Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

22 May 2011

Menyelam Sambil Minum Air....!!!!


Inilah aktiviti aku di rumah... Padahal wife aku punya kerjalah ni... Nak bela ikanlah katanye... Aku pun minat juga sebenarnye dalam aktiviti membela ikan.... Setakat ni aku dah ada 6 aquarium ikan... Tapi yang masih dalam simpanan ada 3 jer... 2 di Banting (2kaki x 6kaki  & 1kaki x 2kaki) dan satu lagi di Damansara... Gambar yang atas tu...


Aku tak minat sikit bela ikan emas sebab susah nak jaga... Lagi2 kalau elektrik takde, mulalah buat muka lemas... Lepas tu sisa2 buangan besar2 tu.... Baru2 ni enjin filter aquarium aku pulak rosak, rosak sebab blackout, boleh pulak tak nak on balik.... Nasib baik tak terbakar, kebetulan aku ada kat rumah hari tu..


Air dah mula keroh, so terpaksalah aku beli yang baru.... Tapi kali ni aku beli yang agak mahal dan branded sikit.... Dan malam tu terpaksalah juga aku mencuci dan setup semula aquarium... Nasib baik kecik so takdelah rumit sangat.... Tapi kalau aku yang cuci dah sahlah lambat sebab satu persatu aku bersihkan.... Masukkan anti-klorin dulu, garam nutrisilah dan macam2 lagi.... Dah dekat 1 jam lepas tu baru masukkan ikan.... Dekat 2 jam lebih baru settle....


Esoknye wife aku ajak ke kedai ikan nak beli makanan ikan.... Tapi bukan makanan ajer yang dia beli, siap tambah ikan baru lagi... Aduiiii.... Makin sesaklah nafas ikan2 tu nanti kalau elektrik tak ada.... Hurrmmmmm.........


6 comments:

eMMe said...

suke juge....tapi lom sampai tahap membela lagi la, esp. ikan color gold, goldfish...sebab dia ade kilat2 meghelip, mmg suke....lip lap2 anok mami, hehehehe....

Myra Jay said...

Jrg dengaq pompuan minat bela ikan ni, slalu lelaki..
Tp oklah laki bini minat yg sama:)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: eMMe...

Oooo ieyr ker, bolehlah try bela dlm aquarium kecil dulu... Barulah ber lip lap anok mami tu nanti... Hehehehe...:)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Myra Jay...

Ikan emas jer yang dia suka, kalau spesies lain jangan haraplah... Hehehehe.... :)

cikbedahlaser said...

kami ade bela ikan aritu.. kutip kt sungai je.. tapi sbb malas.. mati dah... skrg tgh fikir nak buat ape dgn akuarium tu..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: cikbedahlaser...

Oooo iyer ker... Bela iguana lah pulak lepas ni... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...