Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

22 April 2011

Kalaulah Aku Ni Superman... Banyak Hal Aku Boleh Settlekan...!!!


Pengsan aku hari ni.... Bergegas ke sana ke mari, ke hulu ke hilir, ke sana ke sinun... Dari malam tadi dan tak tahulah sampai hari ni atau esok... Alhamdulillah banyak juga perkara2 penting untuk arwah abah aku dapat diselesaikan.... Salah satunye adalah Zakat Fidiyah untuk menggantikan puasanye untuk 3 tahun (3 Ramadhan)... Malam tadi call seorang ustaz ni bertanyakan tentang Zakat Fidiyah abah aku... So malam tadi juga dia datang ke rumah mak aku.... Banyak persoalan yang dikemukakan dan bertanyakan tentang Fidiyah tersebut... Ustaz ni adalah member abah aku, dan dia merupakan wakil dan dah biasa menguruskan hal2 sebegini...

Jadi malam tadi setelah kiraan semuanye selesai, so bayaran/akad pun dibuat dengan ustaz tersebut... Senang hati mak aku bila perkara sebegini dah selesai.... Lepas ni tinggal nak Qadho' kan sembahyangnye sahaja... Tapi yang ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja oleh ahli keluarga... Banyak juga benda2 selepas kematian yang perlu dibuat sebenarnye... 

Memandangkan aku berada di Banting, so jadual aku agak penuh yang telah disediakan oleh mak aku... Hehehehe... Lepas sahaje ustaz tu balik, pukul 12.00 malam tadi aku kena basuh akuarium ikan baru mak aku... Settle pukul 2.30 pagi.... Rehat sekejap, pukul 3.30 pagi baru tidur.... Bawah ni jadual akulah:

12.00 t/malam - Cuci akuarium ikan
  2.30 pagi       - Settle cuci
  3.30 pagi       - Tidur....
  6.00 pagi       - Bangun/sembahyang
  7.30 pagi       - Pergi kubur arwah abah / baca Yaasin
  8.30 pagi       - Balik dan cari sarapan....
  9.00 pagi       - Sarapan dengan mak, Anor & Melly
  9.30 pagi       - Pergi kedai perabut sebab nak belikan tilam baru mak
                          (nak tambah ketinggian tilam lama)
10.30 pagi       - Tilam sampai dekat rumah
10.45 pagi       - Kemas dan pasang cadar tilam
11.00 pagi       - Mandi semula....
11.30 pagi       - Bergegas ke Damansara ada hal kerja....
12.30 pagi       - Sampai Damansara...
  1.00 t/hari      - Balik rumah kejap/sembahyang Jumaat kat masjid bawah rumah jer...
  2.30 ptg         - Ke Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) nak bayar cukai pintu
                          rumah aku di Seri Kembangan... Dapat notis pulak, lambat bayar & ada
                          tunggakan... Cukai tak pernah datang ke rumah, tiba2 dapat notis...
                          Hari melayang RM2000.00.... Rumah besar, cukainye pun besar...
                          Hehehehe....
  5.45 ptg         - Ambil wife balik kerja dan balik rumah....
  7.00 malam   - Balik Banting semula sebab ada lagi hal yang kena settlekan....

Silap2 malam ni juga kena balik ke Damansara semula sebab tengah tunggu email nak settlekan hal kerja projek..... Dah rasa macam superman pulak aku hari ni.... 

6 comments:

Unknown said...

assalamualaikum

salam takziah utk seluruh ahli keluarga abang muz

semoga abah tergolong dalam orang2 yang beriman....
(amat sedih bila orang yang disayangi pergi kan??)

bab fidyah puasa...alhamdullilah...hari ke 2 arwah pergi ayu dah sattlekan... dan akad dilakukan..
sama dgn fidyah khatam al quran dan hajinya... sudah di uruskan...

alhamdullilah..besar pahala abang muz....
ayu pun seorang yang lakukan itu ini... walau banyak...tiada yang boleh lakukan... kita ikhlas.. insyallah... kita akan sentiasa dirahmatinya..amin

(moga semuanya di permudahkan olehNya)

pipoq said...

assalamualaikum

untuk pengetahuan bro, tiada qado solat untuk si mati..

kerana solat itu tertanggung atas diri masing masing..hatta ketika sakit sekalipun, setiap mukallaf diwajibkan bersolat..

jinkamen said...

salam

takziah kepada seluruh keluarga en muz. moga tabah menghadapi ketentuanNya

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Citarasa Rinduan...

Terima kasih Ayu... Salam takziah juga untuk Ayu...

Banyak rupanye prkara2 yang perlu dan wajib kita lakukan... Bila kena pada keluarga kita sendiri barulah kita tahu akan perkara2 tersebut....

Mudah2an apa yang kita lakukan selama ini diberkati hendaknye... Harapan saya juga agar segalanye berjalan lancar serta dipermudahkan segala urusan dunia...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq...

Terima kasih atas info tersebut... Banyak pendapat alim ulamak tentang perkara tersebut... Tapi saya akan lakukan sekiranye ianye adalah perkara terbaik yang harus atau wajib dilakukan...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Jinkamen...

Salam..... Terima kasih... Itulah yang saya harapkan sekarang ini... Thanks again... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...