Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

15 December 2009

Siangnya Kami Bergumbira, Tapi Malam Tu...Part 2...

Kita bersambung semula dari dapur rumah mak aku kat Banting, Selangor.... Seperti yang aku katakan dalam entry lepas, menu kedua yang akan aku ceritakan iaitu Rendang Lokan.... Ianya macam rendang keranglah juga.... Cuma bahan utamanye kita tukar pakai Lokan.... Balance dari Lokan yang aku masak rebus tu, kitaorang buat rendang pulak.... Ini sebenarnye cadangan mak aku... lepas tu dapat pulak sokongan dari menantu dia, wah bertambah bersemangatlah mak aku nak buat.... Terlebih dahulu Lokan perlulah dibersihkan, tugas akulah tu.... Kemudiannye di rebus separuh masak.... Kalau tidak nanti isinye kecut dan liat.... bila lokan2 tu dan mula terbuka mulutnye terus aku bawa keluar untuk dikeluarkan isinye.... Ketua tukang masak tengah check Lokan yang dihumban ke dalam periuk.... Tapi itu bukan tugas sebenar.... Itu tugas aku..... Tangan dah gatal nak keluarkan isi lah tu.... Kalau korang nampak, lokan dah mula nak buka mulut.... kiranye terbuka jer mulut maka taatlah riwayat Lokan dan kawan2nye.... Bak kata pepatah orang dulu2, "Kerana Mulut, Badan Binasa".... Nampak tak apa yang ada atas dapur mak aku tu.... Hehehehe... Sebenarnye hari ni ada satu lagi menu dalam list.... Menu yang dah lama tak buat iaitu Ubi Rebus.... Yang ini menu paling susah untuk dimasak.... Adik aku Anor yang teringin nak makan ubi rebus pulak hari ni.... Kat mana beli, pun rahsia.... hehehe.... kalau dah duduk kat Banting ni, kalau tak jumpa ubi kayu memanglah tak sahlah namanye Banting.... Melambak kat mana2.... Tapi yang ini aku beli tau.... Beli semasa on the way nak beli Lokan tu..... Chef Anor yang handle.... Handle bila dah siap direbus... Hampeh pemalas.... Tapi ada seorang lagi yang menolongnye... tolong makan, adik aku sorang lagi Chef Azu.... Maklumlah bahan2 untuk menyediakannye terlampau banyak.... sampai tak tertulis dalam kertas.... padahal air dan garam jer..... Mak aku dah mulakan tugasnye iaitu mengeluarkan isinye.... Isi tu tadi terus dibasuh dengan air sejuk untuk memberhentikan proses pemanasan..... Nampak tak isinye dalam mangkuk... tu baru 4 biji tu..... dah penuh mangkuk..... Tugas aku mengeluarkannye dari periuk yang mana dah terbuka.... Tak boleh rebus lama2 nanti isinye kecut... Tu yang memerlukan 2 gabungan tenaga kalau nak menyediakannye.... Beginilah rupanye isi Lokan yang telah dibawa keluar.... Ini baru suku je ni.... Banyak lagi dalam periuk.... Nampak tak isinye yang berwarna putih.... Sedap tu untuk mereka yang makan kerang dan sejenis dengannye..... Satu persatu Lokan aku bawa keluar untuk mak aku keluarkan isinye.... Makan masa juga sebenarnye nak merebusnye.... Dekat sejam jugalah aku dengan mak aku settlekannye.... Itu belum lagi masa untuk memasak rendang.... Rasa setengah hari juga aku, mak dan wife aku di dapur.... Dah rasa macam nak sambut raya jer..... ramai2 lepak kat dapur.... Ketua tukang masak dan pekerja tambahan (kaki kacau di dapur... Emily)... Kat mana ada pakngah, kat situlah dia ada.... mengekor jer kerjanye.... Bergambar dengan Wannye.... Inilah Chef Iena yang dijemput khas dari Damansara.... Wife akulah.... Tengah mericeh serai dan bahan2 lain untuk membuat rendang.... Sebab dia tak minat makan Lokan masak rebus, tu yang dia rajin nak masak rendang tu..... Nampak tak kat belakang tu, itulah Chef Anor tengah merasa menu dia, ubi rebus yang kakak ipar dia yang masak... Bukan dia yang buat..... ada lagi sorang tu sebenarnye... tak nampak dalam gambar..... itu lagi besar Chef nye.... hehehe.... Bahan2 tadi akan dimasak, apa lagi bahannye aku tak tahu.... Pandai2 koranglah, nanti kalau dah siap aku tolong makan jer.... Yang aku nampak ada daun kunyit, lengkuas, santan, kerisek dan lain2 lagi.... Step masak aku tak reti.... maaf yer.... Tapi sama je bahannye untuk buat rendang di hari raya.... Nampaknye Rendang Lokan gabungan 2 Chef telah menampakkan hasilnye.... Mak aku sedang membuat proses2 terakhir sebelum food tester datang check kemasinan dan kepedasan masakan tersebut (akulah tu)..... Inilah hasilnye masakan menu kedua dari dapur mak aku.... Rendang Lokan.... Rasanye kena tunggu pekat sikit kot baru boleh dihidangkan..... Itulah aktiviti mingguan kalau aku dan family aku berkumpul... ada sahaja yang akan dibuat.... selain tidur.... aku jugalah tu.... Sebenarnye ada lagi sambungan untuk entry kali ini.... Kalau tengok tajuk memang belum lagi capai penceritaan aku untuk entry kali ni.... Takpe aku akan sambung dalam part 3 pulak....

6 comments:

YanTzAnabella said...

best best

Hazzy Ishak said...

ramai betul chef2 kat dapur tu ye...

mana lebih sedap? lokan ke kerang?

Chilabaey's Spot 2 said...

To: YanTzYanTtiE....

Memang best... hehehe.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Hazzy Ishak...

Memang ramai betul chef kat dapur time tu... tapi yang boleh pakai 3 orang jer...

Antara lokan dengan kerang.... sedap lagi lokan... hehehe.... :)

Wawa_Nadwa said...

lokan tu bile dh keluarkan gitu wawa cam tak buleh makan la,.
hahahhaha! adoii..
sedap gak bile dh buat rendang.
=P

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wawa_Nadwa...

Saya pun tak makan kalau separuh masak.... Geli tekak kak oiii.... Tapi bila dah jadi rendang tu... Insya-Allah akan habis satu mangkuk... heheheh.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...