Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

14 January 2010

Turun Pangkat Dari Pegawai Jadi Petani....[AutoPublish]

Arahan dari boss aku..... Aku kena turun pangkatlah.... Sebab pagi tu aku pergi interview tak bagi tahu sesiapa.... Lama juga, selama 4 jam..... Nak buat macamana, dah terpaksa..... Hehehehe..... Boss dari Banting (mak akulah).....
Amacam duhai blogger2 ku, ada rupa tak jadi petani/pekebun atau peladang..... Jangan suspen.... Ceritanye macam ni, pada 26 Disember tahun lepas 2009, aku terima surat interview dari SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam).... Interview nak jadi orang kerajaanlah ni.... Suratnye sampainye beberapa hari dari tarikh yang diberi.... Hampeh.... Macamanalah diaorang ni buat kerja.... Agak kelangkabut juga aku nak menguruskannye....
Yang bestnye lagi, tempat interviewnye.... Punyalah jauh di Holiday Inn Hotel di Melaka..... Masa pulak pukul 8.00 pagi.... Kononnye aku nak bermalam di sana, memandangkan aku ada kerja yang kena selesaikan, maka aku pakat bertolak ke sana pagi2 Subuh2 alam dari Damansara..... Yang ikut aku hari tu, wife dan adik aku Anor.... Boleh juga jalan2 lepas interview.... Lain pulak rancangannye....
Macamana aku boleh terpilih untuk interview di Melaka ni pun aku tak pasti.... Mungkin sebab mak aku asal orang Melaka kot.... Mungkin juga..... Interview kerajaan ni kali kedua sebenarnye dalam hidup aku.... last dulu dengan Majlis Perbandaran Klang.... Kali ni dengan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Melaka.... Jawatan yang ditawarkan adalah Penolong Pegawai Perancang Bandar Dan Desa..... Try jerlah, manalah tahu kalau2 dapat... nan adooo..... Dahlah aku tak buat persediaan langsung, maklumlah sibuk memanjang.... Pagi2 tu lah aku baru baca apa yang patut mengenai Negeri Melaka....
Adik aku Anor sempat snap gambar aku dari jauh sebelum masuk ke bilik interview....
Bukannye aku mentelaah maklumat, berborak jer dengan calon yang lain.... Dalam hati berdegup2.... Mereka yang datang punyalah smart, siap berkot2 lagi.... aku sempoi jer.... Apa yang aku dengar sebenarnye.... Interview ni memakan masa selama 4 hari.... Hari ni merupakan hari pertama interview.... Seramai 11 orang dari 15 orang yang tersenarai.... Aku orang yang ke-9... sebab aku lambat sampai.... Turn aku dekat pukul 11.00 pagi juga......
Yang hairannye, sebelum ni calon2 yang masuk anggaran masa interview kat dalam cuma 10-15 minit jer seorang.... Tapi untuk aku dekat 30 minit aku di dalam.... Macam2 soalan yang diajukan.... Hal ehwal semasa dunia.... selebihnye hal2 bidang akulah.... Habis semuanye aku jawab dan dengan pegawai2 yang interview aku tu sekali aku bagi soalan.... Diaorang pulak yang kena jawab.... kelakar2.... sebab tulah aku lama kat dalam tadi.... hehehe..... Aku pun bukan harapkan sangat jawatan kat Melaka ni..... Tak pasal2 nanti wife aku kena tinggal seorang.....
Satu lagi maklumat yang aku dengar, jawatan yang ditawar tu cuma satu kekosongan jer.... Tapi senarai yang akan dipanggil lebih 50 orang.... Entah apa2 entah... sepatutnye pihak SPA kena ada kuota atau ratio bagi memanggil calon2 ni... kalau jawatan yang ditawarkan banyak, panggillah ramai... tapi kalau satu kekosongan jer tapislah mana yang terbaik.... kan tak menyusahkan calon.... dahlah tu, dari pelusuk mana entah diaorang panggil.... macam aku dari Damansara.... ada tu dari Putrajaya, Johor dan lain2 tempat lagi....
Selesai interview, apa lagi.... Aku, wife dan Anor lepakah di bandar Melaka..... Pergi cari makan tengahari.... Makan dekat foodcourt area Mahkota Parade..... Kononnye nak cari asam pedas, boleh pulak tak jumpa tempat yang selalu makan tu.... Rupa2nye dah takde dah, dah dirobohkan.... Selesai makan dan jalan2 di Bandar Melaka, aku pakat nak balik kampung kejaplah.... Nak jumpa makngah aku, yang aku makan durian dekat dusun dia dalam entry 'Orang Cari Durian, Tapi Aku...Durian Cari Aku...' tempohari.... Bila mak aku tahu aku nak singgah kampung, apa lagi macam2 dia pesan kat Makngah aku hari tu.....
Sampai jer kampung, makngah aku dah tunggu dah.... Pakngah aku takde sebab dia ada meeting dengan orang kampung.... Dia baru dilantik jadi Sidang Kampung sekarang ni.... Busy lah lepas ni.... Makngah aku dah masak dah untuk makan tengahari.... Alamak perut kenyang lagi ni.... Kalau korang nak tahu, aku suka kutip adalah limau nipis.... Sebabnye tangan kita bau wangi jer lepas petik... Kalau durinya jangan cakaplah, habis tangan aku calar balar.... Pokoknye ada satu jer, tapi buahnye punyalah banyak...
Aku dengan makngah aku tengah kutip buah2 limau... Tengok cara makngah aku pakai tutup kepala, ada caranye....
Sebenarnye sebelum petik buah limau nipis ni... Kitaorang kutip cili api keliling rumah makngah aku ni.... pokok dia banyak betul.... Time tu aku dapat dekat 5 kilo cili api sahaja.... makngah aku lagi suka sebab memang dia malas dah nak petik dah... tu pun dah start merah2 buah cili tu.... memang dah kena petik....
Nilah hasilnye dari apa yang aku kutip hari ni.... Ni sikit ni, ada lagi yang dah bawa masuk rumah.... Selain tu makngah aku bagi macam2 lagi sayur2 kampung kat aku... So, lepas ni balik ni nanti kenalah aku singgah Banting kejap untuk bagi kat mak aku pulak....
Adik aku menahan kepanasan, orang patutnye kutip cili samada pagi atau lewat petang... Yang kitaorang kutip cili pukul 3.00 petang, apa tak kepanasannye... Pada muka aku.... Wife aku dah lembik dah time tu... Orang tak pernah kutip cili di kebun.... Aku bab panas2 ni tak hairan sangat sebab dah biasa berkebun.... Selesai kutip apa yang patut, masuk rumah rehat dan sejukkan badan, lepas tu mandi..... Kemas2 barang, pukul 4.30 petang kitaorang bertolak balik ke KL.... Tapi sebelum tu singgah di Banting sekejap hantar cili dan barang2 lain untuk mak aku.... Esoknye aku naik pangkat semula.... Hehehehe....

