Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

07 December 2012

MAHA 2012 : First Time Pergi.... Memang Best Pun...


Pameran : MAHA International 2012
Tempat   : UPM Serdang
Tarikh    : 1 Disember 2012
_____________________________________________________________________

Dalam sedar tak sedar, kita dah pun masuk hari Jumaat... Kejap jer kan... Tup.. Tup.. Tak lama lagi dah masuk tahun 2013.... Tinggal 3 minggu jer lagi... So dah dekat seminggu jugalah Pameran MAHA International 2012 melabuhkan tirainye... Alhamdulillah pameran kali ini aku dapat turut serta... Agak excited juga...


Aku pergi pada hari Sabtu yang lepas... Malas nak datang pada hari Ahad tu, dah sure ramai orang sebab hari penutup.... Pagi tu aku sampai dekat pukul 8.30 pagi... Awal gilerkan... Tapi ada lagi giler, awal dari aku pun ada... Time ni kereta baru beberapa biji jer sampai... Ini kiranye tempat parking paling dekat dengan tempat pameran... So tak perlu nak naik shuttle bus yang telah disediakan...


Sementara khemah2 pameran dibuka pada pukul 10 pagi, so aku dengan member aku Bert pusing2 dulu sekitar kawasan... Aduiii... Luas giler sebenarnye.... Maknanye perlukan tenaga kaki yang lebih... Hehehehehe.... 


Setiap bangunan yang terdapat di sini mempunyai pamerannye yang tersendiri... 


Terdapat khemah2 di bahagian luar bangunan menjual produk mereka... Tapi semuanye berteraskan pertanian dan asas tani... Agak menarik perhatian aku sebenarnye... Yang ini khemah menjual pokok2 bunga, buah2an....


Di sini pulak khemah menjual hasil pertanian mereka seperti buah2an tempatan dengan harga yang agak murah jugalah... Tapi ada juga peniaga yang mengambil kesempatan dari hasil jualan mereka ini... Hari tu aku nak beli buah Rock Melon (bukan di dalam gambar) dengan harga RM5.00 sahaja sebiji seperti tanda harga yang digantung... 

So aku ambil 2 biji buah tersebut, tapi bila sampai di kaunter timbang boleh pulak diaorang cakap buah tersebut dikira timbang.... Alasan sebab buah baru... Hotak dia bagi alasan macam ni, padahal esok dah nak tutup dah MAHA.... Nak tak nak aku pun suruhlah timbang dan tengok harganye.... Mak aiii RM17.90... Mahal.... So aku dengan member aku letak balik... Baik aku beli di gerai lain.... Sebab sebelum ni aku dah nampak satu gerai ni jual buah yang sama dengan harga borong jer RM5.00 sebiji...


Jadi tak bermakna khemah yang banyak produknye menawarkan harga yang murah yer.... Pada mulanye aku nak beli beberapa jenis buah lain, terus terbantut dengan cara macam tu...


Yang ini pulak dalam kompoun yang sama, kat sini aku suka tengok teknologi mereka membuat Lempok Durian.... Dah takyah dah nak kacau guna tangan, 4 jam settle dan boleh dipasarkan... Kalau manual di kampung2 mahu juga mengambil masa 6 jam....



Di atas ni merupakan pengangkutan yang disediakan iaitu Shuttle Bus dan Shuttle Bajak kot... Hehhehee.... Dah macam apa jer aku tengok bila tengok jentera membajak tarik benda alah tu...Nasib baiklah aku datang awal dan park kereta denkat dengan tapak pameran...


Haaa ini dia member dan partner aku... Dialah yang mencadangkan untuk aku datang ke sini... Memang aku nak ajak dia pun pada mulanye setelah melihat Buletin Utama tentang MAHA ini... Sekali beberapa minit lepas berita tu dia call ajak aku... Tapi tak pergi awal pun sebab masing2 ada kerja masing2... 



Orangnye pemalu... Pemalulah konon....


Cili besar kat sini membuat aku kagum... Panjang giler... Apa baka entah...



Setelah kecewa dengan pembelian Rock Melon tadi, aku borong buah di gerai2 luar... Lagi best... Yang ini favorite mak aku, so belilah beberapa kilo Dokong untuk di bawa balik... Wife aku aku belikan Rock Melon di gerai lain.... Harga lebih murah dari tadi....



Yang ini favorite aku, Nangka Madu... Habis semua buah nak dimadukan... Cukuplah manusia jer yang dimadukan... Tapi mak aiii bapak punya besar buah2 nangka yang dipamerkan... Ada sebiji tu beratnye sampai 30 kg.... Pengsan nak bawak balik...



Haaa ni dia Rock Melon yang menjadi isu pagi tadi.... Yang ini mereka jual baka dan pokoknye sekali... Bagus juga teknik yang dibuat... Agak bersih dan mudah diuruskan...


Kalau nangka kat belakang aku tu boleh dijual, aku beli... 3 bulan makan nangka ajer takyah makan nasi... Hehehehehe.... Ok ini sebahagian bilik pameran yang menjadi perhatian aku... Tapi kali ini aku tak berjalan keseluruhan tapak pameran pun... Aku cuma pusing separuh jer tapak... Kawasan haiwan ternakan aku tak pergi pun sebab dah pening ramai sangat orang dan cuaca time tu memang panas... 

Tapi walaupun hanya separuh sajer aku explore, aku dapat berjumpa dengan seseorang yang menjadi idola dan icon negara di pameran MAHA ini... Tak sia2 lah aku datang 2 hari terakhir ke pameran ini... Syukur... Ok lepas ni next entry masih berkisarkan Pameran MAHA International 2012 dan juga siapa yang aku jumpa... Tunggu.... Petang nanti yer...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...