Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

28 May 2011

Bila Chilabaey Turun Ke Dapur....!!!! Ambik Ko....!!!


Bukan selalu pun aku dengan wife aku masak.... Kalau masak pun bila hujung minggu jer.... Dulu2 yer, aku rajin masak untuk wife aku... Tapi jenis2 lauk2 yang bergoreng atau tumis2 air.... Kalau masak lemak ni aku tak pandai...


So untuk hujung minggu lepas wife aku cadang untuk masak Yom Yam Putih atau kalau kat tempat aku ni diaorang panggil Tom Yam Patani... Kalau yang merah atau bersantan ni aku kurang sikit sebab mesti sakit tekak lepas makan...




Macam biasalah, basic untuk tomyam ni mesti ada Batang Salari.....




Mesti ada Carot... Walaupun carotlah sayuran yang paling last aku akan makan.... Macam biasa aku akan bunga2kan... Hehehehe... Sajer jer sebab rajin....


Putik jagung pun aku masukkan dan juga bahan2 lain seperti tomato, kobis bulat, bunga kobis... Kadang2 tu aku masukkan juga cendawan butang atau cendawan tiram... Sebab terlupa nak beli so kekuranganlah sikit bahan2nye....


Selain itu bahan utama juga perlu ada, biasanye aku masukkan ayam... Jarang aku pakai udang ker atau sotong.... Kureng sikit.... Lagi2 kalau daging... Lagilah kureng....


Macam biasa masukkan sayur2 yang keras dulu, kemudian baru campakkan yang lembut2 dulu... Biarkan seketika sebelum api dipadamkan.... Sekarang dah senang dah, perencah2 segera dah melambak di pasaran... Campak jer apa yang patut... Selain itu juga dicampakkan daun limau purut, serai, cili padi dan air limau nipis untuk menambahkan lagi perisa yang ada....



Inilah hasilnye masakan hujung minggu aku kali ini.... Goreng telur dadar, buat sambal belacan dan masak nasi putih... Makan panas2 dah sure laki bini sebelah2 pun tak nampak... Hehehehe.... Oklah selamat berhujung minggu yer semua....

8 comments:

pipoq said...

wahh..penuh satu periuk..menyelerakan tul bila tengok gambar tomyam tu..

Marya Hana said...

alamak. tiba2 saya yg anak dara ni termalu tengok suami orang masok dapur.. :p

tahniah.. untung laaa..

aDfeez said...

ermm... sdp lak bila tgk niehhhh :D

Unknown said...

nie mesti sedap nie,
menyelerakan nie,
nyum nyum nyum....

bila nak masak utk CW plak nie?
:)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Pipoq...

Ha'aahh penuh satu periuk... Minat tomyam yer... Kena pergi cari lepas ni.... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Marya Hana...

Alamak iyer ker... Takpe, sekarang habiskan belajar dulu, lepas tu belajar masak pulak yer... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: Cik Wanie Ghani...

Bolehlah... Makan sendiri.... Hehehe....

Kalau CW datang KL dan lepak kat rumah saya, saya masakkan untuk CW yer... Insyaallah... :)

Chilabaey's Spot 2 said...

To: ADfeez....

Hehehehe... Kena cari kedai thai kalau macam ni... Maaflah yer sebab membangkitkan selera... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...