Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

10 May 2011

Macaron Tidak Di Hati Ku....!!!! Maaf Yer Tokei....!!!!


Kalau korang blogwalking sejak 2-3 menjak ni, pasti koang akan terbaca tentang diaorang2 ni makan benda alah ni.... Apa namanye...??? Macaron....!!!! Rata2 mereka yang telah membaca entry tersebut akan terlegeh2 mencari.... Tajuk entry macam2 kan, 'Teringin Nak Makan lah, Maner Nak Cari Yer lah, Akhirnye Bertemu Jua lah, Mengidam Tak Hingat lah' dan macam2 lagi tajuk....

So untuk entry Macaron aku pulak adalah 'Macaron Tidak Di Hati Ku....!!!! Maaf Yer Tokei....!!!!'... Sebab aku tak minat langsung dengan benda ni... Indah khabar dari rupa rupanye... Aku ni jarang komplen sesuatu makanan sebenarnye... Dahlah mahal nak mampus, tak berbaloi dengan apa yang diwar2kan... 


Kali ini aku mencuba Macaron dari satu kedai bakery di area Subang.... Pelbagai jenis yang ditawarkan.... Dan harganye juga murah sedikit dari yang company asal... Rasa sama jer... Wife aku punya kerjalah ni, sama jer macam korang juga... Bila masing2 sibuk mencari, dia pun sibuk juga tapi harga yang ditawarkan berlainan... Punyalah popular benda alah ni, sampai kedai bakery tu buat kursus buat Macaron lagi.... Tapi kalau ikutkan hasil kesedapannye, takdelah gah sangat.... Manis tak tentu pasal jer...


Satu bekas ni berharga RMtuuuuuuu.uuut.... Mahal betul.... So kalau ada yang bagi free kat aku, aku rasa korang bagilah kat orang lain.... Tak berminat langsung.... Maaf yer tokei Macaron....


28 comments:

♥♥ eija ♥♥ said...

yer ker pakngah???
ja pun teringin nak rasa...
memang ramai yang cite pasal benda alah nie hehe...

mungkin warna dia yang ceria buat orang suka kot hehe...

Unknown said...

hihihihi,
kalau mcm wanie,
wanie mmg suka macaroon nie,
maybe kena ngn tekak wanie,
hihihihi...

apapun lain org lain rasa tekaknya,
:)

deqlis said...

tulaa...deqlis tetiba nk komen sekali nie...boleh yer pak ngah...

deqlis pun teringin nak rasa sebb dah byk blog kata mende ni sedap..

tp risau gak tak suka pulak mcm pak ngah..sebb deqlis makanan manis2x nie mmg memilih sikit...kurenggg laa..klu donut ok..hehe..

pepun tingin nk rasa..dpt seketul pun jadik..nak carik kat mana yer>> nk rasa satu jer...takut beli byk2x kang tak kena tekak...hmmm harga dh laa mahal kan??

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ♥♥ eija ♥♥

Tekak saya yang judge... Tapi memang saya kurang berminatlah benda alah ni...

Tapi kalau ada peluang nak merasakannye, cubalah yer... Betul harapkan colournye jer yang pelbagai untuk menarik perhatian orang...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Cik Wanie Ghani...

Cik Wanie memang suka benda yang manis2 kan... Maklumlah orangnye pun sekarang maniiiisssss jer... Berseri2.... Hehehehe....

Betul tu CW, lain tekak lain ragamnye... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: deqlis...

Terima kasih kerana terjah blog tak seberapa ni..... Sekarang ni rata2 mereka bercerita tentang benda alah ni... Tak terkecuali juga saya... Tapi komen saya negetif... Tak sedap sangat seperti yang diceritakan dan harganye...

Tapi tak salah kalau nak mencuba, dah sifat manusia ni nak mencuba dan mengetahui tentang sesuatu yang baru...

Bagi saya benda ni memang manis sifatnye.... Saya sendiri pun kurang berminat... Tapi kalau ada peluang, cubalah sendiri... Kalau nak tahu kedai yang saya beli ni kat mana, emailkan keinginan awak pada saya yer...

Nanti saya bagi website dia dan juga alamat outlet tersebut... (muzshah_zainal@yahoo.com)...

Wawa_Nadwa said...

cumey je lebih.
wawa pun tak bape minat.
manis sgt!
biasa2 je rasa dia.

dpt cuba sekali cukup la.
hihihi!

Ummu~Ishak said...

