Takkan Baca Jer, Followlah Juga, Sepantas Kilat Aku Follow Balik...!!!

06 March 2014

Trip Bali 2014 : Hari Kedua, Misi Diteruskan Lagi.... Part 2...



Dah shopping souvenir lebih kurang, kitaorang ke satu lagi tempat menarik yang boleh mengkagumkan korang... Bagi akulah... Tempat tu dinamakan Garuda Wisnu Kencana Cultural Park (GWK).... Mula2 datang Bali tak sempat nak ke sini, so kali ni kena luangkan masa jugak untuk masuk...


Kat sini akan dikenakan bayaran... Aku tak ingat pulak bayarannye... Insya Allah kiranya aku dapat harga tersebut, aku akan update semula... Agak panas jugak masa aku sampai di sini... Maklumlah dah tengahari... Nasihat aku, sila bawa air banyak2 sebelum masuk... Kat sini pun ada kedai2 makanan dan jualan air... Cuma harganye dah lain sikitlah dari luar...


Bab ukiran patung memang banyak di Bali ni... Mana2 ajer kita berjalan akan diiringi dengan ukiran dewa2 mereka... Kadang2 tu seram2 jugak tengkok... Hehehehe....


GWK ini tempat penceritaan sebuah mitos atau lagenda masyarakat Bali itu sendiri... Kalau dah masuk dalam GWK ni ada dinding batu yang diukir yang menceritakan tentang mitos tersebut...




Ini sebahagian dari cerita pada dinding batu berukir tersebut...


Ini dia barisan dinding yang menceritakan tentang mitos tersebut... Kacau betullah budak ni... Bila pulak dia masuk dalam gambar ni...


Wife aku ambil kesempatan untuk bergambar di kawasan tersebut...


Di dalam GWK ni banyak jugak event yang diadakan... Salah satunye di dalam Amphiteather ni... Kat sini kita boleh menyaksikan persembahan Barongan... Persembahan Barongan merupakan salah satu acara lawatan kiranye datang ke Bali ni... Itu bagi mereka yang charted tourist guide lah... Macam aku dah biasa datang, so boleh skip dan datang ke GWK jugak untuk tengok Barongan ni... 


Persembahan Barongan ni ada masanye, so kenalah ikut tepat pada waktu yang telah disetkan... Kalau tak, sure terlepas... Dan terpaksa tunggu masa lain pulak... Kalau tak silap aku, persembahan tersebut 2-3 kali jer untuk satu hari...


Penyambut tetamu sebelum masuk ke dalam Amphiteather...


Dah tengok persembahan Barongan, kita akan bebas berjalan di sekitar GWK ni... Gilerlah punya luas kawasan ni... Ini menjadi tarikan bagi aku, di mana bukit2 batu dipotong menjadi lorong2 seperti di dalam gambar... 


Bukit2 batu ini dipotong secara Grid Iron dan membentuk lorong yang luas... Sebenarnye GWK ini adalah satu projek yang tergendala.... Projek ini adalah projek oleh pemerintah pada masa tersebut iaitu Presiden Suharto... Bila sajer Presiden Suharto kalah dan meletak jawatan, maka projek tersebut jugak terpaksa diberhentikan... 

Untuk mereka yang berminat nak sewa benda alah ni, apa nama entah.... Boleh jugak menyewanye dan bawa menerusi lorong2 batu yang ada di sini...


Cantikkan, sebenarnye sekiranye berjalan lancar dan siap sepenuhnye, setiap lorong2 yang telah dipotong tersebut akan terdapatnye ukiran2 yang menceritakan tentang mitos2 masyarakat Bali dan pelbagai lagi ukiran cerita di dinding batu tersebut... Setiap lorong mempunyai ceritanye yang tersendiri... Itu sebab batu tersebut dipotong sekian rupa... Sayangkan... 



Time ni aku kagum melihat kawasan tersebut... Dengan rumput hijau yang terjaga.... Tenang jer hati.... Suatu pemandangan yang jarang dapat dilihat di mana2 tempat...



Kawasan ini dibuka sehingga petang sahaja... Oklah sampai sini dulu... Ini belum habis lagi yer... Baru sebahagian dari pemandangan yang aku paparkan kat korang, lepas ni ada lagi benda menarik yang aku akan tunjukkan... Tunggu sat yer...



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...