Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

16 September 2011

7 Hari Sebelum & 7 Hari Selepas Raya : 2nd Helicopter Yang Aku Beli....!!!!


Haaaaaahhhh.... Ini helicopter ke-2 aku sekarang... 3.5 Channel LS-208... Buatan China.... Yang ini kecik sikit, untuk main2 indoor jer ok kot... Kalau kat luar pun boleh juga kalau berangin susah sikit nak kawal sebab pesawat ringan... Yang ini sebenarnye adalah untuk training remote sebenarnye setelah gagal menaikkan helicopter yang sebelum ini.... Bila dah training guna yang ini, sekarang baru boleh naikkan heli yang besar hari tu....





3 channel atau 3.5 channel merupakan helicopter untuk kategori beginner biasa2 jer... Tapi sebenarnye untuk mereka yang minat untuk menjadi pilot RC helicopter ke peringkat Pro, kita perlu mempelajarinye dari jenis 4 Channel (Serius Beginner) dan akhirnye ke peringkat 6 channel (Pro dan Advance Pro).....


Kalau kita main dari jenis yang aku beli ni, ini hanya untuk suka2 dan harganye pun murah jer... Tak lebih dari RM300 untuk yang paling besar.... Yang aku beli ni pun baru RM130.00 jer.... Dan yang medium saiz hari tu pulak RM170.00...



Kononnye aku nak beli yang saiz besar sikit lagi, tapi bila dibuat survey, helicopter dari jenis 3 channel ni sebenarnye untuk peringkat suka2 jer, terasa pulak nak beli yang dari jenis 4 @ 6 channel pulak.... Survey punya survey, punyalah mahal heli2 dari jenis tersebut.... Yang kecil sekali pun untuk 4 channel dah dekat RM200.00... Bila melibatkan 6 channel lagilah maham sampai RM6000.00 pun ada... Barulah aku tahu, ingatkan main heli ni untuk peringkat budak2 jer... Rupa2nye ada untuk peringkat Profesional.... Dan helicopternye pun dah lain sangat berbanding aku beli sekarang, alaaaaa macam Kancil dengan BMW lah kalau dibandingkan....



Adakah lepas ni aku akan ke arah yang lebih advance lagi, hehehehehhe... Tak tahu lagi.... Tapi nanti aku ada entry tentang hobi baru aku ni.... Sangat2 merbahaya hobi tersebut.... Oklah bagi mereka yang tak pernah tahu akan hobi main helicopter ni, kat bawah ni aku letakkan 2 perbandingan jenis helicopter jenis Main2 dan jenis Profesional/Advance Profesional....



Yang ini untuk kategori Main2 yang aku maksudkan...



Yang ini yang aku maksudkan.... Dahsyatlah kalau aku boleh buat macam ni... Tapi price dia pulak kurang2 RM1600.00... Itu belum benda2 lain lagi yang ditambah pada heli tersebut untuk dapatkan performent macam ni.... Busuk2 dalam RM2000 jugalah untuk saiz yang ini....

2 comments:

nick dot anis said...

eh helikopter sama ngn anis...beli da 2taun..rm200..tapi smpai skrg tak terror lagi nak main..haha..sayap heli pon da pernah patah..haha

Chilabaey's Spot 2 said...

To: nick dot anis....

Ooo iyer ker... Saya baru jer beli... Patah sayap pun dah... Hehehehe... Terlebih fly.... Thanks sebab singgah ke blog saya ni... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...