1st time jumpa post yg tak suka macaron. selama ni asyik jumpa yg suka je

ZF said...

hi, first time singgah n komen..:)
nak tnye, macaron ni area subang tu kat mana? sbb saya duk kat usj 1..
plzz bagitau..:)
dah lama mencari, nak try sgt.. if sekali seumur hiudp pn xkisah dh.. lepas hajat...
and cake velvet pulak kat mana jual?
plzz bgtau ye kat mana n harga dia sekali...
tqqqqqqqqqqqqq

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Wawa_Nadwa...

Betul tu... Rupa jer cantik tapi rasa takdelah sedap mana pun kan Wa... Saya pun lepas ni kalau ada yang offer, takyahlah.. Tak minat... Manis tak menentu jer... :)

*Ada geng dah....

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Ummu~Ishak...

Hehehehe... Saya ni jujur dengan apa yang saya rasa... Kalau puji lebih2 tapi benda tu tak best nak buat apa? MAna yang boleh saya rasa bagus, saya akan promote... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Sayazakiah...

Terima kasih terjah blog tak seberapa saya ni.... MAcaron dan Velvet cake ni wife saya beli kat satu website ni... Tapi saya collect kat kedai dia kat Ara Damansara, Subang... Jalan dari terminal 3 Subang Airport menuju ke Federal Highway... Kedainye sebelah kiri kawasan komersil...

Ni alamatnye :

No.1, Jalan PJU 1A/28C,
Ara Damansara,
47301 Petaling Jaya,
Selangor Darul Ehsan.

Website : www.angeltreat.com
HP : 012-3440989 / 019-2700312

*Try dulu, kalau tak dapat contact ker, inform saya balik...

ZF said...

owhh okay2... zakiah bukak website blog dia dulu ye... tgk2 dlu..
tq for the infooooo

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Sayazakiah...

Welcome... Takde hal lah... :)

Marya Hana said...

x suka benda manis jugak.. :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Marya Hana...

Samalah kita yer... Muka manis takpe kan...?? Hehehehe... Selamat bercuti semester... :)

Anonymous said...

salam... saya pun ada beli gak dgn toke ni, & saya xkan beli lg.. mac dia memang x sedap..pahit.. saya memng selalu mkn mac tp ini paling x best.. cikmin mac still the best..hairan.. anak murid punya mac lg ok dr sifu.

paksembang said...

Assalamualaikum tuan empunya blog,

nama saya rina, saya tuan punya bukan kedai bakeri tapi studio masakan. ini blog saya angeltreat.com ..

sesungguhnya saya disini nak memperbetulkan persepsi tuan empunya blog ni ya. minta maaf tuan empunya blog.

sesungguhnya kalau tuan empunya blog membuat research tentang macaron ini. ia adalah sememangnya makanan manis yang berasal dari perancis. kenapa mahal?
kerana ia menggunakan serbuk almond yang kalau tuan empunya blog periksa dikedai berharga rm29.90 sekilo.
gula icing yang dipakai berharga rm4 sekilo.
gula castor yang dipakai berharga rm3.50 sekilo.
putih telur berjumlah 10 biji berharga rm0.50 sebiji.
elektrik kedai yang menyediakan macaron ini rm10
air kedai yang menyediakan macaron ini rm2
tenaga saya yang membuat macaron ini tanpa pembantu berharga pricelesss~~~
sesungguhnya jika tuan empunya blog dan para pembaca masih tidak memahami kenapa macaron ini mahal. proses pembuatan macaron ini sangat lah rumit. saya sebagai guru macaron yang mengadakan kelas dan telah menghasilkan berpuluh puluh usahawan suri rumah dan juga wanita yang berkerjaya ini, mensarankan jika hendak merasa cubalah riki riki dahulu apa macaron ini sebenarnya.

jika tuan puan rasakan harga saya mahal dimana min order adalah 35bj untuk rm68. silalah tuan punya blog dan pembaca disini check harga di blog lain. dan juga dikedai-kedai. kami sebagai syarikat yang profesional ingin mensarankan pada tuan empunya blog jika tidak berpuas hati dengan produk kami ini, sila suarakan pada kami dan kami akan pulangkan duit tuan empunya blog. jangan risau, kami ini menjaga customer. dan kami telah menerima banyak return customer. alhamdullilah.
komen komen sebegini akan menaikkan semangat kami untuk memperbaiki sebarang kelemahan dalam produk kami.
saya akan email kan tuan empunya blog bagi pemulangan duit anda ya.

dan saya minta maaf jika ada terkasar bahasa dan tersalah budi bicara. maaf ya.. assalamualaikum~~~

rina
www.angeltreat.com
0123440989

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous....

