Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

26 October 2010

Bila Professor Mengajar.... Apa Harus Kita Bincangkan...???


Bila Prof masuk mengajar, apakah topik yang boleh kita bincangkan....??

Topik hari ini berkisarkan tentang kepentingan pendidikan dalam hidup seseorang di zaman ini... Pendidikan sangat2 penting untuk setiap orang buat masa ini... Wang ringgit tidak menjadi halangan untuk mereka yang mahu belajar... Banyak saluran kewangan untuk tujuan pendidikan... Di antaranye adalah seperti Pinjaman MARA dan PTPTN... Macam aku dan adik aku dulu, Alhamdulillah abah aku tidak benarkan aku buat sebarang pinjaman... Semuanye dari duit titik peluh semasa bekerja dahulu... Dari yuran pengajian sehinggalah duit belanja makan bulanan... Time tu abah aku masih bekerja...


Dan bila zaman adik aku yang bongsu pulak masuk belajar di UiTM, cara pengurusan wang berbeza... Pinjaman MARA terpaksa dibuat, salah satu sebabnye adalah kerana yuran meningkat dan kos hidup semakin bertambah... Nak harapkan abangnye tu bolehlah, tapi banyak komitmen lain yang perlu dijelaskan... Setakat duit belanja tu bolehlah... Hehehehe.... Tapi sebenarnye dengan membuat sesuatu pinjaman itu, bagi aku ianya satu jaminan untuk pelajar itu untuk terus belajar, sebabnye adalah mereka perlu rasa satu tanggungjawab untuk membayar balik pinjaman telah dibuat... Jadi takdelah terasa sangat nak main2 semasa belajar... 

Tidak seperti segelintir pelajar yang ibubapanye kaya raya, belajar ini boleh dianggap suka2 sahaja untuk mengisi masa terluang dan juga malas nak dikongkong ibubapa jika mereka berada di rumah... Ini adalah untuk mereka bebas dari segala2nye.... Tapi ada juga segelintirnye yang datang dari keluarga yang susah, tidak mahu belajar dengan penuh tanggungjawab disebabkan Culture Shock... Mereka terasa terlalu bebas ketika masuk IPTA dan berjauhan dengan keluarga... Mereka mendapat tempat yang baru, cara hidup yang baru, kebebasan yang baru dan segalanye sesuatu yang baru... 


Segala yang aku bincangkan tentang topik kali ini sebab aku mempunyai pengalaman, bukan diri aku tapi orang2 sekeliling aku dulu... Dan juga dikalangan kawan2 aku juga....


Contoh Satu :

Aku ada seorang kawan ni, masa belajar sanggup masuk dalam bonet kereta pakwe dia semata2 untuk keluar dari asrama... Pergi mana aku tak pasti.... Budaknye cerdik... Akhir sekali tak sambung belajar dah... Berhenti sekerat jalan... Padahal dah semester akhir... Ini aku katakan Culture Shock...


Contoh Dua :

Masih di kalangan orang keliling aku, dari sekolah menengah lagi perangainye tak boleh ada orang lebih... Kalau handphone silih berganti... Kalau kawan dia pakai HP yang mahal sikit, pasti tak lama lagi dia akan tukar kepada yang lebih baru dan mahal lagi.... Masalahnye mana datangnye duit, pasti mak dan bapa dia... 

Dari segi pakaian pun sama, brand bukan calang2... Untuk apa aku tak pasti sebab kalau dicomparekan dengan pendapatannye memang kena... Sebab masih belajar lagi..... Yang penting branded... Boleh menunjuk2 kat kawan... Mana datangnye sumber kewangan? Mak bapaknye juga...  Ini juga aku katakan Culture Shock... Lebih2 lagi bila dah datang ke KEEYYY EELLLL.. Nak jadi orang KL kononnye.... Aku yang IC KL pun takde pun macam tu....