12 comments:

Murni Alfathunnisa said...

suke betul2 bab berkebun ni...untung sape ada kebun. berbakti pada tanah la katakan...hihi. limau nipis buat jus...penawar darah tinggi.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: siti murni ishak...

Memang betul tu.... Seronok kalau ada kebun... macam2 kita boleh buat... Hari tu, balik jer terus buat air limau berbotol2... :)

Unknown said...

petani yg berjaya...
hihihihi...

uish byknyer buah limau nipis,
wanie mmg penggemar limau nipis nie,
hihihihihi...

nak jugak!!!!

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Cik Wanie...

Berjayalah sangatttt.... Kebun orang.... Minat sebab hari2 minum air limau yer.... Jangan selalu sangat sebab boleh menipiskan urat perut.... bahaya tu...

Nanti saya simpankan yer.... hehehehe... kalau ada lagi nanti.... :)

Anonymous said...

Semoga pakngah berjaya dalam perjawatan tersebut... Kalau ada rezeki Insya-Allah pasti dapat....

miss lolly a.k.a luvfareda said...

ewaaaah pekebun beramatur :D

Wawa_Nadwa said...

jadi petani ada gaya, jadi Penolong Pegawai pon ada gaya gak..
hee!

Semoga pakngah dpt jawatan itu, insyaAllah.
=)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous...

Insya-Allah kalau ada rezeki... Manalah tahukan.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: miss lolly a.k.a luvfareda...

Terima kasih, alaaaa cuma kutip cili dengan buah limau jer.... hehehe... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wawa_Nadwa....

Hhehehe... kelakar pulak mendengarnye.... semuanye ada gaya, keunggulan, itulah muthusamy.... heheehehe....

Kalau ada rezeki, Insya-Allah.... Tak dapatlah nak main bowling lagi nanti.... :(

Ninneta - MissPlum said...

Salam sobat, datang mempererat silaturahmi... maaf baru mampir lagi... kesehatan memburuk baru membaik... Semoga selalu dalam kebahagiaan...

Ninneta

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Ninneta...

Salam pengenalan juga untuk awak... Jengok2lah selalu blog saya yer.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...