Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

06 April 2012

Genap Setahun Arwah Abah Meninggalkan Aku..... Al-Fatihah...


Genap setahun arwah abah aku meninggalkan aku sekeluarga.... Sukar untuk digambarkan ketika mendapat perkhabaran pukul 3.15 pagi tanggal 6 April 2011 dari emak aku.... Emak aku sangat panik ketika di talian memberitahu keadaan arwah abah aku... Yang aku dapat tenangkan emak aku ketika itu supaya tunggu sampai aku balik dan suruh hubungi nurse yang merawat abah aku.... 

Tapi dalam hati telahpun terdetik yang arwah abah telahpun meninggalkan aku untuk selama2nye... Aku cuma terdiam sepanjang memandu balik ke Banting, Selangor... Tidak sepatah kata dari mulut aku.... Sebak, sedih, sakit, takut semuanye bercampur baur... Tapi aku belum lagi menitiskan air mata... Cuma dalam perjalanan aku call adik beradik aku untuk pulang dengan segera.... Perjalanan yang memakan masa 1 jam 30 minit menjadi 45 minit sahaja pagi tu...

Sesampai sahaja di depan rumah mak aku, aku lihat jiran2 tengah sibuk menyusun perabot keluar dari ruang tamu rumah aku.... Turun sahaja kereta, aku terus meluru masuk dan dalam masa yang sama seorang jiran menyapa aku dengan berkata "Sabar yer bang...".... Time tu aku terus sebak dan air mata terus meleleh walaupun aku belum lagi nampak tubuh arwah abah... Dalam hati terus menerimanye dengan hati yang redha... Masuk sahaja ke dalam bilik, nurse yang merawat abah aku tengah mengemaskan arwah abah aku seperti yang lazimnye dilakukan bagi seseorang meninggal dunia.... Aku cium dahi arwah abah untuk sekian kalinye... Itulah rutin aku bila aku balik rumah dan juga sewaktu aku pulang semula ke Damansara.... Time tu rasa nak rebah tapi memandangkan emak aku lagi perit penderitaannye, aku tabahkan hati dan cuba menenangkan emak sebaik mungkin.... 

Alhamdulillah segala pengurusan arwah abah berjalan lancar... Untuk sekian kalinye juga aku menukarkan pampersnye dengan nurse sebelum kariah masjid yang menguruskan kerja2 mandi jenazah datang... Aku rasa seperti arwah abah masih hidup lagi ketika itu... Itulah rutin harian aku dengan mak aku sepanjang arwah abah sakit selama hampir setahun.... Pada pukul 9.00 pagi, kerja2 memandikan jenazah dimulakan... Sedih dan sebak sepanjang aku memandikan arwah abah... Inilah kali terakhir aku memandikannye untuk selama2nye... Hingga kerja2 mengapankan aku buat sampailah menutup liang lahat di tanah perkuburan.... Segalanye berjalan lancar dan berterima kasih kepada yang sudi datang memberikan penghormatan terakhir buat arwah abah... Sangat ramai ketika itu, tak terpandang aku ketika itu... 

Dan hari ini genaplah setahun pemergian arwah abah dan malam ini jugalah kami sekeluarga akan berkumpul untuk majlis tahlil dan bacaan Yaasin di rumah aku di Damansara.... Sebak hati aku ketika entry ini ditaip... Pada semua followers aku, sudilah menyedekahkan Al-Fatihah buat arwah abah aku iaitu Haji Zainal Bin Haji Osman pada umur 72 tahun... Moga rohnye ditempatkan dikalangan ahli syurga... Insyaallah kita akan bertemu juga kelak... Selamat tinggal abah....


.....Al-Fatihah.....


8 comments:

...miSS fAi... said...

al fatihah... moga roh arwah abah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman...

al fatihah...

eazy insyira said...

im touched :'( al fatihah

pipoq said...

mudah mudahan dirahmati Allah..

Suriada Sulong said...

sama2 kita sedekahkan alfatihah utk arwah.

Chilabaey's Spot said...

To: ...miSS fAi...

Insyaallah.... Al-Fatihah...

Chilabaey's Spot said...

To: eazy insyira

Al-Fatihah.... Thanks Eazy... :(

Chilabaey's Spot said...

To: Pipoq...

Insyaallah... Itu yang saya harapkan... Thanks bro... :(

Chilabaey's Spot said...

To: Suriada Sulong...

Insyaallah... Al-Fatihah uat arwah Abah.... :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...