Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

08 July 2010

Dah Sebulan Aku Berkampung Di Hospital...!!!



Semalam genap sebulan aku berada di Hospital Banting dalam menguruskan bapa aku yang terlantar sakit... Segalanye kepenatan, keperitan, halangan, kesakitan, kegembiraan bila melihat abah aku beransur pulih aku kongsikan bersama dengan mak dan adik2 aku...

Kadang kala ada juga keadaan bapa aku tidak menentu dan sangat lemah... Kemungkinan badan sedang melawan penyakitnye... Bila dipandang wajahnye tergambar keperitan dan kesakitannye dlm mengharungi hidup... Cara terbaik dari aku adalah sentiasa berada di sisinye sebagai sokongan moral dan pemberi semangat utk mengharungi penyakitnye...

Nampak mudah dan senang cara itukan...??? Tapi kenapa masih ada segelintir anak2 yang hampir melupakan ibubapa mereka yer...??? Contoh ini aku lihat sendiri dan alami sendiri semasa aku berada di wad setiap hari, di mana ada seorang pakcik tua ni terbaring di katil tanpa ada sesiapa pun yang datang melawat...

Jaga di waktu malam pun tiada yg teman.... Penyakitnye strok, satu badan tidak dapat bergerak... Harapkan nurse yg bertugas sahaja yg menguruskan... Kadang2 tu kepalanye terlentok ke kiri, so aku yang alihkan pada posisi yg selesa... Keperluannye tak terjaga langsung... Kesian aku tengokkan.... Padahal isterinye ada 2 lagi dan anak pun ramai... Seorang pun tak menjaganye.... Kalau datang pun macam datang melawat orang sakit jer... Tak retilah nak lapkan ker, berikan air utk minum ker...



Ada seorang pesakit lagi pun sama, tiada juga orang datang melawat dan menjaganye... Kalau datang pun setakat datang hantar pampers dan lepas tu balik... Senang betul hidup... Itupun datang belah malam...

Cerita2 tu sebenarnye sebagai tauladan buat aku bagi membangunkan diri aku dalam menghadapi hari2 aku di hospital sekarang ni.... Anda macamana...??? Renung2 kanlah....

6 comments:

Nur -al- Ain said...

yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.. mungkin tuhan nak bagi ruang pakngah buat pahala lebih? sape tau??

mintak dijauhkan mak ayah ain nnt tak terbele..

joijoi80 said...

iTU JUGA LAH SAYA LIHAT SEMASA MENEMANI SUAMI DK HOSPITAL.. SAKIT SUAMI TIDAKLA TERUK MANA TAPI ADA SAYA YG MENEMAN.. SETENGAHTU TAK BOLEH BERGERAK LANGSUNG TP TIADA SANAK SAUDARA PUN NAK MENJAGA..

SEMOGA BAPA SAUDARA CEPAT SEMBUH..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Nur Al Ain...

Betul tu Ain... Yang mana boleh dijadikan panduan atau teladan kita ikut dan mana yang yang elok tu kita doakan sahaja.... Mungkin Allah nak menduga saya, Insya Allah saya lakukan dengan ikhlas.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: joijoi80....

Jika berada di hospital ni memang kita akan lihat bermacam2 perangai dan ragam orang... Ada yang elok & ada yang sangat menyedihkan...

Terima kasih sekali lagi.... :)

safiyyahosman said...

xleh la nak bca entry bro pasal ayah bro..sedih..buat piya nangis ja..

moga abah bro kuat ..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: safiyyahosman....

Maaf kerana entry tersebut membuatkan sis sedih... Saya cuma ingin berkongsi pengalaman dan cerita kehidupan saya sebagai panduan dan ikhtibar untuk follower2 saya sekiranye mengalaminye nanti...

Tapi tidaklah saya mendoakan untuk mereka supaya tidak sihat pulak... Saya doakan semuanye sihat2 belaka yer...

Abah saya memang seorang yang kuat semangatnye melawan penyakit...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...