Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

01 December 2011

Kan Dah Kata, Dalam Sejam Jer Dah Settle....!!!!


Semalam aku dengan family ke Imigresen Jalan Duta.... Renew passport international yang dah dekat setahun tamat tempoh.... Bila ada kepentingan barulah kelangkabut nak renew.... Hehehehe... Sebenarnye takut apa2 hal Wan @ Nenek aku di Singapore jer... Lama tak jumpa dia... Sila tekan kat SINI untuk cerita lain...


Sekarang ni Imigresen Malaysia amat efisyen dan cepat menguruskan hal2 passport... Dulu seingat aku, tahun 80-an bila dah buat mesti tunggu lama... Seminggu lebih baru boleh siap.... Tapi sekarang dalam masa sejam jer, dah boleh ambil... Rasanye semalam kurang dari sejam pun passport kitaorang siap... 



Selain datang ke Pejabat Imigresen, kita juga boleh renew semula passport secara On-Line jer.... Dalam tempoh 2 jam siap sekiranye tiada masalah dan setelah membuat pembayaran.... Tapi yang takutnye kalau2 kita ni ada masalah dengan Imigresen atau lain2 jabatan berkaitan, bayaran yang telah dibuat dikira burn macam tu jer... Rugi2... Sebab tulah aku rajinkan juga ke Pejabat Imigresen di Jalan Duta....


Kita juga boleh buat semakan Senarai Hitam @ Blacklisted dulu  di dalam laman web Imigresen.... Sila tekan di sini untuk semakan TEKAN SINI .... Sebelum pergi tu baiklah check dulu... Biasanye kalau ada penama yang tak bayar hutang PTPTN.... Macam jiran sebelah rumah aku, nak pergi Korea.... Lagi beberapa hari nak pergi, tiket dah ada, bila nak renew passport sangkut sebab PTPTN ada tunggakan.... Dah kena settlekan dulu tunggakan baru boleh renew... Malam tu nak pergi, tengahari tu baru boleh buat renew... Kiranye nasib dia baiklah.... Kalau tak melepas.... Tak dapat aku Kimchi....



Nampak tak hero hisdustan kat tengah2 tu.... Hehehehe.... Itulah ketua rombongan kalau nak ke mana2...   Macam jauh sangat nak pergi.... Tapi yang penting sekarang passport dah renew dan kalau2 ada emergency aku dah tak risau..... Korang dah renew belum....????


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...