Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

04 October 2011

Sebab Tak Jadi Ahli Muzik, So Aku Kenalah Training Pilot Pulak....!!!


Apa pulak lagilah Chilabaey ni..... Satu2 gadget dia keluarkan.... Inilah dia alat untuk aku traning jadi pilot sekarang ni... Pilot helicopter.... Tapi helicopter remote controllah.... Nampak macam mudah bila kita tengok orang lain main, tapi bila dah masuk ke 6 Channel Heli semuanye berbeza sebenarnye.... Macam aku, aku dah biasa main 3 Channel Heli.... Tiba2 terus beli 6 Channel Heli, omak aii terkojut den.... Payahnye.... Sepatutnye aku kena mahir dalam 4 Channel Heli dulu, baru aku masuk ke 6 Channel sebenarnye... Sebabnye kawalan remote kena mahir sebelum heli terbang dengan baik... Kalau tak surelah xcident punya... Dan kosnye dah sure jugalah mahal....


Jadi sebelum aku melabur ke sparepart heli yang agak mahal ni, baiklah aku training dulu menggunakan simulator dulu.... Bila dah mahir menggunakan remote control @ tranmitter dan dapat kawal heli dengan baik barulah kita apply pada heli yang sebenar.... Setakat ni heli yang sebenar bari sekaki jer aku flykan.... Takut tu nak bawak.... Tapi Insyaallah dengan usaha yang gigih dan sedikit malas, pasti aku akan dapat terbangkan heli tu dengan baik nanti....


Simulator yang aku beli ni sangat abgus sebab dia memaparkan keadaan sebenar, realfligh... Macam betul2 keadaanye.... Background pun gambar real.... Dan kita boleh pilih location mana yang nak kita training.... Dan bukan sajer untuk heli, tapi kapal terbang RC pun ada dalam menu tersebut... Aku rasa lebih 100 jenis RC heli dan plane yang disediakan...


Sejak aku training guna simulator ni, skill untuk fly dah makin bagus... Tapi semasa main, jangan kita anggap simulator ni macam main games, susah sikitlah jawabnye bila nak bawa heli yang betul.... Kita anggap macam kita ni flykan heli yang real, barulah kemahiran kita makin baik...

Aku beli simulator ni di outlet RC Station di Kota Damansara... Outlet untuk hobi RC.... Harga yang ditawarkan RM100.00 (CD installer & manual)... Bagi yang guna Windows takde masalah, tapi kalau macam aku yang guna Mac, simulator ni takleh pakai.... Nasib baik iMac aku ada 2 OS so, aku kena switch pada Windows untuk main simulator ni.... Untuk Mac, simulatornyr mahal sikit, kalau tak silap aku dekat RM400.00 harganye.... Uishhh... Taklelah aku nak membelinye, membazir... Baik aku beli heli yang baru lagi bagus..... 

Oklah, untuk mereka yang berminat dengan hobi permainan Remote Control (RC) ni, dan untuk mereka yang nak upgrade skill ke peringkat Pro bolehlah ke outlet2 yang ada di sekitar Lembah Klang ni iaitu :

1.  RC Dreamz
2.  RC Smart
3.  RC Station
4.  RC Hobbysportz

Korang google jer nama2 ni, nanti ada website dia... Boleh beli di sana dan compare harganye sebelum mula melabor... Macam aku.....


8 comments:

Anonymous said...

Nak cari satulah kalau macam ni, boleh training dulu sebelum beli. Terima kasih atas info.

Azli Xtream said...

TQ Bro, aq rasa memang berguna 2 training 1st b4 flying the real one.

Haniff said...

Sy ade menjual simulator rc, berlatih lah dlm simulator betul2 supaya rendah kebarangkalian utk crash. Check out iklan sy...
http://malaysia-rc.com/index.php?topic=23667.msg560100#msg560100

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous....

Bagus sebenarnye sebelum try to fly... Cari yang bagus lagi dari yg ini... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Azli Xtream...

Bagi saya ianye memang betul2 membantulah... Kalau nak harap terus pandai, entah berapa banyak kerosakanlah yang kita tanggung... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Haniff...

Saya dah try masuk, tapi kena register dulu... Lepas tu tak lepas2 utk register... Boleh bagi contact number... :)

Ini email saya : muzshah_zainal@yahoo.com

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous...

Terima kasih, jemput datang lagi yer... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...