Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

19 September 2011

Gadget : Masalah Besar Dengan Hobi Aku Kali Ini....!!!!


Masalah besar betul aku sekarang ni.... Hobi baru, main helicopter.... Hari tu sebelum raya dah beli 1 heli dari jenis 3 channel.... Beberapa hari lepas raya, beli sebijik lagi 3.5 channel pulak..... Bila tahu yang kedua2 heli yang aku beli tu sebenarnye kategori main2 @ budak2 jer.... Terasa pulak tercabar....

So 2 minggu lepas, dah survey bebarapa outlet di Lembah Klang, senyap2 aku pergi kedai RC Dreamz (Kedai alatan Hobby) terus beli yang pro punya pulak.... Kali ni 6 channel punya..... Ni betul2 baru mencabar... Dan sangat2 susah untuk mengendalikannye... Patutnye aku kena belajar yang 4 channel dulu, barulah masuk ke tahap 6 channel.... Takut pun ada semasa nak naikkannye... Masih tak pass lagi... Masih dalam training lagi.....


Aku beli brand Dynam E-Razor 450.... Saiz sederhana.... Bila dah pandai nanti baru boleh beli yang lebih besar lagi iaitu saiz 500, 550, 600 dan 700... Yang ni boleh beli bila dah tahap Pro lah.... Macam aku ni masih beginner... Naik pun tak sampai 1 kaki... Takut giler nak hover... Takut terhempas...


Nah..... Nampak tak kelainannye berbanding heli yang lepas.... Semuanye mempunyai mekanikal yang canggih, yang tak pernah aku terfikit tentangnye....




Cara nak setup  untuk mula training pun lain giler... Remote kena on dulu dan dalam tempoh 5-10 saat kena sambung bateri untuk sync antara remote dengan heli.... Kalau tak nanti, heli takleh kawal.... Macam tu pulak....




Nampak tak mekanikalnye.... Adui macam2 rupa... Dan semuanye merupakan besi....


Bladenye saje harga RM75-250 untuk sepasang.... Kalau patah, entahlah, banyak modal tu..... Itu belum lagi barang2 lain yang ada pada heli tersebut....


Yang ini aku tak ingat dipanggil apa..... Tapi ia kawal rotor belakang...


Yang ini pulak dipanggil Gyro... Ia mengawal kestabilan heli semasa di udara....


Yang ini adalah rotor belakang.... Macam kipas jugalah... Mengawal badan heli untuk ke kiri dan ke kanan...


Macam nilah rupanye bila hendak setup... Kena buka canopynye dulu sebab nak pasang bateri....


Bila dah setup atau sync antara remote dangan heli, barulah kita tutup semula....



Masa mula2 aku beli tu, sangat2 teruja dengan kecanggihan heli ni... Tak pernah terfikir pulak sampai macam ni sekali kepayahannye untuk mengendalikannye... Tapi perkara barulah sekarang ni....


Ini adalah remote controlnye atau di panggil transmitter.... Ini dari jenis 2.4 GHZ.....


Owner dengan helinye yang belum lagi berlepas dengan jayanye....


Inilah hobi terbaru aku.... Hobi yang akan mengeluarkan budget yang tinggi sebenarnye... Lagi2 kalau terhempas.... Aduiiiiyaiii....


Macam nilah nanti heli aku kalau berada di udara.... Bila tak tahu lagi..... Tapi sebenarnye heli aku ni boleh buat pelbagai aksi sebenarnye... Inilah sebabnye aku beli dari kategori 6 channel dan Pro ni..... Ia boleh buat macam gambar di bawah ni.... :

I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
V



Boleh flip terbalik yang dipanggil action 3D..... Sebab tulah pada bladenye tadi ada tertera PRO 3D..... Dan kat bawah ni aku attachkan youtube pengendaliaannye dari pakar sebenar..... Layan.....




Macamana...??? Bagus tak.... Tapi aku belum sebagus mamat tu yer... Dia dah pro dah... 

6 comments:

Anonymous said...

wah..
nampk best..
tapi tak berminat lew..
hehehy

Faizal n Fashitah said...

controlling 6 channel heli memang payah.Dulu masa aku blaja main 6 channel sampai patah2 heli ntah berapa kali terhempas haha..

Spallan said...

sangat menarik nih....bila dah master nanti boleh bikin air show :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Lelaki Ini...

Memang best tapi susah giler dan mahal sikit kosnye.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Faizal n Fashitah....

Betul tu... Ngeri masa nak naikkan... Belum lagi patah tapi selalu tkut nak fly lama2... Masih lagi beginner yg hancur... Hehehehehe.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Spallan....

Memang nearik tapi Masyaallah, payahnye.... Bila master nanti saya buat untuk semua blogger... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...