Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

29 July 2010

Sangat2 Mencemaskan Aku, Hanya Allah Saje Yang Tahu...!!!


Ingat tak entry terdahulu iaitu 'Operation Tersebut Mencemaskan Aku' tempohari... Ini adalah sambungannye apa telah berlaku.... Selepas adik aku dipindahkan dari bilik pengasingan ke katil luar seperti biasalah staff nurse akan monitor semula apa yang patut... Dari tekanan darahnye, darah tingginye, gula dalam darah dan sebagainye... Aku cuma perhatikan sahaja dari jauh... Taklah kacau2 ketika nurse buat kerja... Time ni aku tengok adik aku dah mula nampak letih dan terus tidur...


Tak lama lepas tu nurse datang semula untuk ambil bacaan... Dan seterusnye melihat keadaan luka operation adik aku... nampak air muka nurse tu agak panik... Dan seterusnye dia bawa keluar kapas yang bercampur darah... Mak aaiii seram sejuk aku tengok... Tapi lepas tu dia daytang semula dengan beberapa lagi nurse.... Dan tirai ditutup... 


Time ni aku dengar nurse suruh rakannye panggilkan doktor yang bertugas... Seorang doktor sampai dan check keadaan adik aku... Start dari tu, teruslah seorang demi seorang nurse dan doktor datang... Berlari2 semuanye... Aduiiii apahal pulak ni.... Yang pasti ada pendarahan yang berlaku pada adik aku... Aku nampak mereka bawa keluar kapas2 yang banyak mengandungi darah keluar.... 







Dan akhir sekali yang datang doktor yang handle adik aku semasa di dewan bedah tadi... Ya-Allah rasa nak pengsan juga aku time tu... Banyaknye dugaan yang ditempuhi adik aku... Dahlah bapa aku pun berada di wad dalam kritikal.... Berceramuk otak aku ketika itu... Hanya doa sahaja yang aku dapat panjatkan ketika itu... Minta adik aku kuat semangat dan dapat bertahan dengan apa yang berlaku... Aku rasa dekat 4 orang doktor berada di dalam tirai tersebut... Kalu nak dikirakan nurse pulak sampai Ketua Jururawat pun kena ikut serta... Serius sebenar apa yang berlaku....



Hampir 1 jam lebih juga doktor bertungkus lumus mengusahakan apa yang berlaku... Time tu aku dan suami adik aku masih tak tahu apa sebenarnye yang berlaku... Yang pasti berlaku pendarahan yang serius....

Kemudian nurse minta aku dan suami adik aku duduk di kerusi menunggu di area lain.... Masih tak sempat bertanyakan apa yang berlaku... Setelah semuanye selesai, doktor datang kepada aku dan Is dan menceritakan apa yang berlaku... Rupanye terdapat darah beku  yang keluar di bahagian rahim yang masih belum kecut... Darah tersebut berkumpul di dalam dan sampai masanye ia keluar.... Walaupun baby keluar melalui operation di perut tapi uri tetap dikeluarkan secara normal... Mungkin juga dari situ berlakunye pendarahan dan darah beku tersebut...

Untuk memastikan keadaan adik aku dapat di monitor sepenuhnye, takut ia berlaku lagi.. Doktor telah mengarahkan pesakit di bawa ke Wad HDU... So, doktor dapat monitor adik aku 24 jam... Wad bawah sikit dari ICU.... Kat sini doktor dan nurse 24 jam sentiasa ada sahaja di hujung kaki setiap pesakit... Dan peralatannye juga lengkap... Dan menurut doktor keadaan adik aku sekarang dalam keadaan stabil... Alhamdulillah.... Itu yang aku harapkan ketika itu....


