Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

26 May 2011

Ayam Panggang Chilabaey... Mau Order Ka....!!!!


Selamat bekerja semua.... Pejam celik, pejam celik dah hari Khamis... Cepat betul masa berlalu... Apa2 pun abaikan latar belakang gambar di atas... Tumpukan pada yang bahagian depan dan yang tengah di pegang tu... Sebab nak cerita pasal aktiviti aku di hujung minggu bila aku berada di rumah mak aku di Banting....


Dari dulu lagi inlah kerja aku dengan mak aku... Kalau teringin nak makan ayam panggang, mesti aku akan bertugas untuk memanggangnye... Beli dalam seekor belah 4, kunyit garam, perap kejap lepas tu panggang... Panggang pulak dengan kadar api yang perlahan.... So ia akan masak dengan sempurna.... Welldone yer...


Inilah caranye aku kalau nak memanggang ayam... Pakai dapur tungku... Kalau tak silap aku dah dekat 20 tahun dah umur dapur tu... Khas untuk memanggang ayam ajer... Yang lain2 sorry... Tapi ada juga beberapa minggu lepas, lepas aku sibuk memanggang ayam, ada pulak adik ipar dan abang ipar aku memanggang kambing.... Alang2 ada bara kata diaorang... Hampeh....


Tapi itu tak kisahlah... Aku pun join sekali sebenarnye bila semuanye dah terhidang.... Tapi inilah aktiviti aku sejak dibangku sekolah rendah lagi dengan mak aku... Tempat membakarnye pun sama, di belakang rumah mak aku.... Biasanye aku akan mengambil masa dekat 40 minit untuk sekali panggang.... Kalau 2 kali trip, korang kira jerlah masanye... Naik hangus kulit tangan.... 

Tapi kalau dah siap, pehhh tak pandang dah tangan yang legam tu... Dan mak aku akan menyediakan sambal pencicahnye... Sambalnye adalah sambal cili dengan nenas... Ada lagilah bahan lain yang mak aku masukkan dan blend bersama.... Itu adalah rahsia... Masih belum diturunkan pada sesiapa lagi.... Mungkin aku kot.... Hehehehe....

* Apa2 pun aku tak minat Macaron...!!!!!



8 comments:

pipoq said...

sedap tu..ada resipi sambal pencicah rahsia ke ? mai la kongsi sket..hehehe

icee-yah said...

uih..memang nampak mcm cook well la pak nagh..sodap nye

My Airul... said...

apa2 pn macaron tu mmg xsedap.. rupe je mcm best.. tp ade yg lg best dr tu.. serius xtipu..

Unknown said...

bole bukak biz bulan posa nie,
comfirm laku abg oiii,
hihihihi:)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq...

Hehehe... Tak tahulah resepinye sebab tak pernah ambil tahu pun... Tapi sedap giler... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Icee-Yah...

Memang perfect kalau saya yang bakar, kalau harap yang lain semuanye nak cepat... Jawapnye lebih hangus .... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: My Airul...

Wah ada geng ni.... Apa yang best yer, boleh kongsi ni... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Cik Wanie Ghani...

Uisshhh... Memanglah laku, tapi takut tak cukup tangan nak membakar nanti... Hehehehe... Makin bertambah hanguslah kulit ni.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...