Contoh Tiga :

Pendidikan awal selalunye bermula dari rumah dan ibubapa kita sebenarnye.... Ada juga ibubapa yang tak pentingkan pendidikan anak2... Bila dah hantar ke sekolah, semua itu adalah tanggungjawab guru... Bila sampai waktu exam, mak bapa hanya nakkan anak2 mereka lulus dengan cemerlang... Apa yang anak2 mereka lakukan disekolah tak ambil tahu... 

Dihantarnye ke pusat tuition, yuran bayar katanye tapi masuk ke tidak, itu tak pasti... Mak bapak tak ambil kisah... Yang paling best, masa SPM boleh tak pergi exam... Bila keputusan keluar, boleh pulak katakan anaknye LULUS DENGAN BANGGANYE.... Boleh berpakat dengan anaknye untuk sorokkan keputusan... Apa sebabnye...??? Pasal MALU.... Pasal pernah berkata yang dia boleh jaga anak dia dengan baik....

Bagi aku bila seorang ibubapa itu telah mengalami kehidupan yang susah, tiada peluang untuk belajar dulu, kita perlu menekankan pendidikan anak2 supaya anak2 ini dapat peluang belajar di masa akan datang... Bukannye menyuruh anak2 ini merasakan kesusahan seperti yang telah mereka lalui dulu... Sepatutnye membimbing anak2 ini ke arah yang lebih baik dari kehidupannye sekarang ini.... Ini tidak diajar dengan duit, budak bila dah leka dengan duit, leka dengan barang2 yang mahal2 pasti dalam hatinye untuk belajar akan kurang... Atau dalam hatinye langsung tak memikirkan tentang belajar.... Mereka akan mencari jalan untuk mendapatkan duit membeli sesuatu yang dihajatinye.... Caranye...?? Macam2 cara, samada jalan yang lurus atau jalan yang bengkok...


Oklah setakat itu jer contoh2 untuk kali ini, banyak lagi contoh2 lain yang hendak aku katakan untuk topik kali ni... Mungkin aku akan sambung pada entry yang lain pulak.... Dan bagi ibubapa yang mempunyai anak2 masih kecil, dan juga untuk diri aku sendiri yang masih belum ada rezeki anak ini, kita renung2kanlah bersama yer.... 

Macam aku, anak2 buah merupakan anak2 aku buat masa ini, cara aku mendidik, cara aku sampaikan, cara aku mempengaruhi pemikiran mereka semuanye berlandaskan pendidikan jangka panjang.... Sebab zaman kita sekarang pun kita dah terasa kepayahannye, bagaimana pula zaman mereka akan datang....???? Bersaing pula dengan bangsa lain di Malaysia ini.... Berapa ramai pulak graduan2 dari IPTA dan IPTS tempatan yang keluar setiap tahun?? Saingan siapa yang bagus akan berlaku, anak2 kita nanti macamana sekiranye tiada diberikan pendidikan...??? 

Ini cuma pendapat akulah...!!!!

4 comments:

faradeeba rosnan said...

agree!
skrg dkt skolh or kt u skalipon, berlumba nk tunjuk sp lg brgaya, sapa ade keta lg mewah, sapa lg bnyk duit alhough tuh duit mak bpk kn.

ish, tk pnting pon sume tuh. slagi blh blaja elok2, mkn minum ok, ad tmpt tngl, its ok for me.

=)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: faradeeba...

Betul tu... Budak2 sekarang berlumba2 nak menunjuk cara hidup, kemewahan dan macam2 lagi tapi semuanye tu duit mak bapa diaorang...

Bodek pun pandai juga sekarang.... Hurmmmm... Sedih betullah... :(

azzey said...

sker tgk gamabar2 dlm blog ni yg sempat saya jenguk...:) nice!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: azzey...

Terima kasih.... Gambar tu biasa2 jer... Apa yang terlintas di mata saya jer tu... Thanks sebab terjah blog saya yer... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...