Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

24 June 2009

Sesuatu Memanggil Aku.... Part 2.....

Entry kali ni sambungan dari entry terpanjang yang pernah aku buat tempohari.... Kali ni Part 2 pulak.... Maknanye hari kedua aku berada di kampung.... Ini semuanye kerana penangan buah durian....
Durian.... Ohhh.... Durian.....

Seawal pukul 5.45 pagi lagi mata aku dah tersedar dari lamunan dan mimpi indah mengenai durian..... pukul 6.00 pagi aku gerakkan budak2 lain.... itu pun pasal aku terdengar makngah aku buat sarapan kat dapur.... dalam bising2 kitaorang bangun dalam bilik tu, anak buah aku yang kecik tu pun sama bangun.... kira oklah tu.... gurau2 sikit dengan sepupunye Izzat, dia pun segar bugar.... Kitaorang minum pagi.... diapun sama minum.....

Pakngah aku dah ada kat luar dah... alamak lambat ke kitaorang ni.... rupanye dia tengah sibuk menyiram pokok cili api kampung di sekeliling rumah.... pakngah aku ni orang yang rajin dan tenang je.... mestilah kena kontra, makngah aku jenis bising mulut dan pakngah aku jenis senyap.... tapi kalau start berborak dialah orangnye..... Kelang kabut minum kat dapur.... dan lepas tu kitaorang standby kat luar rumah.....

Yang best kali ni.... dan merasai cara orang ke dusun adalah kitaorang menaiki van kecik.... apa nama entah van tu... pakngah aku bawa.... katanye van ni untuk buat pergi dusun sebab sit belakang van tu ada satu je.... kalau penumpang tambahan kena pakai kerusi kukur kelapa.... untuk mangsa kali ini, tak lain dan tak bukan anak buah aku Izzat..... Adik aku dan Emily duduk sekali kat belakang, aku duduk depan..... Seronok siot..... Tak pernah aku naik van kecik......

Sesampai je kat depan pagar dusun pakngah aku, mata kitaorang dah terpandang dah buah durian yang gugur.... dari pokok D24.... kat situ je dah ada 3 biji.... best2..... excited giler aku.... maklumlah dah lama tak kutip buah durian.... lagi2 dalam suasana kampung.....

Turun je van tak lengah lagi aku dan adik2 aku pergi mengutipnye..... Emily dengan pakngah aku naik van..... kitaorang kutip dan masukkan dalam van.... lepas tu ke satu pokok lain pulak..... banyak juga kitaorang dapat... pakngah aku kata, haa tu rezeki engkoranglah ni.... sebab kalau tak dicuri oleh monyet.... sebab monyet belum bangun lagi.... kalau lambat sampai monyet yang ambik dulu.... Oooo... ye ker.... tak tahulah pulak aku hal macam ni......

Bawa masuk buah yang dah dikutip ke dalam van......

Adik aku Azu pun sibuk mengutip..... walaupun pinggang dia sakit.... durian punya pasal ke atau nak posing gambar jer.....

Yang ni boss besar dan assistant boss besar.... tak boleh kacau nanti kitaorang kena tinggal....

Gambar kenangan..... kononnye baru penat kutip durianlah ni....

Pokok dia rendah je.... Rasa macam nak petik je.....

Nampak tak sekejap je dah penuh kotak....

Banyak juga kita orang dapat.... settle je semua pokok, kitaorang ke rumah dan pakngah aku kopek buah durian tadi 2 biji untuk dimakan..... kiranye macam sarapan pagilah..... Yang bestnye anak buah aku Emily pun tak padan juga.... habis 3 ulas dia makan... ni karang mahu berpeluh2 kepala dia ni..... Yang aku pun tak hingat donia juga makan..... dan tak ketinggalan Izzat dan Azu..... Lepas kemaskan kulit dan buang, kitaorang pusing keliling dusun sementara pakngah aku nak siram pokok tanaman lain.... aku bawa Emily jalan2 untuk digigit nyamuk..... bawa Izzat meredah semak, macamana nak meniti kayu melintasi sungai dan macam2 lagi......

Depan kolam ikan talapia pakngah aku..... Banyak sebenarnye ikan kat dalam kolam ni.....

Budak yag teringinkan sangat air perigi..... Tu tengah angkat airlah tu.... Aku nak suruh dia mandi je kat situ....

Yang nipun tak pada juga, sibuk je nak ikut aku.... tapi aku suka dengan budak2 macam ni... dia berani nak mencuba.... abis semak2 dia redah.....

Melepak kejap di sebuah pondok di hujung dusun.....

Aksi pakngah aku mengopek buah durian.....

Yang ni aksi aku dengan Emily makan buah durian yang baru kitaorang kutip.....

Gambar kenangan kat kebun pakngah aku..... tahun depan kalau ada rezeki buah kitaorang datang lagi.... macam lalat...... time musim buah baru nak balik....

Dalam pukul 9.30 pagi, kitaorang selesai di dusun durian pakngah aku..... Kemas apa yang patut dan bertolak balik ke rumah pakngah aku..... Sementara sampai rumah, pakngah aku berhenti sekejap di Pekan Brisu... dia belikan mak aku biskut lutut...... Biskut ni kalau dicicah dengan kopi punyalah sedap..... dan merupakan biskut kegemaran mak aku so, pakngah aku belikan untuk mak aku..... Ole2 dari kampung.....

Pakngah aku beli biskut lutut......

Yang best kali ni.... Pakngah aku bawa kitaorang pusing2 kampung dan kampung bersebelahan.... sebenarnye banyak pembangunan yang telah dibuat.... tetapi jaraknye sahaja berjauhan dari satu sama lain..... Dan sebelum ni pun aku tak pernah pun dibawa berjalan2 sekitar kampung ni.... sebab tourist guide takde..... untuk kali ini pakngah aku yang offer diri dan rajin melayan kitaorang... terima kasih diucapkan......

Tak kira di mana dan tempat, posing tetap berposing.....

Sampai rumah pakngah aku, kitaorang bersiap2 untuk balik semula ke Damansara..... Mana yang mandi.... mandi.... Yang mana kemas beg.... kemas beg.... Yang aku sibuk mengemas buah2an yang nak dibawa balik..... masukkan dalam guni...... untuk durian sahaja ada 3 guni besar..... manggis 3 beg plastik besar..... rambutan 1 guni..... penuh bonet belakang...... betul2 balik kampung ni..... Yang aku risau ni, bila sampai Damansara dan nak bawa naik ke rumah aku.... patah pinggang aku...... mahu 4 ke 4 kali aku turun naik ni..... nak sangat balik kampung....

Time ni kat gerai tepi jalan sebelum masuk ke highway.... beli buah tangan.....

Pukul 10.45 pagi kitaorang berangkat balik ke Damansara... sebenarnye kalau ikut aku nak duduk lama kat kampung atau balik petang..... tapi memandangkan hari ni merupakan hari terakhir budak sekolah bercuti, semestinye highway akan sesak sesesak2nye.... itu aku pasti..... jadi untuk mengelak dari kesesakan, masa yang aku cadangkan ini adalah masa terbaik untuk bertolak..... Sebelum masuk highway sempat juga aku singgah beli buah tangan untuk mak aku dan wife aku......... yang pastinye belacan mesti ada.... aku sampai di Damasara pukul 12.00 tengahari.... Alhamdulillah semuanye berjalan lancar dan tiada apa2 perkara yang tak diingini berlaku.... Ini semua penangan buah durian..... Durian... Ooooo.... Durian......

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...