga bapa saya dan juga mak saya....

Orang tua tidak memandang pun duit yang disumbangkan tapi mereka lebih senang menerima bakti dan perhatian yang diberikan oleh kita... Bagi saya janji semuanye keperluan mereka dapat saya sediakan... lagi2 bila mereka dalam keadaan darurat macam sekarang ni....

Saya dah janji pada mereka saya akan jaga mereka masih ada dan sekiranye saya masih ada di dunia ini...

Terima kasih sekali lagi kerana terjah blog saya ni... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Redbloodsnow...

Terima kasih Zie... Itu sahaja prinsip yang ada pada saya untuk ibubapa saya... Merekapun bukan mahukan wang ringgit dari kita cuma mahukan kasih saya dan juga perhatian dari anak2...

Lagi2 kalau mereka sakit, sangat2 penting untuk anak2 berada di samping mereka sebab itu merupakan pembakar semangat untuk mereka mengharung kehidupan atau melawan penyakit mereka...

Tapi masih ada anak2 yang abaikan kedua ibubapa mereka dan bersenang lenang di luar tanpa menjengok mereka, lagi mereka sakit, lagilah mereka menjauhkan diri... Macam takde dah ibubapa mereka lagi di dunia ni... :(

Apa2 pun Zie terima kasih terjah blog saya yang tak seberapa ini... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: EpoL ღMadd...

Sebenarnye bagi saya, semangat bapa saya melawan penyakit tu lah menjadi pemangkin dan inspirasi saya untuk bersemangat lagi menjaga mereka tanpa bantuan sesiapa pun...

Susah senang saya biarlah saya tanggung sendiri... Orang lain tak tahu akan hakikat sebenarnye kehidupan saya sekarang ni.... Janji kebajikan ibubapa saya terjamain dan terpelihara walaupun tak berapa sempurna....

Terima kasih terjah blog saya ini yer... :)

Unknown said...

tilam angin tu amat penting u elak abah dr kena bedsoo....suami saya dr gelembong ke nanah...saya jaga hingga kering guna satu krim tak lah mahal...namun cepat kering

nasib suami saya dah tak guna trakia (ENT) now tak SUB lagi....pembedahan pun dah tertutup...

now suami saya guna mesin oksigen yang harga rm5500 dan mesin cpax untuk mengatasi dari tidak bernafas dimalam hari dengan harga RM4500

ayu doakan abah segera sembuh..amin

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Siti Ruhayu Ab Rahman...

Salam Ayu.... memang penting tilam tu, macam bapa saya memang dah backsore dah...Sekarang ni peringkat penambahan sel dan daging dah...

Alatan lain takdelah seperti husband Ayu punya.... Tapi abah perlukan suction unit untuk buang kahaknye sahaja sebab paru2 masih ada kuman... So, kahak banyak...

Saya pun doakan juga untuk kesihatan husband Ayu juga... Kita sama2 berdoa yer agar mereka berdua diberikan kesihatan sepenuhnye dan juga memohon kesihatan untuk kita juga agar dapat membela dan menjaganye... Insyallah... :)

Unknown said...

terima kasih abang chilabaey...

ayu puji semangat dan ketabahan abang sebagai seorang anak

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Siti Ruhayu Ab Rahman....

Kita sama2 jaga amanah yang telah kita dipertanggungjawabkan oleh Allah... Yang penting segalanye ikhlas... :)

PERSATUAN KEBAJIKAN AL-ZARAFFEE NEGERI JOHOR said...

Saya ade katil ni no hp 0107106455

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...