Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

28 September 2012

Video : Training Pilot Helicopter Lagi... 10 Kaki Dah....


Sekarang ni sibuk pulak aku rajin training RC Helicopter di Shah Alam... Alhamdulillah dah boleh fly dalam 10 kaki sekarang... Tahun lepas try fly, naik jer sekaki terus terhempas... Sejak dari hari tu, fobia nak fly lagi... Heli time tu dah ada 2 dah... Simpan terus... Dan 2 bulan ni lah baru aku fly balik.... Itu pun sebab ada member yang minat hobi yang sama.. Tapi dia dah Lesen P dah... Aku baru Lesen L...


Main heli ni tak sama macam main RC Car atau RC Plane... Yang tu agak senang untuk mengawalnye, tapi RC Heli sangat2 susah... Bukan yang budak2 punya... Kalau yang budak2 punya RC Heli nye terdiri dari 3 Channel & 3.5 Channel.... Macam aku ni dari 6 Channel punya... Sepatutnye aku belajar untuk 4 Channel dulu, tapi aku terus beli 6 Channel punya... Sebab tu terhempas tu....


Control yang 4 Channel punya pun dah susah, inikan lagi yang 6 Channel RC Heli... Yang pentingnye bila main RC Helicopter 6 Channel ni, kita kena mahir sangat2 pada alat kawalan jauhnye... Kalau remotenye kita tak khatam dah sure heli akan terhempas dengan senangnye... Lepas tu focus pada heli sangat2 diperlukan... Itu juga faktor heli boleh terhempas, bila kita panik...


0 Level lagi... Hati punya seram sejuk... Tangan berpeluh dah sure punya...


1/2 Feet dah take-off... Masih sukar dikawal...


4 Feet Level dah... Focus sangat2 diperlukan...


5 Feet Level.... Alhamdulillah masih terkawal...


7 Feet Level... Makin tinggi tu...



Macam nilah rupanye RC Heli aku fly... Yang bulat2 kuning tu adalah untuk pemegang Lesen L sahaja... Training kit namanye... Di pasang untuk mengurangkan RC Heli kita terflip semasa nak take-off... Sebelum Blade @ Kipas kena tanah, training kit ni akan tersentuh dulu dan kita kena cepat2 turunkan semula minyaknye...


Time ni tumpuan hanya pada heli sahaja... Janganlah nak mengada2 pandang tempat lain...


10 Feet Level dah... Jarak dalam 20 feet dari tempat aku berdiri...



Yang inilah member aku dan juga selaku mentor aku sebenarnye... Namanye Irwan Simon, member masa aku belajar di UiTM dulu... Masa belajar takdelah rapat sangat macam sekarang... Minat benda yang sama, senang sangatlah jumpa kawan... RC Heli dia menjadi idaman aku... Harga dalam RM1400.00 dari model ALIGN T-Rex 450 Sport V2.... Idaman aku yang satu lagi ALIGN T-Rex 450 Pro V2 tapi lagi mahal dari yang ini... Nantilah kumpul duit dulu sambil2 training bagi excellent dengan 3 RC Heli 450 aku yang lain...


Idaman dan target aku lepas ni... ALIGN TREX 450 PRO V2... Tapi remote kena beli lain...




Ini adalah video cara kawalan RC Helicopter peringkat profesional... Lambatlagilah aku kalau nak buat macam ni... Diaorang ni budak lagi tapi dah menjadi Pilot untuk company ALIGN di Taiwan selain dari Pilot2 lain dari US dan Kanada...

2 comments:

nairaariaa said...

mcm seronok je tp mcm ade byk step je siap ade lesen ag..huu =)

Chilabaey's Spot said...

To: nairaariaa...

Memang seronok bila dah boleh fly, tapi lagi seronok kalau tengok heli tu terhempas... Hehehehehe... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...