Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

26 December 2013

Trip To Bandung : Day 3... Dari Paris Van Java Terus Ke Jalan Cihampelas....


Kalau korang yang dah biasa ke Bandung, dah sure tahu kat mana signboard ni... Tak lain tak bukan kita sekarang berada di Cihampelas.... Dari Paris Van Java, kitaorang terus ke Jalan Cihampelas untuk shopping cenderahati dan buah tangan untuk orang2 di Malaysia... 


Kanak2 riang tengah merayap2 di area signboard...


Ini adalah perkarangan Cihampelas Mall... Suatu design bangunan yang menarik dan masih belum ada di Malaysia... Setiap bangunannye bersambung antara satu dengan lain... Dan menerapkan persekitaran yang menghijau... Hari yang aku sampai tu, kebetulan ada carian bakat2 baru iaitu Indonesia Idol... Patutlah ramai semacam jer dan mereka2 tu pakai pakaian punyalah lawa... Rupa2nya ada ujibakat....

Dapatlah jugak tengok diorang buat rakaman dan liputan sepanjang ujibakat ini dilakukan... Kesian pun ada, kena buat macam2 untuk nampakkan happeningnye ujibakat ni... Danlah depa gemuruh nak ujibakat... Kena berlakon untuk nampakkan happening lagi... Kesian2... Tapi aku tak hairan kalau di Indonesia, sebab kebanyakkannye mempunyai bakat2 semulajadi yang sangat tinggi berbanding peserta2 dari Malaysia... Buat tak sungguh2...


Macam nilah sebahagian pemandangan di sekitar Cihampelas Mall.... Jenuh jugak nak cari kedai makan, sebab banyak sangat.... Aduiiiii....


Dari shopping map, aku ke Jalan Cihampelas pulak... Kat sini baru boleh merayau untuk cari buah tangan dan cenderahati.... Ini adalah salah satu kedai wajib kalau aku datang ke sini... Nama kedai ni ODJOLALI SNACK... Kat sini menjual pelbagai makanan ringan dan jugak makanan tradisi tempatan mereka... Ada kerepek tempelah, dodollah dan sebagainye...


Tengah memulakan pencarian... Scan dulu sebelum memilih....


Inilah yang buatkan aku akan datang ke sini... Biasanya aku akan beli untuk berikan ada orang di Malaysia sebagai buah tangan.... Ini merupakan dodol yang pelbagai rasa dan warna... Inilah dia Dodol Garut.... Merupakan produk yang berasal dari satu kawasan yang dinamakan Garut... 


Rasa yang pelbagai dan menjadikan aku suka membeli sebab cara pembungkusannye yang teliti serta menarik minat untuk pelancung membelinye... Termasuklah aku... Dulu pun aku ke sini jugak... So kali ni dah takyah nak buang2 masa, terus ajer ke sini dan pilih mana yang berkenan..


Pemandangan sepanjang Jalan Cihampelas... Pelbagai cara yang unik oleh peniaga tempatan di sini untuk menarik perhatian pelancung masuk ke kedai mereka.... Ada yang berupa kapal besarlah, ada Superman lah, Spiderman lah, Alladin dab macam2 lagi watak2 Disney termasuklah Mr. Bean... Hari tu outlet Mr. Bean yang aku masuk di Jalan Dago, dan kat Cihampelas pun ada satu lagi outletnye... Tapi kecik sikit... 

Oklah seharian berjalan, dari atas gunung turun semula ke tanah rendah, masuk shopping mall, berjalan merayap di Jalan Cihampelas... Sungguh buat aku puas trip kali ni.... Apa yang nak dicari semuanye dapat, so hari tu aku balik ke hotel agak awal jugak... Sebelum2 ni sampai malam baru balik, so hari tu banyak rehat di hotel dan mula packing barang2 yang dah dibeli untuk dibawa balik ke Malaysia... Muatan lebih aku rasa kali ni...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...