Satu lagi berita baik yang baby dalam keadaan sihat... Berat cuma 1.82 kg sahaja, border line... Sebab tak cukup bulan dan diletakkan di dalam incubator... Selain itu juga alat pernafasan dipasang untuk membantu ia bernafas... Alhamdulillah sekali lagi... Semuanye dalam keadaan baik.... Tak sabar rasanye untuk berjumpa anak buah baru... Sebab hanya ibubapanye sahaja yang dibenarkan untuk melihat... Tapi atas keberanian bapanye sempat juga dia snap gambar baby... kalau ikutkan tak boleh sebab takut mengganggu alatan yang ada.... So petang tu dapatlah aku tengok keadaan baby dan rupanye... Sangat2 comel...

Tapi tugas aku masih belum selesai sebenarnye, Uri anak buah aku perlu dibawa balik ke Banting untuk dicuci dan ditanam.... Aduiii letihnye... Nak hantar balik sebab makcik yang nak cuci tu nak balik kampung sebelah malamnye... So, setelah mengambil uri tersebut, dalam pukul 5.00 petang aku bertolak semula balik Banting.... Sampai Banting dalam pukul 6.30 petang, terus ke rumah makcik tersebut... Makcik ni sebenarnye wife kawan masjid abah aku... Memang kenal lama... Tapi first time minta dia cuci... Ada orang dulu, dah meninggal... Dalam pukul 7.00 petang selesai dan kawan abah aku kata terus jer tanam takyah nak tunggu lepas Maghrib... Sebab ada masa...

Sampai rumah mak aku, kunci rumah sebelah pulak takde... Kunci ada pada mak aku di hospital... Alaaaaa kacau betullah kerja aku... Terpaksalah pulak ke hospital dulu ambil kunci... Dan yang pastinye aku akan Maghrib di hospital... Tak sempat nak tanam sebelum Maghrib... Dah ambil kunci, uri aku bawa masuk dulu ke dalam rumah... Aku mandi dan sembahyang Maghrib dulu dan barulah aku tanam... Masa sampai kat rumah tadi sebelum aku masuk mandi, aku dah siap2 cangkul lubang dulu....

Dalam pukul 8.15 malam barulah aku tanam uri tersebut dengan bacaan ayat2 Al-Quran dan surah2 yang sepatutnye yang diajar oleh  kawan abah aku tadi.... Ini kali kedua aku menanam uri... Dulu uri Si Melly, kali ni adiknye pulak... So, malam tu memang aku betul2 pengsan dan taksedarkan diri... Tidur mati betul... Sebab esoknye jiran aku siap ketuk pintu belakang rumah untuk kejutkan aku... Mak aku telefon aku tak dengar, handphone, telefon rumah semuanye mak aku try call... Aku boleh tak dengar langsung sampailah jiran aku ketuk kuat pintu belakang... Terperanjat betul aku... Aku risaukan kalau ada apa2 yang berlaku di wad... Next entry aku akan publish gambar anak buah aku yang baru serta namanye sekali.... Tunggu.... 

4 comments:

Nur -al- Ain said...

semoge semua nye ok.. mesti pakngah seorg yang tabah, tu pasal Allah uji kan.. Dia tau pakngah mampu lalui ujian dgn baik..

tak sabar nnk tgk baby ;) uhuuhhuh..

err pakngah, idea contest untuk ain sorg tu mmg BAIKKK sangat. bile nk buat? hehehehee

miss lolly a.k.a luvfareda said...

hoho. beratnya dugaan pak ngah. adik n ayah. emm.

kalo l0lly, xtaw lah nak wat camane. nangis je kot. sabar ye pak ngah. tabah!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur Al Ain...

Insyallah saya akan tabahkan hati saya dan lalui segalanye dengan tenang...

Next entry akan keluar...

Sabar yer Ain nanti saya buat... kalau followers lain tak marahlah... hehehehehe.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: miss lolly a.k.a luvfareda....

Dah tersurat dalam diari hidup saya... saya terima dengan seadanye... Segalanye ada bersebab Allah lakukan dan uji kita sebenarnye... Samada kita tahan atau tidak sahaja dengan dugaan tersebut... Insyallah saya kan lakukannye sebaik mungkin... :)

Saya doakan untuk Lolly semuanye baik2 sahaja untuk akan datang... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...