Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

05 March 2013

Kisah Seramlah Sangat : 12 Tahun Berkhidmat Akhirnye Aku Buang Juga...!!!


Sedih pulak rasanye nak buang barang yang dah banyak berjasa dengan aku sejak 2001... Kali ni aku terpaksa juga membuangnye setelah tak berjaya untuk menghadapinye lagi... Macam orang putus cinta pulak... Aduiiiii.... Aku memang sayang barang dan jaga barang 120%.... Sebab tu boleh tahan lebih 12 tahun...

Memang sayang sebenarnye untuk buang barang yang dah 12 tahun berjasa pada aku... Kali ni rosaknye pada tahap yang tak dapat aku untuk hantar repair lagi... Sebelum ni pernah rosak 3 tahun lepas... 

KISAH SERAMLAH SANGAT : Time tu aku tengah cuti dan lepak2 kat rumah... Wife aku hari tu kerja macam biasa... Petang tu aku tidur kejap, tiba2 dengar bunyi macam orang tengah set mesin basuh ni... Dalam hati aku hairan jugak, apsal wife aku balik awal ni... Tunggu punya tunggu kat dalam bilik, tapi wife aku tak masuk2 dalam.... Aittt.. Nak main2 dan kacau akulah ni... 

Aku pun keluarlah bilik senyap2 sambil perhatikan sekeliling.... Tak nampak orangnye.... Mungkin menyorok kat area mesin basuhlah ni.... Pergi2 tengok takde orang, hampeh..... Berderau darah aku... Sapa pulak kacau ni, lampu LED kat mesin basuh menyala pada setting Fuzzy.... Tinggal nak tekan START jer... Sapa pulak yang mengacau aku ni.... Dah seram tengkok aku time tu... Aku OFF kan balik.... 


Aku tak cerita pun kat wife aku... Nanti dia takut pulak... Esok malamnye aku sekali lagi kena kacau macam petang semalam...Tapi kali ni aku dekat dengan mesin basuh, terus aku meluru ke mesin tersebut dan tengok apa yang terjadi ni.... Lama aku perhatikan dengan wife aku... 

Rupa2 nye mesin tu macam short circuit... Suka2 hati jer main2 setting yang ada atas paparan... Alamak dah sure motherboard punya hal ni... Bila pegang jer kat atasnye, panas... Lagi satu aku lupa off kan suis kat dinding lepas basuh baju beberapa hari lepas.... Oooo dah bengong dah otaknye... 

Dekat 3 bulan aku biarkan ajer dan lepas tu baru aku hantar repair... Takde budget time tu... Lagi satu sibuk sangat time tu pun... Mana nak cari orang yang boleh repair lagi.... Ada kedai tu janji nak datang, tapi haram.... Sejak tu yang malas nak cari kedai lagi tu...



Tapi kali ni rosak agak melampau.... Dan dekat 2 bulan jugak aku biarkan ajer... Sebab kali ni sensor level air dia dah tak betul dah... suka2 hati jer dia penuhkan air dalam drum tu sampai macam nak melimpah keluar... Lepas tu ikut suka2 jer nak drain kan air dan tak ikut turutan basuhan macam biasa... Lagi satu drumnye punya spring pun dah macam haus kot.... Dan kerosakan lain, masa basuh, ada licking kat bawah mesin ni... Bahaya betul.... So aku cuma boleh SPIN jer mesin ni... Aku rendam baju, tonyoh2 lebih kurang, rendam pewangi baju, perah2 kejap, lepas tu masuk mesin tekan SPIN... Seksa rasanye...

Malam tadi dengan keputusan yang agar sukar telah dibuat, mesin yang dah berkhidmat 12 tahun dengan aku dan wife, aku buang terus tanpa repair2 lagi... Kalau repair pun, dah sure akan rosak balik.... Dan sebab aku ambil keputusan buang, mesin baru sudah sampai malam tadi... Yuhoooo.... Takyah lagi nak rendam2, sental2, tonyoh2, angkat2 bagai... Hilang seksa...


Yang dulu 6 kilo, sekarang yang 7 kilo pulak.... Yang dulu pintu atas, kali ni pintu depan pulak...


Alhamdulillah... Inilah yang dikatakan rezeki.... Yang dulu functionnye biasa2 jer, tapi kali ni functionnye canggih sikit... Banyaklah sikit, banyak tu.... Ada air panas bagai, ni yang buat bil letrik melambung ni kalau aku pakai function air panas ni.... 




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...