Ooooo iyer ker... Yang saya beli takde pulak rasa pahit, tapi sifat benda alah ni manis kot... Takpe benda2 alah macam ni sebenarnye bermusim, habis musim nanti hilanglah diingatan orang... Trend orang sekarang mengikut sajer apa yang dihdangkan...

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Sharif (Rina)...

Maaflah saya ingatkan bakeri... Profesional2... Maaflah, saya bukan di dalam bidang masakan ataupun bidang yang berkaitan...

Jadi yang menentukan kesedapannye adalah tekak saya... Sebab pelanggan yang merasainye, jadi mereka berhak untuk bersuara dan meluahkan apa yang berada di tekak mereka... Termasuklah saya sendiri... Sebab bagi mereka yang seperti saya, kami cuma mahukan kesedapan sesuatu makanan bukannye mahu tahu cara dan kos tersebut....

Dari segi harga yang ditawarkan pula, memang kedai Rina lebih murah berbanding dengan yang ada dijual di pasaran... Tapi kalau dikirakan ianye tetap agak mahal dengan apa yang pelanggan rasakan.... Dan mana ada peniaga yang menjalankan penjualan makanan rugi besar, masih ada jurang keuntungan sebenarnye... kalau ianya merugikan dengan kos yang tinggi, jawabnye takkan adalah Macaron ni...

Dan sebagai peniaga yang berjaya, segala komen dari mereka2 yang bukan profesional dalam bidang pemakanan perlulah diambil kira dan mempelbagaikan lagi variasi mengikut kehendak pelanggan... Sebabnye komen2 ini datangnye dari tekak kami selaku pembeli...

Dan bagi saya sendiri, apa yang tak sedap takkan saya nak berpura berkata sedap... Saya jujur dalam memberi sebarang komen... Untuk pemulangan kembali duit saya, itu tidak perlu sebab itu tidak menjadi isu yang pentingnye saya telah merasa dan mengenal dengan apa yang saya beli... Samada saya suka atau tidak Macaron ni telah terjawab...

Tapi pujian juga saya berikan pada Rina sebab Velvet Cake yang saya beli dahulu memang sedap... Kredit untuk awak... Dan saya juga telah mempromotekan kedai awak dengan beberapa orang kenalan yang telah bertanya akan kek tersebut...


Yang benar,

Muzafar Shah Bin Haji Zainal
Bukan orang dalam bidang masakan...
Cuma tekak yang akan berkata dan mengadilinye...
* Alamak takde apa yang saya nak promotelah dalam komen ni...

Anonymous said...

Salam. Pelik la dgn penulis blog ni. Macamana U nak kata macarons tu tak sedap. Just nak kan penjelasan, samada Macarons yang U beli dr Studio Cik Rina yang tak sedap setelah U membandingkan dengan Macarons daripada France, Italy atau pengusaha-pengusaha Macarons yang lain di KL ?

Atau tidak sedap kerana U memg tak suka Macarons atau benda benda manis? So please la clarify supaya orang yang membaca faham. Tq.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous...

Memang saya seorang yang pelik... Dah saya kata tak sedap, nak buat macamana... Takkan saya nak kata sedap juga untuk mempromosikan benda alah tu... Maaf saya bukan orang yang macam tu... Tekak masing2 yer... Takde apa yang menarik... Tak kiralah dari kedai mana pun...

Contoh : Mungkin orang lain kata peria tu tak sedap, pahit rasanye... Tapi bagi saya ianye sedap sebab ia boleh dijadikan ubat... Sebaliknye untuk benda alah yang bermusim ni... Itu pasti...

Anonymous said...

tak salah untuk berkata tidak sedap.itu adalah selera masing2.tapi sampai letak label dr mana tuan blog beli tu secara terang2 adalah sgt tidak bagus.itu boleh menjatuhkan sekaligus mengaibkan tukang buat makanan tersebut.kadang2 kita ini walaupun niat itu jujur,perlu juga berhati perut,fikir sama kesan dekat org yg kita kata tu...apatah lagi kita ni sesama melayu.kenapa nak rosakkan bisnes bangsa kita sendiri?sama juga kek red velvet yg tuan beli dr puan rina,siapa yg tyn akan tuan email...tetapi kenapa tidak letak terus je label dekat kek itu sama seperti yg tuan buat semasa letak gambar mac..takde org nak tyn2.dan baru adil bukan?

untuk anon kat atas tu.takpayah la kata macam tu.nak banding2 pun tak perlu smp nak kondem org.apa nak hairankan...kalau 10 org anak lahir dr satu ibu,dan diasuh oleh ibu yg sama...'result'nya tetap takkan sama 100% kan?

