Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

23 May 2011

Laptop Pertama Dalam Hidup Aku....!!!


Salam 1 Malaysia semua... Dah Isnin dah... Sekejap jerkan minggu ni... Tahu2 dah hari Isnin dah... Esok2 dah Jumaat... Apa2 pun selamat bertugas dengan hati yang penuh ikhlas... 

Entry kali ini nak cerita tentang gadget lama aku masa zaman2 UiTM dulu.... Nak katakan gadget aku, bukanlah sebenarnye tapi gadget wife aku... Dia kaya, aku hanya ada mesin ketuk jer time tu.... So, bila nak buat assignment terpaksalah pinjam laptop dia bila PC kat lap penuh.... Hehehehe....


Tapi memang masa time aku belajar dulu rata2 rakan kuliah aku cuma ada mesin taip jer... Dah macam perkara wajib pulak... Cuma beberapa orang jer yang ada laptop dan PC.... Dan laptop inilah laptop pertama dalam diri aku... Kalau PC tu memang aku dah biasa sejak dibangku sekolah menengah lagi... Maklumlah budak businenss study Sekolah Vokasional Setapak, Kuala Lumpur.... Sejak ada cakera liut yang lembik hinggalah ke zaman CD....


Tapi masa tahun 1996, kiranye laptop macam ni kiranye dahsyatlah siapa yang ada... Bayangkan harganye time ni RM6500.00... Mahal giler time ni... Tapi kalau main games memang best giler.... Tapi terlalu sensitif...


Time jugalah dah takde dah punat joystick warna merah di tengah2 keyboard, dah ada mousepad... Makin canggih.... Tapi apakan daya kalau dikira2kan hampir 5 tahun jer umurnye.... Mulalah harddisk buat hal. keyboard takleh tekan huruf O dan L... Lembab, takleh dah nak tambah harddisk dan Ram.. Dan macam2 lagi.....



Dan sebenarnye entry ni nak mengenang ssuatu yang telah banyak berjasa dalam diri aku dan wife aku sebenarnye... Sepanjang pembelajaran aku laptop nilah yang banyak membantu.... Dan hinggalah 3 minggu lepas aku terpaksa membuangnye terus ke dalam tong sebab screennye dah start mengeluarkan cecair... Bau macam cuka dan sreecnye pun dah cair... Takut mendatangkan penyakit pulak, so terpaksalah aku buang terus.... Sedih pun ada sebenarnye...


Tapi dibandingkan zaman sekarang ni, segala2nye menang sangat2 berbeza... Jauh jangkauan akal pun ada.... Canggih secanggihnye.... Dunia semakin maju... Apa yang penting kita menggunakan apa yang ada dengan sebaik2 mungkin dan bukannye untuk menunjuk2 dan berlagak.... 


12 comments:

Lia Hasty said...

laptop lia pun rosak. brand acer.
kire ni thn keempat.
motherboard rosak. grm.
lia ingt nk cr laptop br.
pakngah tau x laptop ape yg ok?
dell ok x?

EB said...

Mmm.. Dulu sya xda laptop..
Sbb x mampu.. Dulu ada desktop je kat umah.. Ayah yg beli..
Dulu pinjam mmbr pnya je..
Time kmi pn masih mahal lg..
Skrg sya ada laptop sendiri serupa mcm abg pnya.. Sepupu dia kot.. Huu.. Nak tukar desktop kat umah mcm yg kat blkg laptop abg tu juga.. hehehe..

cikbedahlaser said...

berapa kilo laptop nih? dlu2 nye berat2

Saya Punye said...

mhalnya laptop ni.. tapi mcm tahan lama je..

pipoq said...

ingatkan kat skrin tu gambar scan dalam perut..hehehe..

biasa la tu kalo peralatan letrik ni semua ada umur dia..kalo nak tau berapa jangka hayat dia tu tanya kat penjual tu berapa lama maksimum waranty..tu la dia punya jangka hayat..kalo lebih dari tu kira untung je la..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Clara Emily Cancer...

Alaaaa kesiannye... Dari hari tu asyik rosak jer yer... Kalau saya, saya rekomen Apple... Tapi kalau Dell pun ok juga tahan lasak... Sebab kakak ipar pakai, siap bagi anak2 dia main lagi... Conteng dengan markerpen lah, susu tumpahlah tapi elok jer sampai sekarang... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: EB...

Dulu memang mahal giler, tapi sekarang dah murah sangat2 dah... Tapi Macbook juga di hati ku... Yang belakang tu desktop cari makan... Hehehehe... Pelaboran tu.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Cikbedahlaser...

Uisshhh memang berat..... Itu belum lagi buku kuliah... Kalau besi buruk banyak dapat pulangan tu... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Saya Punye...

Dulu2 memang mahal... Tapi memang tahan lasak... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq...

Hehehehe... Takdelah... Screen dia dah nak cair dah... Kiranye laptop saya tu kiranye untunglah juga... Lama betul dah berjasa... :)

Marya Hana said...

laptop pertama ni cute, mcm mainan punya.. hehe..

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Marya Hana...

Hehehehe.... Macam mainan punyakan... Tapi berat dia memang best punya... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...