Anonymous said...

Penulis blog, memg la tak salah jika U memg kata tak suka Macarons , tak suka benda manis…mcm saya, sy pun tak suka benda pahit tp ada orang yang suka benda pahit. So kalau dah U rasa dari awal tak suka benda manis, U sepatutnya tak perlu menghabiskan duit beli macarons. Kalau tak sedap pun sebab “manis” tak perlulah meletakkan label nama macarons dan memberitahu dimana U beli macarons tersebut dan harganya mahal. Sy pernah beli macarons drpd Pavilion dan harganya lebih mahal, rm7.50 sebji dan saya pun tak suka, tp saya tak la sampai nak menyalahkan tokeh kedai tu… dah tekak saya yg tak boleh terima. Seperkara lagi lain kali kalau U nak cuba benda baru, riki riki lah dulu rasanya 1 atau 2 drpd beli sekali yg banyak. Suami saya pun tak suka macarons dan saya pernah beri dia cuba satu tp memg dia tak suka….tapi setakat tu jer la…tak boleh masuk selera dia…..tp tak adalah sampai nak menjatuhkan “aib” orang …Inilah salah kita, orang melayu sendiri tak menyokong usahawan melayu yang nak berniaga.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous...

Barulah saya faham sebab apa yang awak2 tak puas hati yer... Semuanye berkaitan bangsa yer...

Maaf saya tak promote mana2 company...

VElvet kek tu takde label company, so taklehlah nak masuk... Kalau ada pun, masih sukar untuk orang lain lihat... Resolution akan rendah.. :(

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous...

Tak salah mencuba... Takde siapa kesah pun... Tapi kalau dah tak sesedap mana, takkan nak menipu...

Saya beli untuk dimakan beramai2... So boleh terima pendapat dari yang lain2... Kalau bagus dah sure saya akan war2kan... Saya beli pun sebab ia agak murah sedikit dari outlet2 yang lain... Tapi kalau dah terlampau mahal (RM7.50 sebiji) seperti yang diperkatakan, saya takkan membodohkan diri nak membelinye semata2 sebab nak merasa... Membazir namanye tu... Sebab tu saya riki2 dulu sebelum membeli...

Tiada kaitan dengan fahaman bangsa Melayu pun dalam setiap entry saya... kalau bangsa lain yang meniaga pun, kalau tak sedap, pasti saya akan kata tak sedap juga... Harap faham dengan pendirian saya...

Sebaliknye, orang yang memberi tamparan hebat sebegini yang perlu memperbaiki pemikiran dalam menerimapakai segala komen dan cadangan agar lebih efisyen, berfikiran terbuka dalam mengharungi liku2 perniagaan tersebut... Ini baru business makanan, belum lagi business2 lain yang lebih teknikal... mahu gulung tikar kalau macam ni...

Jangan mudah melatah dengan benda alah sebegini... Kena lebih berfikiran rasional dari melatah bila dicucuk pinggang...!!!!

Anonymous said...

Salam.

Saya rasa saudara penulis blog ni rendah sangat pemikiran utk membuat inference . Menulis memg sedap tapi sy rasa kenalah berpandukan kepada niat kita dahulu. Apa tujuan you meluahkan pendapat ? Mahal atau murah sesuatu product kita tak akan tahu sebelum mencuba. Tp janganlah sebab kebodohan kita , kita seperti menepuk air di dulang pula , menyalahkan product yang kita cuba tu pula. Utk pengetahuan saudara , sy dah lama dlm bidang perniagaan dan sememgnya dlm bidang teknikal , tidak pernah gulung tikar lagi setakat ini. Telah melalui pelbagai cabaran dunia perniagaan korporat.Bukan melatah bila dicucuk …tetapi memperbetulkan persepsi saudara yang salah.

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Anonymous....

Uuuuuuu.... Dahsyat2.... Allah masih berikan rezeki pada awak... Alhamdulillah... Puas hati yer... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...